Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye av lyden ligger i fingrene egentlig?


Anbefalte innlegg

Nei men jeg mener det blir feil å late som om han ikke får "riktig" gitarlyd ved å kjøpe det samme utstyret som helten for det får han. Hvis du kjøper deg en AFD100 og en Les Paul med Alnicor så har du Slash sin gitarlyd. Har du en Les Paul med EMGer og en 2203 med 6550 og en ZW pedal så har du ZW sin gitarlyd. Hvis det er det de vil og har penger til det så kjør på. Jeg sitter på finn.no og venter på at de skal gå lei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen må jo holde markedet gående ved å kjøpe nye produkter. Personlig er jeg av den oppfatning at utstyret er et hjelpemiddel som er mindre viktig enn meg. Skal jeg spille et sted med fastskrudd utstyr er det ikke avgjørende for meg hvilken amp som stilles til disposisjon. Det kan skyldes at jeg ikke er spesielt interessert i å skru lyd, og min evne til å tenke sonisk er nedsatt. Jeg tror ikke jeg høres lik ut uansett hva jeg spiller på, men for musikken er jeg overbevist om at det ikke er utstyret som teller mest. Og det er der det ligger for meg. Vi har ulike fokus, det kan umulig være galt. Jeg kan heller ikke se at "god lyd sitter i fingrene" er et bra argument, eller et drepende, når det kommer til diskusjoner om utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel; jeg har akkurat flyttet til en flott blokkleilighet. Her funker det ikke med røramp, så jeg tørket støv av en cube 30 jeg hadde liggende, og det låter som meg det også, og overraskende bra faktisk! Gitarlyd er ikke så komplisert som noen vil ha det til, og veldig mye av det kommer fra spillestilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel; jeg har akkurat flyttet til en flott blokkleilighet. Her funker det ikke med røramp, så jeg tørket støv av en cube 30 jeg hadde liggende, og det låter som meg det også, og overraskende bra faktisk! Gitarlyd er ikke så komplisert som noen vil ha det til, og veldig mye av det kommer fra spillestilen.

Hvorfor mener du røramp ikke fungerer i blokk? Master volum, attenuator, 1-5w røramp, osv - fungerer jo glimrende på tv-volum. Foretrekker helt klart min Night Train mot min gamle Vox VT30 - da i en leilighet der jeg må passe på volumet...

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blackstar ht5 kan brukes i samme stue som en sofa full av foppalgutter som nistirrer på liverpool vs man u uten at eg blir slått ned.. så det er jo fint.. Ihvertfall, for å gjenta det som allerede er sagt inn i det urkjedelige så låter det meste eg spiller på ok nå iforhold til for 3 år siden hvor eg hatet me-50 og ephipone les paul. Der snakker vi fingers only!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

trådstarter starter med spørsmålet om god lyd sitter i fingrene eller i utstyret.. sånn ca allefall.

hele denne tråden leste jeg ikke da det ble helt for mye , men fikk likevel lyst til og legge ved noen ord her.

jeg startet selv med min washburn akustiske gitar,, og senere nå min seagull performer.

det jeg kan si om lyd i fingrene er : uavhengig utstyr så ligge lyden i fingrene helt klart.

du kan vel ødelegge det med dårlig utstyr.. men min erfaring er at jeg klarer og hente ut ok lyd i mine gitarer og opplevde det var kjempeforskjell og spille på min nye gitar sammenlignet med den gamle. myyyye bedre lyd, og mer behagelig å spille på.

så kommer dattera mi , kliper tak i gamle gitaren min og spiller intro til nothing else matters... aldri har jeg hørt min gamle gitar klinge så fint før.

så fikk hun prøve min nye,,, ... så utstyr eller ikke,, noen bare har det i seg.

selvsagt har det å si hvilket utstyr du kobler til , men noen får faktisk det meste de kliper i til å høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.