Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger man for å ha et komplett effektbrett?


ovl

Anbefalte innlegg

Dette kommer vel helt ann på hva slags amp du har. Har du en modeleringsamp er erfaringen min at du egentlig ikke trenger noe som helst. Har du en rørforsterker med få valgmuligheter er det ofte greit å ha et par standard ting. Uansett vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en rør-amp du liker grunnlyden i, før du begynner å bygge på med pedaler. Har du en rør-amp; velkommen til pedalhelve***.

Standard:

1. Delay.

2. Fuzz, distortion.

2. Overdrive.

4. Om ampen ikke har det: Reverb

5. Tuner.

6. Kompressor.

7. Wahwah er ganske standard, men alt for mye brukt.

Etter dette er det alle modeleringseffektene jeg velger å sette i denne rekkefølgen:

1. God Leslie simulator.

2. Chorus.

3. Tremolo

4. Flanger.

Så er det alle de andre effektene du egentlig ikke trenger, men som er artig å ha:

Phaser, Harmonizer, Pitch Shifter, Equalizer, Clean boost, treble booster, octavfuzz osvosv

Jeg har ikke røramp, men jeg skal dra til USA der det er halv pris på effekter. (men umulig å kjøpe forsterkere)

Jeg venter heller til jul og bursdag å kjøper en røramp da. Jeg har lyst til å utnytte prisen i usa :rolleyes:

Ps: Trenger man å legge mye penger i en volumpedal???

Endret av ovl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke røramp, men jeg skal dra til USA der det er halv pris på effekter. (men umulig å kjøpe forsterkere)

Jeg venter heller til jul og bursdag å kjøper en røramp da. Jeg har lyst til å utnytte prisen i usa :rolleyes:

Ps: Trenger man å legge mye penger i en volumpedal???

Hvis du skal utnytte prisen på pedaler i USA bør du sammenligne priser med norske før du drar. Noen pedaler koster det samme, andre koster betydelig mindre i USA.

Vær oppmerksom på at de fleste vrengpedaler vil låte ganske dårlig (og noen helt forferdelig) sammen med forsterkeren din, men det kan du vel leve med en tid da.

En volumpedal må være mekanisk stabil (tung og solid) men de fleste oppfyller de kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest essensielle må jo være en overdrive og en delay.

For mange er nok reverb den viktigste effekten av alle, hvis forsterkeren ikke har dette. Ellers er prioriterings rekkefølgen veldig avhengig av preferanser og hvordan vreng i forsterkeren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vite litt om hva man trenger for å ha et "komplett" effektbrett.

Komplett umulig å svare på.

På gammal Plexi holder det kanskje med bare en boost, og evt. wah.

Den fungerer ofte veldig dårlig med reverb og delay, og mange modulasjonseffekter viser seg heller ikke fra sin beste side,

og hvorfor tulle til en bra gitarlyd med effekter, for at det skal låte mindre bra.

På en clean amp, hvor du vil ha "alle" lyder, er det nesten ubegrenset,

i den forstand at mange effekter har sitt særpreg, selv om de er i samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurere å kjøpe en Boss me-70?

Er det noen som har erfaringer med den?

Hvis du synes et multieffektbrett er en god løsning er det jo det. Men det emulerer jo bare effektene, så det vil aldri låte helt som ekte effekter spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble delay first enda mer uforståelig.

Hvis du vil at delay-pedalen skal lage vanlig ekko, så setter du den sist (ofte i effektloopen på forsterkeren). Hvis du vil at ekkoet fra delayen skal høres mere ut som om du slår flere ganger på strengen, setter du den først (før vrengen). Sistnevnte kalles predelay. B)

Se denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Det ideelle er vel egentlig å ikke bruke effektpedaler i det hele tatt. Hvis man spiller èn type musikk, finner man den ampen som gir den lyden man vil ha. Ferdig med det. Jeg har relativt mange effektpedaler, men det er fordi jeg spiller alt fra country til hard rock og det krever et vidt spekter av lyder. Derfor har jeg også med meg flere gitarer på spillejobb.

Jeg blir overlykkelig de få gangene jeg spiller i sammenhenger som kun krever èn type sound. Da holder det med èn gitar som plugges rett i ampen!

