Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Patchekabler


KristianF

Anbefalte innlegg

Driver å smekker sammen et lite pedalbrett nå, så da må jeg ha patchekabler.

For å være ærlig, så blir jeg svimmel av alle de forskjellige merkene og typene som finnes, så jeg lurte på hva folka her inne bruker?

Vil ha noe med minst mulig signaltap, de kan også godt være loddefri da de skal stå fastmontert på brett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil ha noe med minst mulig signaltap, de kan også godt være loddefri da de skal stå fastmontert på brett.. :)

Vær forsiktig med å tro at fordi kablene sitter på et brett så får de ingen belastning eller slitasje. Du tråkker jo rundt oppå der (i fylla). Jeg brukte GeorgeL helt til jeg hadde en som kuka for meg på et pedalbrett. Er no dritt å finne ut av. Nå bruker jeg en lodda Belden kabel. Kjøpt en rull fra RS Components.

Kapper til riktig lenge og lodder på enten Neutrik eller Switchcraft 228 plugger. Legger dem pont mellom pedalene og stripser dem fast. Legger alltid en ekstra liten "bue" ved siden av pedalen så jeg får pedalene av og på hvis nødvendig (Med Dual lock så er det vel og merke et helvete. Kan løfte hele brettet etter en pedal og på noen så ryker lakken på pedalen før dual lock'en.)

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse.

http://vintagegitar.no/content/view/1215/150/

Jeg er lei av patchkabler som tar kvelden, så jeg bestemte meg for å slå på stortromma.

Disse kablene er virkelig solide, og de har ordentlig god signalføring.

Jeg bruker et brett med kun true bypass-pedaler, og holder heller lengden på kablene mine korte

Dette funker strålende, men avhenger også av at kablene jeg bruker ikke er svake ledd i forhold til resten av oppsettet.

Tonetapet er minimalt da lengden på kablene og kablene er av den kvaliteten som de er.

Jeg bruker også xotic sin SH kabel fra gitar til brett og ut igjen. Sjekk ut den videoen her og, her snakker SH om kabkler, lurt! :)

http://www.xotic.us/parts/cable_SH/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt liggende 10m med Klotz kabel og noen Neutrik plugger, men er så fristende å gå for loddefri løsninga.. :)

Spørs om jeg må frem med loddebolten igjen da..

Kompis av meg har et brett med kun slike Solid Cables, virker som det er gode greier.

Gluke kommer vel forsåvidt til å si nå at det spiller føkk all hvilke kabler jeg bruker, siden jeg planlegger å ha volumpedal på brettet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke kommer vel forsåvidt til å si nå at det spiller føkk all hvilke kabler jeg bruker, siden jeg planlegger å ha volumpedal på brettet.. :)

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrggggggggggghhhhhhhhh!

Neida går fint bare du har en 12-15 buffér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig er det ikke vits i å bruke masse penger på patch kabler. Snakte med gitarfyren på den lokale musikkbutikken, han sa at han hadde A/B testet Diverse kabler. Alt fra de til 200 kr pr kabel til de rimeligeste på 30 kr. Han mente det var ingen merkbar forskjell, pga det er jo bare snakk om 15-30 cm.

derfor anbefalte han meg noen slike http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1935

De varer kanksje ikke i all evighet, men jeg har ikke hatt problemer enda ;)

Det er vell så viktig å ta ut kablene ut av boksene å tørke av dem litt en gang i blant;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en pakke sånne for et par år siden, ingen av dem fungerer nå :)

Han i gitarsjappa pratet nok tull, for det er forskjell på kabler ;)

Mange små kabler er vel minst like ille som én lang når det kommer til signaltap, da du har flere brudd og kontakter..

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyden likevel er sauset til av alskens effekter spiller det kanskje ikke så stor rolle hva slags kabler du bruker, men gode patchekabler er verdt pengene. Til testing bruker jeg gjerne billige dustekabler, men på det ferdige oppsettet har jeg landet på Evidence Monorail (klar lydforbedring fra George L). Pluggene fra George L er greie nok, men før eller siden mister du kontakten, pga belastningen når du tråkker pedalene inn og ut. Jeg kan garantere at dersom en kabel tar kvelden vil det være på det verst tenkelige tidspunkt, dvs ikke når du sitter hjemme og øver, men i det du står på en scene og skal sveive i gang en fet solo... Så ja, lodding er å anbefale.

Hvis du ikke hører forskjell på ulike kabelvarianter trenger du ny forsterker B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker George L jeg også. Funker fjell hvis man, som Aphelion sier, passer på å tighte skruene innimellom. (Det er f.eks også en av sjekkpunktene før en jobb, å sjekke at alle kabler funker)

Skulle det være et brudd er det bare å feilsøke fra ampen og "bakover" i signalkjeden, for så å "lage" en ny kabel der feilen ligger. Det kan gjøres på stedet og tar ca. 5 min. (Sørg for å ha med en liten halvmeter med kabel i kofferten.)

Kjøpte i sin tid en hel rull med George L kabel og et lass med plugger, så jeg har patchekabler så lenge jeg lever, tror jeg.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg landet på Evidence Monorail (klar lydforbedring fra George L)

klar lydforbedring fra George L ? har de innebygd buffer eller no' :)

hvis brettet svikter er det bare å røske ut kabelen fra brettet og stappe den i forsterkeren mens du bruker venstre fot til å justere volum til 11.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.