Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slappe strenger


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

I det siste, har jeg mærket at strengene på Les Paulen min er litt slappe. Litt vanskelig og forklare, men jeg prøver: Når jeg spiller, føles det ut som om strengene henger etter plekteret. Så når jeg skal spille fort, så blir det vanskelig.

Hva kan jeg gjøre med det? Burde jeg bruke tykkere strenger? Rette på necken? Må jeg fikse på bridgen? Eller er det teknikken min jeg må rette på?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemmer du i E standard?

Les Pauler har litt kortere skalalengde enn f.eks stratocastere og en del andre gitarer, så strengene kan føles litt slappere, særlig hvis du bruker .009-sett. Prøv å sette på et litt tykkere sett neste gang du bytter strenger, så vil du nok merke forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du vel kanskje fortelle hva slags strenger du har på gitaren?

Har du andre gitarer? Jeg har ikke så mange gitarer med LP- skala, men nå ha et hakk tykkere på de enn på gitarer med Fenderskala, fordi de blir for slappe som du sier. Bends blir enda surere enn vanlig, fordi motstanden er annerledes.

Bruker 09 på fenderskala, og 010 på LP- skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du vel kanskje fortelle hva slags strenger du har på gitaren?

Har du andre gitarer? Jeg har ikke så mange gitarer med LP- skala, men nå ha et hakk tykkere på de enn på gitarer med Fenderskala, fordi de blir for slappe som du sier. Bends blir enda surere enn vanlig, fordi motstanden er annerledes.

Bruker 09 på fenderskala, og 010 på LP- skala.

Glemte og skrive strenger, jeg bruker Elixir med .10 - .52. og jeg stemmer i standard E.

Burde jeg da vurdere og bruke .11?

Til hkurt: Hmmm, kan godt være det, skal sjekke det ut når jeg kommer hjem.

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig nybegynnerfeil å peise på med tykke strenger i tjo og hei, uten å kunne spille skikkelig på tynne.

De aller fleste bruker 09, og 10'ere, og har ikke de problemene du beskriver.

Om strengene er slappe, så har du rett og slett stemt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan senke tail-piecen helt ned til kroppen. Da vil strengene bli vesentlig mye strammere! Ellers kan du jo alltids gå opp til 0.11.

Å senke tailpiecen er kanskje ikke så dumt, jeg skal spørre gitarlæreren min neste gang jeg møter ham.

Vanlig nybegynnerfeil å peise på med tykke strenger i tjo og hei, uten å kunne spille skikkelig på tynne.

De aller fleste bruker 09, og 10'ere, og har ikke de problemene du beskriver.

Om strengene er slappe, så har du rett og slett stemt feil.

Jeg tror ikke at jeg har stemt feil...

Jeg har aldrig brukt .09 strenger på den. Burde jeg prøve med .09 strenger og se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 0.10 blir 0.09 enda slappere. Er ikke noe problem å senke tailpiecen på de fleste gibson-type gitarer, du trenger bare en flat skrutrekker.. Stem strengene ned så de blir slappe, skru et par runder på hver av skruene og stem opp igjen. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig nybegynnerfeil å peise på med tykke strenger i tjo og hei, uten å kunne spille skikkelig på tynne.

De aller fleste bruker 09, og 10'ere, og har ikke de problemene du beskriver.

Om strengene er slappe, så har du rett og slett stemt feil.

Synes selv at 0.10 i E blir litt slapt, og bruker 0.11 hvis jeg må ha gitaren stemt så høyt. Toyota er den mest populære bilen, betyr ikke at det er det alle skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan det skal gå heller? Slik jeg ser det er det tre faktorer som bestemmer hvor stramme strengene skal være:

A ) Lengden mellom nøtt og bro(der broen berører de åpne strengene)

B ) Pitch

C ) Strengetykkelsen

Å senke strengefestet mens disse er konstante vil jo ikke ha noen virkning? Eller?

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.