Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye av lyden ligger i fingrene egentlig?


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel mer eller mindre umulig å bli enig tror jeg..

At mange aspekter spiller inn for lyden er jo helt sikkert.

Men jeg er uenig med mange her.

Når man sier at mye av "lyden" ligger i fingra, så er det rett og slett teknikker vi snakker om.

Hovedsakelig er det gitaren som produserer vibrasjonene og forplanter lyden fra treverket sitt, eller hva nå enn man har.

Forsterker og innstillingere har vel så mye å si.

Mange driter på draget med å kjøre mid på null, hva.. skal spille metal å måker bass og high scoop på full guffe.

Tonen ødelegges jo, og jeg vet mange er gla i å kjøre drive og gain opp i taket, å heller kjøre noise gate rett i hælene fordi man tror dette kompentserer for dette. Bassen legger seg alltid i flyt da, og dynamikken i lyden er jo helt borte.

Vet ikke jeg altså, men skulle jeg spille noe med crunch eller vreng, så prøver jeg å tenke litt sånn ac/dc lyd..

Tonen kommer frem om man f.eks. velger denne fremtoningen av lyden, og har nå foreløpig ikke hatt noe problemer med sustain.

Kan kanskje høres litt kjedelig ut når man står å spiller med bare en gitar alene, men skal man kjøre record så er det vel greit å f.eks. doble sporene. Spille det samme to ganger, og heller panorere dem.

Er jo da det skjer noe magisk me lyden.

Bruker vel egentlig mninimalt med noise gate, for å beholde så mye tone som mulig.

Poenget mitt her var bare at speller du på en gitar som ikke er verdt bruosten på brødskiva, så blir jo lyden deretter også, hva..

Jeg vil egentlig fremheve at jeg er vel den her som antakelig kan minst, for å være redd for å virke som en viktigper, men det jeg sier her må vel stemme..??

Eller er man uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det fremdeles ikke er noen her på forumet som har skrevet om Feng Shui i forhold til gitarspilling.

Dersom møblenes plassering påvirker sjelefreden, så må vel gitaristens plassering påvirke gitarlyden. Jeg tenker naturligvis ikke på poenget med at du kan få feedback dersom du står for nær forsterkeren, eller at pickupene kan plukke opp støy fra lysrør o.l. Nei, her tenker jeg altså rett og slett på gitaristens plassering i forhold til lokalets energistrømmer og eventuelle gjenværende spøkelser. Og hvordan henger det nå egentlig sammen med vokalistens fargeaura og stemmingen av strengefjøla? Dersom noen av dere har gode kontakter innen kongehuset ville jeg være takknemlig for en oppklaring, ettersom jeg ellers ikke ser noen annen utvei enn å kjøpe et par nye effekt-bokser (jada, jeg har vurdert kollektiv rusing av alle tilstedeværende, men det er ikke så lett å få til uten at det forstyrrer de kausal-cerebrale vibrasjonene vi som musikere er avhengige av for å komme inn i groove'n).

Hmmm, kanskje det hjelper om jeg kler meg opp i rosa prinsesse-kjole (ikke spesielt mandig, men hva gjør man ikke for å oppnå godlyden).

OK, dette var useriøst. Veeeldig useriøst. Jeg setter heller over til Se & Hørs kombinerte gitar- og hoffreporter (om noen skulle føle seg kallet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk meg en god latter nå, fuzz-mullah!

Når du spiller gitar legger du jo godt merke til hvordan humør du er i. Bedre enn vanlig, syntes jeg. Og humøret reflekteres igjen på hvordan du behandler gitaren og spiller på den. Når du er sur og irritert vil du legge hardere anslag enn det du vanligvis gjør når du er glad eller i et nøytralt humør.

Nå skal jeg ta meg selv i å komme med påstanden: Lyden du lager påvirkes av humøret ditt og dette gjelder da selvsagt uansett.

En dag du er deppa og spiller vil du jo nærmest automatisk oppsøke melodier og toner som er tristere enn den dagen du er glad og happy.

Gitar og forsterker har jo helt sikkert en rolle å spille her, men det er nok du som står for din lyd. Når jeg prøver å etterlikne andre gitarister klarer jeg det til en viss grad. Aldri helt likt.

