Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mr Malmsteen!


Kjutte

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting jeg liker spesielt godt med Malmsteen er at han har en vannvittig flyt på de kjappe tingene han spiller. Det låter så jævlig naturlig, det er noe jeg syntes det er veldig få av de som kom etter som har greid å få til. Selv når Staffan spilte de samme greiene så låt det litt mer firkanta. Litt mer som Paul Gilbert. Eneste andre jeg kommer på i farten som jeg syntes har en sånn naturlig fly i spillinga si er EVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg liker spesielt godt med Malmsteen er at han har en vannvittig flyt på de kjappe tingene han spiller. Det låter så jævlig naturlig, det er noe jeg syntes det er veldig få av de som kom etter som har greid å få til. Selv når Staffan spilte de samme greiene så låt det litt mer firkanta. Litt mer som Paul Gilbert. Eneste andre jeg kommer på i farten som jeg syntes har en sånn naturlig fly i spillinga si er EVH.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen at andres onani skal kjennes deilig ut!

Onani er noe man holder på med for seg selv,

og jeg syns absolutt at en del skalaøvelser og teknikkøvelser bør gjøres på egenhånd.

Det er jeg enig i. Nettopp derfor liker jeg Malmsteen, det han spiller høres så naturlig ut at selv når det er på sitt raskeste så er det en slik flyt og attitude at jeg ikke merker farten, kun musikaliteten.

Ikke at Malmsteen ikke har mange kjedelige låter og soloer, men jeg hører fint forskjellen på de bra og de mindre bra. "Razor Eater" er kjedelig, "Mad Dog" er KONGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngwie er den feteste av alle shredderne. Jeg har alltid likt Malmsteen for hans tonevalg, flotte gitarlyd og gode smak hva angår utstyr. Jeg liker spesielt godt det første han gjorde. Hadde det ikke vært for Yngwie hadde jeg f.eks aldri blitt en 70's Stratocastermann. For å ta en liten historie fra en totalt uavhengig person: Min far.

Han er ikke veldig fasinert av disse "raske gitaristene". Han sier de er kjedelig og veldig repeterende. En dag viser jeg han Yngwie: Love at first sight (?). Min far fortalte at Malmsteen har en egenskap ingen andre shreddere har: Han kan få alt til å høres veldig flytende ut. Det er en egenskap jeg synes mangler hos mange shreddere, men som jeg (og min far) finner igjen hos denne svensken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rukket å bli noen år, og det er et knippe musikalse opplevelser jeg husker med glede. Nå skal ikke jeg plage dere med all mimringen min, men følelsen i ryggen den første gangen jeg hørte gitarsoloen på "Heaven tonight" på NRK, skal jeg aldri glemme. Husker til og med at Steinar Fjeld sa noe om at "her er mannen som virkelig har fart på pølsene". Sangen var utfordrer til ti i skuddet, men kom ikke med en gang..

Jeg hadde aldri hørt noe lignende, enda jeg var kjent med gitarister som Alvin Lee og Frank Marino.

Låta er ikke like imponerende i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=TCrROerBxpk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver....

Når jeg begynte hos Staffan var han den første jeg hadde møtt som kunne spille sånt. Trodde jo ikke mine egne øyne. Jeg hadde aldri hørt Hawk eller noe han hadde gjordt før og tenkte at det her er jo dritfett. Så det ble jo selvfølgelig til at jeg gikk til han for å lære å spille sånn. Sikker noen som syntes det er jævlig "Cocky" å si det men det var ikke no hokus pokus, bare en helvetes masse øving. Fikk grei orden på alternate pickingen men ble nok aldri ble helt komfortabel med sweeping.

Men en ting som har slått meg etterpå er at det fort blir en sånn, wow det der er kult det vil jeg også, greie. Uten kanskje å tenke på om det er noe som egentlig er brukanes til noe. Jeg har jo i ettertid innsett at jeg jo egentlig ikke har no spes ønske om å spille sånn. Det er ikke "meg". I tillegg sviver heller ikke huet mitt fort nok rundt til å spille så fort hele tiden (hadde kanskje hjulpet med litt Cola......). Det blir litt som om jeg skulle gått å prata i auksjonarius tempo hele dagen.

Syntes spesielt det her har ble en "greie" etter YJM, Satriani, Vai etc. og man bruker så helvetes lang tid på å få sånt i fingra. Det blir litt sånn at "pensum" for å være "gitarist" er å kunne all teorien, alternate picke, tappe, string skip'e og sweepe. Det er fort gjort å bli litt hekta på det og da overser man kanskje at man kan lage bra musikk uten å kunne noe som helst av dette. Og man stopper kanskje ikke opp underveis å spør seg selv om det her egentlig er det man vil.

Musikk handler jo fint lite egentlig om hvor flink du er til å spille. Syntes f.eks det er veldig moro å høre på alle sine myspace greier her og syntes det er jævlig mye kult, men det er jo låtene jeg hører på, jeg sitter ikke å analyserer hvorvidt alternate pickingen sitter som den skal i 264 bpm.

Selv har jeg innsett at det jeg vil er å spille i band. Det er det som er gøy. Hva jeg spiller er jo faen ikke så nøye.

Veldig fornuftig sagt ja!

Hvor ofte får man bruk for all den sinnsyke teknikken i de fleste vanlige settinger egentlig?

Klart spiller man i drage/sverd/fantasymetal sjangeren med laange instumentalpartier så kanskje :)

Har sagt til mange gitarelever at de heller skal finne seg et band og lage låter istedenfor å sitte inne å krampe-øve på de samme Gilbert/Malmsteen greiene!

Men det er klart når man begynner å spille er det utrolig morro å se fingra bevege seg fort over halsen og jeg har vært like skyldig der som mange andre...Skulka skolen og satt 6-7timer og øvde racerbil gitar!

Mesteparten av den teknikken er nok borte i dag, -er mer morro med låter og studio enn gitarrunking (selv om det fortsatt er morro iblandt haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.