Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer innkjøp av ny amp


Boffen

Anbefalte innlegg

Kort sagt: Jeg vurderer å kjøpe en amp (om noen måneder, men jeg vil gjøre en del research først) da jeg er noe lei Pod XT-en min. For øyeblikket trenger den kun duge til bruk hjemme, men jeg har lyst til å begynne å spille i band når den tid kommer, så det er greit om den kan spille høyt nok til at man kan øve med trommis. Har et 1x12-kabinett, så topp foretrekkes, men dersom det er en utrolig god combo som skulle passe perfekt, er det selvfølgelig en mulighet. Kjøper helst brukt.

Så, til det som kanskje betyr mest: Lyden. Jeg kunne sagt at jeg er ute etter noe med vreng, men det blir vel noe upresist, hør derfor på disse:

Cleanlyd er ikke like viktig (jeg har jo akustisk gitar også pff), men allsidighet er heller aldri dumt.

Av de jeg har prøvd er det en 5150 som har virket kulest, og jeg skulle gjerne hatt den lyden, men 120 watt blir da litt vel overkill for hjemmesituasjoner?

Under 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Føler jeg liker, og spiller noenlunde likt deg, så jeg ville sjekket Peavey 6505 (nyeste modell av 5150) og ENGL Fireball/Powerball. Har hatt en Powerball i et år og var veldig fornøyd med den! Brutal vreng :) og trengte ikke mer enn klokka 12 for at det skulle låte skikkelig in-your-face! Kombiner det med et v30 kab og du får en strålende kombinasjon. Om du vil ned i watt fins det også Fireball som er 2 kanals med 60 watt. Anbefaler deg å hvertfall prøve en ENGL. Og om du liker Mesa lyd, kan du alltids vurdere en Rectifier, om det dukker opp en billig.

Er også en på forumet her som selger en 6505 :) Er en slik jeg vurderer å kjøpe inn etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å få den lyden der ville jeg gått for Marshall MS2 på full guffe og 4 stk Boss OD1 med maks gain koblet i serie. Pass på å bytte ut jack-kabelen med piggtråd, så er du på plass. :P Mulig det bare er jeg som er trangsynt og kresen på gitarlyd (når jeg spiller foretrekker jeg at gitaren faktisk høres ut som en gitar). Litt mindre spøk og mer on topic:

Personlig liker jeg veldig godt hva man kan gjøre med en Marshall TSL60 dersom man vil ha noe i den duren her. Vet mange er uenig med meg på dette, og det finnes mange andre alternativer, så jeg skal la dere andre fortsette diskusjonen. Evt er 6505 alltids et godt kjøp.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om 1x12kabinettet ditt vil tåle en amp på 120w?

Sjekk ut Egnater rebel 20. Jeg har ikke prøvd den selv, men hørt mye bra om den.

Ellers så er 6505, enkelte Mesa og ENGL amper skapt for akkurat den typen musikk.

Marshall JVM er en veldig fin fin amp til sånt også. + allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg liker, og spiller noenlunde likt deg, så jeg ville sjekket Peavey 6505 (nyeste modell av 5150) og ENGL Fireball/Powerball. Har hatt en Powerball i et år og var veldig fornøyd med den! Brutal vreng :) og trengte ikke mer enn klokka 12 for at det skulle låte skikkelig in-your-face! Kombiner det med et v30 kab og du får en strålende kombinasjon. Om du vil ned i watt fins det også Fireball som er 2 kanals med 60 watt. Anbefaler deg å hvertfall prøve en ENGL. Og om du liker Mesa lyd, kan du alltids vurdere en Rectifier, om det dukker opp en billig.

Er også en på forumet her som selger en 6505 :) Er en slik jeg vurderer å kjøpe inn etter jul.

Ja, jeg har tenkt på 6505, eneste setbacken er som sagt antall watt. Hvor stor nytte kan jeg få av en attenuator?

Edit: ser Tom Searle (aka fav.gitaristen) bruker noe Peavey på dette bildet: http://www.flickr.com/photos/harry_manback/3215582059/ . Ser ut som en 6505 plus?

Får å få den lyden der ville jeg gått for Marshall MS2 på full guffe og 4 stk Boss OD1 med maks gain koblet i serie. Pass på å bytte ut jack-kabelen med piggtråd, så er du på plass. :P Mulig det bare er jeg som er trangsynt og kresen på gitarlyd (når jeg spiller foretrekker jeg at gitaren faktisk høres ut som en gitar). Litt mindre spøk og mer on topic:

Teheheh, jeg humra faktisk litt : P

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om 1x12kabinettet ditt vil tåle en amp på 120w?

Sjekk ut Egnater rebel 20. Jeg har ikke prøvd den selv, men hørt mye bra om den.

Ellers så er 6505, enkelte Mesa og ENGL amper skapt for akkurat den typen musikk.

Marshall JVM er en veldig fin fin amp til sånt også. + allsidig.

Jeg visste ikke engang at det kunne bli et problem : (

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å skru opp å sjekke bak på elementet.. Er sikkert ikke mange elementer som tåler 120w alene dog.

Jeg er litt mesa-fan, men budsjett på under 10k luker jo vekk nesten alt av mesa.