Over og ut fra hoffreporteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bare hadde klart å brukt en brøkdel av energien vi bruker for å skaffe oss best mulig utstyr til å faktisk stemme og intonere gitarene våres, så tror jeg vi hadde hatt et veldig godt utgangspunkt for å få en OK lyd ihvertfall.

Det er forbausende mange lydklipp/videoklipp jeg hører og ser hvor gitaristen spiller imponerende bra rent teknisk, men av en eller annen merksnodig grunn ikke har orket å stemme gitaren skikkelig før opptak. Jeg fatter det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bare hadde klart å brukt en brøkdel av energien vi bruker for å skaffe oss best mulig utstyr til å faktisk stemme og intonere gitarene våres, så tror jeg vi hadde hatt et veldig godt utgangspunkt for å få en OK lyd ihvertfall.

Det er forbausende mange lydklipp/videoklipp jeg hører og ser hvor gitaristen spiller imponerende bra rent teknisk, men av en eller annen merksnodig grunn ikke har orket å stemme gitaren skikkelig før opptak. Jeg fatter det ikke.

Der har du "fingrene" og "touchen". En del av det er faktisk å¨lære seg og spille rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du "fingrene" og "touchen". En del av det er faktisk å¨lære seg og spille rent.

Så sant så sant.

Al Pitrelli(Alice Cooper, Savatage, Transsiberian orchestra, studio osv) sa at han regnet det vanskeligste med å spille gitar var å spille rytmegitar in tune og in time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har fingerne å si for hvordan det man spiller låter? Veldig veldig mye. Hvor interessant er det i en diskusjon om gitarutstyr på et gitarforum på nett? Oftest ikke veldig, men av en eller annen grunn er det noen som innimellom har veldig behov for å poengtere det allikevel.

Jeg har sett folk som har brukt de siste 15 årene på å prøve og lage seg en forsterker som et lik EVH sin "magic" marshall. De har alle pedalene, samme gitaren, samme echo, sikkert samme kabel etc etc, men de kan ikke spille. Men de prøver heller ikke å lære seg å spille som EVH, de prøver å gjenskape gitarlyden fra VH1.

Er det viktig? Neppe, kanskje for dem? Men folk får bruke tia si på hva de vil. Det er betydelig bedre enn å skyte på invandrere med lasersikte.

Thorris bruker som vist over all tia si på å prøve å lære seg å spille som og få lyden til SRV. Hva skal han med det? Spille resten av livet i SRV coverband? Who cares? Fortsatt mye bedre enn å skyte på innvandrere med lasersikte.

Å dra frem at lyden sitter i fingra blir oftest brukt som ren hersketeknikk. For bare å understreke at selv om du svir av en zillion kroner blir du aldri EVH eller SRV eller David Gilmour. Nei vel, men det er vel kanskje lov å spørre hva slags utstyr de bruker for det, eller?

Oh well, jeg har ikke tid til å øve lenger så jeg kompenserer med å kjøpe meg fetere og fetere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper meg nesten aldri nytt utstyr for og låte srv.. jeg har to amper som jeg klarer meg med og som jeg bruker flere timer hver dag.. og det du sier om at jeg bruker opp all min tid på og låte som SRV er vel litt feil.. ja, jeg er kansje over inspirert av SRV, men jeg spiller i et band som lager southern rock sanger og har turnert i USA tre ganger allerede.. så syntes du kan holde kjeft om ting du ikke vet.. SRV greiene mine er en side greie jeg driver med for å ha det gøy når bandet ikke øver.

Sorry Gluke.. blir bare fort provosert.. :P

Endret av Aphelion
Fjernet unødvendig sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, glemte i farten at du forener spillestilen til SRV med people skills'a til Malmsteen. Skjønner dog ikke helt hva du hisser deg opp for. Du skryter av å være SRV wannabe men liker ikke å bli kalt det?

Rettelse til posten over: Thorris bruker altfor mye men dog ikke all sin tid på SRV relaterte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne igjen det Gluke beskriver, men om det er hersketeknikk er jeg ikke sikker på.

Det som kan være veldig irriterende er når utstyrsdiskusjonene begynner å bli informative og gode,

og en eller annen kommer med et innlegg om at "alt sitter i fingrene" og ødelegger hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.