Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger man for å ha et komplett effektbrett?


ovl

Anbefalte innlegg

Jeg blir bestandig like imponert over alle relativt ferske gitarister,

som uten noe problem klarer å plukke ut pedaler, gitarer, og amper, etter en liten prøvetur i musikkbutikken.

Tjo, men hva mener du alternativet er?

Ellers så kan jo youtube klipp osv ofte gi en viss indikasjon på hvordan en pedal eller forsterker låter da, selv om det ikke er noen erstatning for å prøve produktet selv selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tjo, men hva mener du alternativet er?

Ellers så kan jo youtube klipp osv ofte gi en viss indikasjon på hvordan en pedal eller forsterker låter da, selv om det ikke er noen erstatning for å prøve produktet selv selvsagt.

Å snakke med andre som har erfaring med tilsvarene utstyr, tror jeg er et godt alternativ.

Jeg innrømmer heller at jeg ofte tar en sjans når jeg kjøper et produktet.

Etter en god stund finner jeg ut om det er noe for meg eller ikke.

Det kan også være lurt å høre på andres erfaringer,

hvis det er gjort på tilsvarende utstyr som jeg har selv.

Innlegget mitt er egentlig en protest mot "fasitsvaret",

som sier at det bare er å teste i butikken, eller se på youtube klipp,

for å finne ut hva man liker.

Jeg har i hvert fall aldri funnet ut av noen ting, uten å bruke tid på å teste på det utstyret jeg har.

Og for å gjøre det litt lettere for meg selv, har jeg ofte hørt på erfaringene andre har med tilsvarende utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er 2 vrengpedaler, en for mild og en for hardere vreng, optimalt. Da klarer seg man som regel med bare en god cleankanal. Reverb er også fint, så cleanspilling høres mer fyldig ut. Da har man et grunnlag, mens delay og vibe og phaser er greit til å krydre med.

Og for Hendrix-fans er vel fuzz og wah obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bestandig like imponert over alle relativt ferske gitarister,

som uten noe problem klarer å plukke ut pedaler, gitarer, og amper, etter en liten prøvetur i musikkbutikken.

Enda mer imponert er jeg over dem som klarer å plukke ut gitarutstyr etter lydklipp på nettet.

Det siste blir for meg det samme som å kjøpe bil etter å ha sett reklame på TV.

Det første blir som å kjøpe bil etter å ha sett på den i butikken, men ikke brydd seg om å prøvekjøre.

Ja, men nå har jo jeg sagt at jeg skal til musikkbutikken til uka, så da skal jeg teste ut noen av alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe jeg har erfart er at uansett hva andre forteller deg, kjøper man de pedalen man selv har lyst til.. (eller kansje jeg bare er heelt spessiell..(?))

Dra til en musikkbutikk og se med fingra, prøv alle pedaler du har lyst til helt til de kaster deg ut. Så drar du dit det er billigst også kjøper du de du syntes er kuulest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Konnis' mener jeg "Konnis sin". Med Konnis mener jeg meg. Klikk på den høyre linken nederst i signaturen min.

Du kan godt få 14kr avslag så får du kjøpt et 9V ES-batteri på Rimi. :)

Nei, strømforsyning følger ikke med. En billig løsning på strøm til pedalene er å kjøpe en betterieliminator (fåes på Clas, Biltema etc) og en daisy chain. Anbefaler dog å kjøpe en ordentlig strømforsyning, f. eks. T-Rex Fueltank eller Voodoo Lab Pedal Power.

Fordelen med mange av pedalene jeg foreslo til deg er at de er true bypass, med andre ord trekker de kun strøm når de er aktivert. Dermed slipper man å plugge ut kabelen hvis man vil spare på batteriet. Wah'ens og volumpedalens kabler i inputen må plugges ut for å ikke trekke strøm, såvidt jeg vet.

Kan du lage en link til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har funnet et pedalbrett i kjelleren som har perfekt vinkel og som har nøyaktig de samme målene som Pt-1. Så da slipper jeg å bruke 100$ på det :P

Jeg har tenkt til å kjøpe:

Jemini Pedal 200 dollar for den.

Mxr Stereo chorus, 170 dollar for den.

Harwire Dl-8, 150 dollar for den.

Boss tuner, 100 dollar for den.

En volum pedal til 100 dollar.

Ts-9. 100 d0llar

Hva tror dere om dette???

Edit: Rettet opp i skrivefeil

Endret av ovl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.