Jo flere effekter og lyder man trenger, jo flere kompromisser må man ofte inngå. (I hvert fall når man ikke har ubegrenset med cash.)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på siste taler - jeg er en enkel mann og gitarist, jeg har ymse effekter tilgjengelig, men i all hovedsak bruker jeg et "Fender tweed sound" og et "Eldre Marshall sound" på forsterker kombinert med en overdrive for solo og i noen tilfeller en distorsion. Det er stort sett det, 95% av tiden. Men forsterkeren må ha reverb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil at delay-pedalen skal lage vanlig ekko, så setter du den sist (ofte i effektloopen på forsterkeren). Hvis du vil at ekkoet fra delayen skal høres mere ut som om du slår flere ganger på strengen, setter du den først (før vrengen). Sistnevnte kalles predelay. B)

Se denne:

Helt meningsløst. Man kan få samme effekt med korte toner selv om man setter delayen etter overdrive/kompresjonsleddet. Det blir ikke noe mindre kompresjon/gain av den grunn. Forskjellen er at lange toner (lenger enn delay-tiden) låter langt bedre når man har delay lenger bak i signalkjeden. Litt av en "expert" :rolleyes:

"Pre-delay" er forøvrig et godt innarbeidet navn på en reverb-parameter, og bør ikke misbrukes på tøys som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye kjærlighet i luften her nå... Uansett. for å svare på trådstarters spørsmål. Får inntrykk av at du er i utviklings fasen av DITT lyd bilde. Og til det synes jeg multieffekter er helt greit. Men gjerne en av noenlunde kvalitet. Husker min første multi. En zoom 505. Låt så dårlig at jeg ikke orket å bruke den. boss gt8 er et kjempe alternativ. Den har til og med en sløyfe en kan ha preampen til forsterkeren du får til jul. Skal du kjøre et enda mer fancy løp er tc g-major eller den andre dualprosessoren jeg ikke husker navnet på i slengen til å hive i sløyfen, og en boost og en wah foran helt adekvat. Men da bør du ha en amp med sløyfe. Men gt8 har alt, og litt til. Finn ut hva du liker, hva du bruker osv så kan du gå å kjøpe småbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg lagt ut mange tråder for hva man trenger for å ha et komplett utstyr.

Jeg har fått beskjed om at jeg har middelmådig utsyr (bortsett fra gitaren)

Jeg vil vite litt om hva man trenger for å ha et "komplett" effektbrett.

Jeg skal dra til USA der effektene er halv pris...

Har noen tips til hva man trenger for å starte? (Jeg har søkt, men finner ikke svar :()

Har funnet denne ibanez serien: http://www.guitarcenter.com/Ibanez-Tone-Lok-TS7-Tubescreamer-Pedal-100678846-i1124253.gc

Noen som vet om andre serier? Bortsett fra Boss...

Anbefaler ihvertfall at du kjøper deg en skikkelig forsterker før du sløser bort masse penger på en hel samling av effektpedaler.

Som kjent pleier det ikke å være noen rein suksess å spille med effektpedaler gjennom en modelleringsforsterker som jeg ser du har i Roland, det er vel rørforsterkere som er mest egnet til slikt, om du skal ha god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ihvertfall at du kjøper deg en skikkelig forsterker før du sløser bort masse penger på en hel samling av effektpedaler.

Som kjent pleier det ikke å være noen rein suksess å spille med effektpedaler gjennom en modelleringsforsterker som jeg ser du har i Roland, det er vel rørforsterkere som er mest egnet til slikt, om du skal ha god lyd.

Poenget var nå at han skal til USA og kan da utnytte muligheten ved å få kjøpt billige effekter, noe som er et veldig bra valg.

Som de fleste sier, "komplett" er vanskelig å beskrive, men tuner er hvert fall ikke dumt og en overdrive pedal er ikke dumt, hvert fall hvis du har planer om å kjøpe en gitarforsterker uten master volum kan du da få vreng selv om du vil ikke vil kjøre forsterkeren til å vrenge. Ellers er delay, chorus og wah gode valg i pedaler som kan komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.