Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slappe strenger


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

ved og senke/løfte den saken så endrer strenge lengden seg?

Det du vil ende opp med da er jo å stramme strengen. Det vil igjen påvirke pitch og du må slakke ved stemmeskruene for å få en ren E. Hjelper ikke noe i min bok? Mulig det er noe magisk jeg ikke har fått med meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det du vil ende opp med da er jo å stramme strengen. Det vil igjen påvirke pitch og du må slakke ved stemmeskruene for å få en ren E. Hjelper ikke noe i min bok? Mulig det er noe magisk jeg ikke har fått med meg nå?

Det er et mye omdiskutert fenomen dette her, men etter det jeg husker er poenget med justerbar stopbar nettopp å kunne endre tension... Samme prinsipp som skal gi en topwrappet les paul "mykere" strenger.

EDIT: Ser ikke helt hvorfor det skulle være slik, men det later til å fungere (placebo kanskje?)

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé :rolleyes:

Vet at dette har blitt diskutert i det uendelige på et visst les paul forum, men det hadde vært interessant å vite hvor mye dette egentlig har å si. Når det er sagt topwrapper jeg begge lpene mine, og jeg liker det bedre sånn. Jeg er med andre ord temmelig overbevist over at dette har merkbar innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topwrap skal jeg ikke stille så mye spørsmål ved om har en effekt, fordi der er det snakk om cm i forskjell i strengelengde. Har null erfaring, men kan se for meg at det har en effekt. Det er i hvert fall ingen grunn til å avfeie. Men det er faktisk målbart. Rart at ingen gjør det. det er ikke veldig vanskelig å måle hvor mye kraft som må til for å flytte en streng la oss si 10 mm ved eksempelvis 9. bånd. En nøyaktig "fiskevekt" er jo det man trenger.

I det hele tatt er det merkelig hvor lite forskning som blir lagt i slike "myter" som produsentene slår rundt seg med, i forhold til hvor mye penger de påstår at de legger å forske fram den beste gitaren. For eksempel sustain. Det er målbart. Hvorfor måler ikke for eksempel Fender og Gibson sustainen i gitarene sine? Det er jo bare å lage en norm, koble gitaren til en dB- måler, og slå an en definert streng på et definert sted på gitaren med en definert styrke, og så telle sekunder. Verre er det ikke.

Sammenligner man med bilindustrien som knuser mange biler hvert år, for å kunne lage bedre biler, så er det jo latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at jeg har stemt feil...

Jeg har aldrig brukt .09 strenger på den. Burde jeg prøve med .09 strenger og se om det hjelper?

Asså, for at du skal ha samme nota på E strengen som meg, (E!) MÅ du ha samme strengspenning (med .10'ere.) Det er absolutt ingen tvil om det.

Enten så innbiller du deg at den er slapp, eller så har du stemt ufyselig feil.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv at 0.10 i E blir litt slapt, og bruker 0.11 hvis jeg må ha gitaren stemt så høyt. Toyota er den mest populære bilen, betyr ikke at det er det alle skal ha.

Litt slapt? Stålhender? Det kommer jeg aldri til å tro på.

95% (mer?) av alle, bruker 09-10 og er veldig fornøyd med det.

Endret av Greener
Usakligheter og språkbruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså, for at du skal ha samme nota på E strengen som meg, (E!) MÅ du ha samme strengspenning (med .10'ere.) Det er absolutt ingen tvil om det.

Enten så innbiller du deg at den er slapp, eller så har du stemt ufyselig feil.

Brukar du same merke strenger som han?

Litt slapt? Stålhender? Tullball. Det kommer jeg aldri til å tro på.

95% (mer?) av alle, bruker 09-10 og er veldig fornøyd med det.

Kanskje han rett og slett tykkjer at det er for slapt? Det er jo tross alt ein smakssak. Og for alt du seier, kan han jo vera ein av dei fem prosenta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han rett og slett tykkjer at det er for slapt? Det er jo tross alt ein smakssak. Og for alt du seier, kan han jo vera ein av dei fem prosenta...

Det er nok et tilfelle av 'dimensjons-illusjon'.

Jeg beklager om jeg virker arrogant, men har null tro på det der.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mulig at han synes det er for slapt, nybegynner eller ikke...

Jeg forstår ikke helt argumentene dine heller. Det er ikke direkte uvanlig å foretrekke 0.11 på LP, og om man gjør det er man ikke nødvendigvis belemret med verken "trollfingre" eller forvridd virkelighetsoppfatning.

Da forblir vi uenige.

Jeg tror jeg trekker meg ut fra denne tråden nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slapt? Stålhender? Tullball. Det kommer jeg aldri til å tro på.

95% (mer?) av alle, bruker 09-10 og er veldig fornøyd med det. Kom ikke med sånt piss.

I følge din logikk er det 5 % som er jævlig misfornøyd med det. Jeg kan garantere deg at det er flere enn 5 % av verdens gitarister som bruker tjukkere strenger enn 0.10. Spør hvilken som helst jazz-gitarist, enhver metal-gitarist som stemmer ned, eller en blues-gitarist for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge din logikk er det 5 % som er jævlig misfornøyd med det. Jeg kan garantere deg at det er flere enn 5 % av verdens gitarister som bruker tjukkere strenger enn 0.10. Spør hvilken som helst jazz-gitarist, enhver metal-gitarist som stemmer ned, eller en blues-gitarist for den saks skyld.

SOM STEMMER NED, ja. Da forandres spenninga i strengen.

Snakker om pinglehender, du eier ikke vibrato, så pass på hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjutte, noen liker tykkere strenger, andre gjør ikke det. Det er en smakssak. Selv foretrekker jeg 11-52 på LP. Syns det funker fett i standard, i tillegg er de såpass tjukke at jeg kan stemme ned litt uten at strengene blir helt spaghetti. Jeg har hverken stålhender eller trollfingre. Det er en smakssak.

Endret av Greener
Usakligheter og språkbruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å tråkke i salaten: Men å si at 95% av alle gitarister bruker 0.10 eller 0.09 strenger, det er tull. Av de kanskje 50 gitaristene jeg kjenner bruker et fåtall 0.09 og 0.10.

Å mestre basics har ingenting med hva strenger du spiller på. Spiller jeg på 0.09, bender jeg surt, ryker strenger, har en alt for aggressiv vibrato og jeg føler plekteret henger igjen på strengene og at strengene skjærer seg inn i fingrene.

På en Les Paul ville jeg anbefalt 0.11 eller 0.12. På stratocastere bruker jeg selv 0.11, men her er det lettere og variere med gode resultater (har jeg fått et inntrykk av).

God natt og sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.