Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Patchekabler


KristianF

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette må da kunne gå an å sjekke? for å teste et oppsett med patchekabler for ti bokser, trenger man 20 chassis jackkontakter, en loddebolt, et chassis og godt humør. Så lager man et testrig der man kan koble til de dyre patchekablene, og billige kabler etterpå. Så er det bare å kjøre blindtest.

Lurer på hvorfor de som selger kostbare kabler ikke har gjort dette for lenge siden, da kan de jo sikkert lett kan bevise at svineprisledningen er verdt hver en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da kunne gå an å sjekke? for å teste et oppsett med patchekabler for ti bokser, trenger man 20 chassis jackkontakter, en loddebolt, et chassis og godt humør. Så lager man et testrig der man kan koble til de dyre patchekablene, og billige kabler etterpå. Så er det bare å kjøre blindtest.

Lurer på hvorfor de som selger kostbare kabler ikke har gjort dette for lenge siden, da kan de jo sikkert lett kan bevise at svineprisledningen er verdt hver en krone.

Jeg gjorde det på en av riggene mine. Byttet ut alle kablene fra GeorgeL og div kabler med kun Belden. Det var STOR forskjell men det kan like gjerne være de lange kablene fra gitaren gitar (tror det var Monster) som de små GL patchekablene. Var vel en 12-15 meter tilsammen. Nå er ikke Belden no spes dyr kabel. Om forskjellen er positiv eller negativ kommer også an på hva slags lyd du viil ha.

I tillegg er det mer til kabler enn bare lyden. De blir tråkka på, bøyd osv osv så mekanisk konstruksjon har også en viss betydning hvis det er snakk om ting som brukes live.

Det er greit det som blir sagt om å feilsøke osv, men hvis du gjør jobben ordentlig med gode lodda kabler eliminerer du hele problemet og jeg vil helst slippe å både sjekke og evt feilsøke et pedalbrett fullt av GL i fylla. Man skal drekka og pule damer backstage ikke ettertight'e plugger på pedalbrettet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å teste et oppsett med patchekabler for ti bokser, trenger man 20 chassis jackkontakter, en loddebolt, et chassis og godt humør. Så lager man et testrig der man kan koble til de dyre patchekablene, og billige kabler etterpå. Så er det bare å kjøre blindtest.

hva er det egentlig du får testet i et sånt oppsett?

hva om chassiet har EM-skjerming på nivå med den dårlige patchekabelen?

hva om chassi-jackene, loddingene og intern kabling utgjør motstand på nivå med den dårlige kabelen?

hva om du har indre kapasitans i testboksen som overgår den i de gode patchekablene?

patchekabler har mange ulike egenskaper, og konsistens i disse egenskapene kan være veldig prisdrivende. noen eksempler er

1) mekanisk. strekkavlastning, evne til å tåle juling, beskyttelse mot fuktighet og Reodor-fikling

2) elektromekanisk. pluggens evne til å lage god kontakt, kvalitet i loddinger, dobbel skjerming i kabel (dette er viktig i en patchekabel som ligger bøyd!)

3) elektrisk. indre motstand i jackplugger, kapasitans i kabel, kvalitet i loddinger (en gang til)

noe av dette kan måles og noe kan inspiseres av folk som vet hva de ser etter. det er ikke mye av det som kan blindtestes.

det er også mellomledd mellom konsument og produsent, og enkelte er villig til å legge ned ekstra penger for å få korrekte og presise svar både om kabler og om andre ting man handler.

selv bruker jeg Klotz instrumentkabel med dobbel skjerming og plugger fra Neutrik (Liechtenstein). hvis det er lite plass bruker jeg Switchcraft 228. jeg bruker IKKE de billige Neutrik/RE-AN made in China-pluggene siden de består av flere interne komponenter enn de opprinnelige EU-pluggene. den kjipe Kina-serien til Neutrik/RE-AN heter NYS, og de gode EU-pluggene heter NMJ eller lignende.

hvis jeg skulle kjøpt noe hadde det blitt en variant som var laget av mennesker som brydde seg om hva de drev med. det er lett å se dette utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Planet Waves i alle bauger og kanter og er strålende fornøyd med det.

Kort fortalt hører ikke jeg forskjell på medium-kabler og dyre kabler (under vanlig bruk hvor kablene får litt juling og er nærme støykilder hører jeg forskjell på billige vs medium).

