Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger man for å ha et komplett effektbrett?


ovl

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt ut mange tråder for hva man trenger for å ha et komplett utstyr.

Jeg har fått beskjed om at jeg har middelmådig utsyr (bortsett fra gitaren)

Jeg vil vite litt om hva man trenger for å ha et "komplett" effektbrett.

Jeg skal dra til USA der effektene er halv pris...

Har noen tips til hva man trenger for å starte? (Jeg har søkt, men finner ikke svar :()

Har funnet denne ibanez serien: http://www.guitarcenter.com/Ibanez-Tone-Lok-TS7-Tubescreamer-Pedal-100678846-i1124253.gc

Noen som vet om andre serier? Bortsett fra Boss...

Endret av ovl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det avhenger jo av hvilke effekter du bruker det da.. og ikke så mye annet.

Mitt råd er å ikke kjøpe så vilt med effekter før du har en forsterker å bruke de på.

Dessuten er det du som avgjør om utstyret ditt er bra, eller bra nok. Det er ingen plikt å kjøpe seg noe annet. Vent med å handle til du finner ting du selv synes er bedre.

Edit:

Men hvis du skal ha en "start pakke" er det noen ting du kan vurdere:

En Reverb pedal hvis forsterkeren ikke har reverb

En overdrive pedal - f.eks noe Tubescreamer lignende

En Distorsion pedal - et hav å velge i..

En Wah-wah - hvis du tror du vil bruke det

En Delay pedal

En Tremolo hvis du tror du vil bruke det.

En Chorus - hvis du tror du vil bruke det.

Kabler og en felles strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel veldig individuelt... Jeg har Wah, Tuner, en "Britisk-lyd" Distortion pedal, og en G-Major 2 (Chorus, Delay, Tremolo, Phaser, Oktav+++ masse effekter) Og føler jeg trenger ikke mer :D

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som liker det simpelt, inkl. meg selv.

En Ibanez TS-9, Fulltone Fulldrive Mosfet 2, Dunlop Crybaby 535Q, Dunlop Jimi Hendrix Octavio og en Boss DD-7.

Veldig enkelt og greit egentlig.

Kunne gjerne tenkt meg en flanger kanskje ...

Men vet ikke hva jeg ville brukt det til med det første, er ikke så veldig fan av mye effekter bortsett fra OD, Fuzz, wah og Oktav greie :P

Og for å velge pedaler er det jo helt opp til deg selv hva du liker, hvis jeg liker TS-9 og du ikke har hørt den så burde ikke du gå å kjøpe den bare fordi jeg syns den er bra. Du kan jo faktisk synes den høres helt shit ut og er det værste noensinne laget, så du må bare prøve når du er i USA, og kanskje få de i butikken til å hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp nå litt av når det gjelder utstyret ditt. Det at andre vil skryte av sitt eget, og "disse" det du eier, skal du ikke bry deg så mye om.

Husk at rådene du får på forumet er av veldig varierende kvalitet. Du aner ikke hva slags bakgrunn de/vi som gir råd har, eller hva slags smak eller erfaring vi har. Noen av rådene du har fått, er helt sikkert skrevet av en fyr som har prøvd to gitarer, begge koster under to tusen, og som eier en forsterker til under tusenlappen. I tillegg har vedkommende spilt i to måneder, og kan i beste fall fomle fram to grep, så sant det tillates en god pause mellom grepskiftene.

Spill på det du har, øv. En erfaren gitarist her på forumet sa noe om at man bør øve på gitaren i en time for hver krone man bruker på utstyr. Det var trolig litt fleipete sagt, men veldig sant uansett. Lyden sitter i fingerene, i trening og erfaring. Man kan ikke kjøpe seg god lyd.

Når det gjelder å kjøpe elektronikk i USA, så er det det samme som gjelder som i de andre trådene du har opprettet. Det er et risikoforetagende, i og med at du har null kjøpslov når du kommer tilbake til Norge, når ting går i stykker så må du betale alt selv.

Når det gjelder pedaler, må du ha stålkontroll på hva slags strømforsyning som følger med. Vet du ikke hva du driver med der, kan du risikere å måtte bruke hundrevis av kroner på nye strømforsyninger, ødeleggelse av utstyr og masse problemer hvis du ikke har erfaring og kunnskap.

Dette gjelder alt, bortsett fra gitarer, som vi har prøvd å fortelle deg mange ganger. Flere tråder løser ikke problemet, da det er det samme. Gitar = OK, kan være lurt, alt som bruker strøm = Ikke lurt, hvis du ikke har holdt på med elektronikk i en del år, og snakker om DC, AC, 120 volt vs. 230, likestrøm og vekselstrøm uten at du føler at du ikke har kontroll. For å være ærlig, det tror jeg ikke at du har. Derfor bør du la være.

Men for å svare på det du spør om-

En overdrive

En vrengpedal

En Chorus

En Flanger

En Digitech Whammy

En delay

En EQ

En tuner

Da har jeg det jeg trenger, og mere til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som vil være et "Komplett" brett, men jeg har:

Tuner

Wah

Overdrive

Chorus

Reverb

Clean boost (sexdrive)

Solo-boost

Noe mer enn dette har jeg aldri trengt. Chorusen bruker jeg nesten ikke og clean boosten er kun for å få stratten opp på samme lydnivå som les paulen så jeg slipper å skru noe når jeg bytter gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer vel helt ann på hva slags amp du har. Har du en modeleringsamp er erfaringen min at du egentlig ikke trenger noe som helst. Har du en rørforsterker med få valgmuligheter er det ofte greit å ha et par standard ting. Uansett vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en rør-amp du liker grunnlyden i, før du begynner å bygge på med pedaler. Har du en rør-amp; velkommen til pedalhelve***.

Standard:

1. Delay.

2. Fuzz, distortion.

2. Overdrive.

4. Om ampen ikke har det: Reverb

5. Tuner.

6. Kompressor.

7. Wahwah er ganske standard, men alt for mye brukt.

Etter dette er det alle modeleringseffektene jeg velger å sette i denne rekkefølgen:

1. God Leslie simulator.

2. Chorus.

3. Tremolo

4. Flanger.

Så er det alle de andre effektene du egentlig ikke trenger, men som er artig å ha:

Phaser, Harmonizer, Pitch Shifter, Equalizer, Clean boost, treble booster, octavfuzz osvosv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest essensielle må jo være en overdrive og en delay. Etter det kan du legge på diverse andre effekter.

Jeg har: En Ibanez TS-9 (overdrive), MXR-GT-OD(Hardere overdrive), Digitech Grunge (Distortion), Behringer CS100 (sustainer), Carl Martin Red Repeat (Delay) Og en Line6 PodXT som jeg kan få alt mulig ut av.

Jeg skal nå etterhvert skaffe meg: Chorus, WahWah, Reverb, Phaser, Tremolo, Flanger (I den rekkefølgen)

Her er hvertfall de effektene jeg ser på som viktigst hvis du spiller rock

1. Overdrive

2. Dist/Fuzz

3. Delay

4. Phaser (Hvis du er into mer Van Halen stuff)

5. Wahwah

6. Chorus

7. Flanger, Tremolo, Uni-vib osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.