Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slappe strenger


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre, har du noen gang prøvd det vi snakker om i praksis? Hvis du har en gitar med TOM, prøv å top-wrappe neste gang du skifter strenger, evt. hvis du top-wrapper, sett strengene vanlig. Hvis det ikke har noe å si, så hvorfor ikke? Du taper jo ikke noe tid på å strenge på den andre måten, og da kan du jo se i virkeligheten om det har noen effekt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror du nettopp har beskrevet definisjonen på placebo-effekten. Og den er både vitenskaplig dokumentert og anerkjent, så du har forsåvidt helt rett. ;)

Musikk er fysikk, og fysikken bøyer seg ikke for enkeltpersoners ønsker, desverre.

Som sagt så er jeg for å justere tailpiece lavt pga økt sustain, men når Gibson sine egne folk sier at det ikke påvirker parametrene du snakker om så har jeg vanskelig for å tro det...

Gibsons egne folk sier så mangt. Det er i alle fall liten tvil om hvor tanken kommer fra :)

gib58p16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, har du noen gang prøvd det vi snakker om i praksis? Hvis du har en gitar med TOM, prøv å top-wrappe neste gang du skifter strenger, evt. hvis du top-wrapper, sett strengene vanlig. Hvis det ikke har noe å si, så hvorfor ikke? Du taper jo ikke noe tid på å strenge på den andre måten, og da kan du jo se i virkeligheten om det har noen effekt eller ei.

Har TOM på gitar og har prøvd. Ingen merkbar forskjell for meg, men fungerer det for deg så bare fortsett - skal ikke blande meg opp i hva du gjør. ;) Skulle bare ønsket det var noe fysikk eller empiri man kan legge til grunn for å prøve å bevise det.

Gibsons egne folk sier så mangt. Det er i alle fall liten tvil om hvor tanken kommer fra :)

I teksten står det "tension", men ikke "tension of the string". Gibson skriver mye rart, men de skriver ikke hvilken form for tension det er snakk om her, og det blir høyere tension i spennet mellom broen og tail piece, samt høyere friksjon og mer "downforce" på broen, som fører til mer sustain. Jeg føler jeg fortsatt har mitt på det tørre.

Tenker jeg kutter av diskusjonen der for min del, siden jeg stort sett vil ende opp med å gjenta meg selv. Hvis noen har flere kilder så er jo det veldig spennende, og jeg er fortsatt åpen for å bli motbevist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teksten står det "tension", men ikke "tension of the string". Gibson skriver mye rart, men de skriver ikke hvilken form for tension det er snakk om her, og det blir høyere tension i spennet mellom broen og tail piece, samt høyere friksjon og mer "downforce" på broen, som fører til mer sustain. Jeg føler jeg fortsatt har mitt på det tørre.

Litt pussig ting å fremheve i så fall?... Jeg la ikke dette frem som et bevis på noe som helst, mer som en forklaring på at forestillingen er såpass utbredt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å prøve. To skruer som skal skrues, ikke så mye du kan gjøre feil, ikke nødvendig å betale noen for å gjøre det. :)

Blir du ikke fornøyd får du vel se om en tekniker kan se på den, evt. bare gå opp i strengetykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å prøve. To skruer som skal skrues, ikke så mye du kan gjøre feil, ikke nødvendig å betale noen for å gjøre det. :)

Blir du ikke fornøyd får du vel se om en tekniker kan se på den, evt. bare gå opp i strengetykkelse.

Fikk me meg at du skrev noe om og "top wrappe", hav er det?

Btw: Skal sende gitarenmin til reperajon siden det er noe galt med den som ikke skal være galt, de kan de sikkert fikse det med at strengene er slappe mens de allerede skl mekke på den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top-wrapping er når du tar strengene inn "feil vei" gjennom tail-piece og tar dem over tail-piece. :)

Her er et bilde: http://www.dominocs.com/ToneWorks/images/gibson-wrap.jpg

Det er hvis du skal ha slakkere strenger. Mange som mener at 0.11 top-wrappet føles omtrendt ut som 0.10 vanlig strunget.

Men som sagt, det er vanskelig å gjøre noe galt og lett å gjøre tilbake, så er ikke så farlig å bare prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top-wrapping er når du tar strengene inn "feil vei" gjennom tail-piece og tar dem over tail-piece. :)

Her er et bilde: http://www.dominocs.com/ToneWorks/images/gibson-wrap.jpg

Det er hvis du skal ha slakkere strenger. Mange som mener at 0.11 top-wrappet føles omtrendt ut som 0.10 vanlig strunget.

Men som sagt, det er vanskelig å gjøre noe galt og lett å gjøre tilbake, så er ikke så farlig å bare prøve.

Får vel prøve det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.