Grunnen til at jeg går for Planet Waves er at mine har overlevd i 8 år, de har livstidsgaranti og jeg kan ikke høre at de er der. Det er alt jeg ber om fra en kabel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på en av riggene mine. Byttet ut alle kablene fra GeorgeL og div kabler med kun Belden. Det var STOR forskjell men det kan like gjerne være de lange kablene fra gitaren gitar (tror det var Monster) som de små GL patchekablene. Var vel en 12-15 meter tilsammen. Nå er ikke Belden no spes dyr kabel. Om forskjellen er positiv eller negativ kommer også an på hva slags lyd du viil ha.

I tillegg er det mer til kabler enn bare lyden. De blir tråkka på, bøyd osv osv så mekanisk konstruksjon har også en viss betydning hvis det er snakk om ting som brukes live.

Det er greit det som blir sagt om å feilsøke osv, men hvis du gjør jobben ordentlig med gode lodda kabler eliminerer du hele problemet og jeg vil helst slippe å både sjekke og evt feilsøke et pedalbrett fullt av GL i fylla. Man skal drekka og pule damer backstage ikke ettertight'e plugger på pedalbrettet...........

Vel... jeg har ett relativt stort pedalbrett og noen kvalitetspatcher og noen som fulgte med Boss BCB60 pedalkofferten jeg har.

Av pedaler så går signalet som følger:

Gitar --> Dunlop Crybaby from Hell --> Keeley Compressor --> Visual Sound Jekyll&Hyde --> Barber Electronics Direct Drive SS --> Rothwell Hellbender --> Visual Sound H2O --> Hardwire RV-7 Reverb --> Hardwire DL-8 Delay --> 65amps Lil' Elvis

Hele dette oppsettet kan jeg med en bypass looper bypasse slik at jeg med en liten tråkk kjører gitaren rett i forsterkeren.

Hører jeg forskjell???

Ja visst gjør jeg det... men noen stor forskjell med pedalbrettet tilkoplet og utkoplet??? Minimal forskjell vil jeg påstå, men jeg har looperen der for å kunne gjøre slike tester dersom jeg setter en ny pedal i rekka. Foreløpig har to Marshall pedaler (JH1 & BB2) samt en Boss CE-5 blitt forvist fra brettet fordi forsterkeren virka ikke helt samarbeidsvillig når desse var i rekka.

Du vil nok merke større forskjell mellom en skikkelig kabel til/fra pedalbrettet... spesielt dersom vi snakker litt lengde.

Derimot så er jeg svært enig i at en investerer i lengre levetid og mindre spetakkel dersom en kjøper solide kvalitets kabler... og det vil nok kanskje til syvende og sist lønne seg rent utgiftsmessig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster 320 spenn for to stykk, tror jeg..

320 for to? Fyfaen, da kjøper jeg heller George L... Planet Waves har da aldri vært noe særlig mer enn midt på treet?

Nei, jeg har et par, og den ene ble herpa etter en måned.. :) kvalitet my ass

Har du virkelig klart å ødelegge dem? Du vet du har livstidsgaranti og kan gi dem tilbake og få nye?

Planet Waves har i hovedsak 2 forskjellige kvaliteter på kabler og plugger.

De har en billigserie som ligger midt på treet og som går i stykker, og de har en toppserie som jeg aldri har sett en eneste defekt på. (og jeg kjenner ingen i bransjen som har fått disse i retur).

Når det gjelder de patchekablene til 320,- for 2 så er de i toppserien, og de er anerkjent som noe av det beste som er av patchekabler (ikke kabelen som er dyre, men pluggene, og derfor koster det ca det samme for 10cm og 3m lengde). De koster litt, men samtidig er de feilfrie og du kan ha bøttevis av effekter i brettet ditt uten at mitt øre hører forskjell. KristianF er den første jeg har hørt om som har drept dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde jeg, så du får se hva som er problemet :)

Skulle ta patchen ut av Danelectro-pedalen min, og plutselig manglet den låsedritten på pluggen..

(Og hvis du prøver å antyde at jeg ikke behandler utstyret mitt fint, så tar du feil).

Problemet ser du vel kanskje selv, da pluggen blir for løs når du stapper den inn i pedalen, og må holdes på et visst punkt for at det i det hele tatt skal være kontakt.

Men det er dog en fin ting at det er livstidsgaranti, da den tydeligvis blir nyttig :)

IMG_1655.jpg?t=1267040755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.