Om du er heldig kan du kanskje finne en mesa studio preamp brukt et sted.

Den har steintøff vreng og nydelig clean. Sammen med f.eks et mesa fifty sluttrinn får du en fin rigg.

Hvis du ikke har noe imot rackoppsett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å skru opp å sjekke bak på elementet.. Er sikkert ikke mange elementer som tåler 120w alene dog.

Det er et Eminence Patriot Red, White & Blues som i følge eminence.com er 120W

Jeg er litt mesa-fan, men budsjett på under 10k luker jo vekk nesten alt av mesa.

Om du er heldig kan du kanskje finne en mesa studio preamp brukt et sted.

Den har steintøff vreng og nydelig clean. Sammen med f.eks et mesa fifty sluttrinn får du en fin rigg.

Hvis du ikke har noe imot rackoppsett da.

Har ikke noe i mot rack-oppsett, men av det jeg har hørt, så synes jeg ikke Mesa har den helt riktige lyden, vet ikke helt hva jeg skal si, men den er liksom litt for smooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spol til ca 1:30 der runkinga tar slutt.

Jeg var storfornøyd med min studio pre da jeg kjørte den gjennom den gamle rectoen min. Funka fett til downtuned chuggachugga.

Fordelen er vel at du kan skaffe deg et sluttrinn med en effekt som passer ditt behov, hvis du er litt skeptisk til 120w på gutterommet.

Uansett så er ikke 6505 noe bomkjøp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt en god stund til jeg skal kjøpe, jeg vil bare ha mye tid til å undersøke litt, det er derfor jeg i utgangspunktet er interessert i absolutt alle forslag.

Begynner på skole i Oslo nå om ikke så lang tid, så da blir det vel besøk i alskens butikker litt oftere.

Edit: Hvor mye går 5150/6505 (evt 5150 II/6505 plus) for brukt?

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150/6505 (som forøvrig er AKKURAT samme amp, bare med forskjellig navn og pynt) låter helt sjef til metall og sintere rock, men til cleans og «skranglerock»/ACDC-vreng er den langt ifra optimal. Heldigvis har vi bare én låt i bandet hvor jeg spiller clean, så da slipper jeg å bry meg med det ;)

På lavt volum låter den jo selvfølgelig ikke optimalt, men dette gjelder jo de fleste amper på mer enn 15W :P

Ang. 112-kabinett så bør det jo gå greit, da ampen faktisk ikke leverer fra seg i nærheten av så mye som 120W når man spiller lavt.

Ser det er mange som er ute etter én amp som klarer ALT for tida, inkludert mye trøkk OG bra lyd på lavt volum - og det er rett og slett håpløst! Skal du ha knall cleans, crunch OG higain, samt fet lyd på både hybelvolum og bandvolum vil det alltid bli et kompromiss. Derfor har jeg 5150'n på øvingslokalet, og kjører Guitar Rig 3 på Macen hjemme. Guitar Rig låter bra nok i bøtter og spann til hjemmeøving :)

Ang. bruktpris: Det ligger en 6505 til 8k på forumet nå, selv ga jeg 6500 for min 5150. Så det trenger ikke å bli så himla dyrt!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150/6505 (som forøvrig er AKKURAT samme amp, bare med forskjellig navn og pynt) låter helt sjef til metall og sintere rock, men til cleans og «skranglerock»/ACDC-vreng er den langt ifra optimal. Heldigvis har vi bare én låt i bandet hvor jeg spiller clean, så da slipper jeg å bry meg med det ;)

Har fått med meg dette, men også sett en del videoklipp med rimelig god cleanlyd, dog med bruk av noen effekter.

På lavt volum låter den jo selvfølgelig ikke optimalt, men dette gjelder jo de fleste amper på mer enn 15W :P

Ang. 112-kabinett så bør det jo gå greit, da ampen faktisk ikke leverer fra seg i nærheten av så mye som 120W når man spiller lavt.

Elementet skulle være 120 watt det også, så det funker jo! Blir det for ille så er det ikke noe problem å kjøpe et annet kabinett, jeg bare synes det er litt waste dersom jeg ikke skulle trenge det.

Ser det er mange som er ute etter én amp som klarer ALT for tida, inkludert mye trøkk OG bra lyd på lavt volum - og det er rett og slett håpløst! Skal du ha knall cleans, crunch OG higain, samt fet lyd på både hybelvolum og bandvolum vil det alltid bli et kompromiss. Derfor har jeg 5150'n på øvingslokalet, og kjører Guitar Rig 3 på Macen hjemme. Guitar Rig låter bra nok i bøtter og spann til hjemmeøving :)

Dersom jeg skulle få tak i et band, så er det jo selvfølgelig mest ønskelig å kunne ha ampen på et form for lokale. Jeg har som sagt en Pod XT som jeg ikke har noen planer om å kvitte meg med, som jeg får gode cleans ut av. Jeg trenger som sagt heller ikke en amp som klarer alt, men det er jo en egenskap som jeg absolutt ikke forakter.

Ang. bruktpris: Det ligger en 6505 til 8k på forumet nå, selv ga jeg 6500 for min 5150. Så det trenger ikke å bli så himla dyrt!

Fint å høre, for selv om jeg hadde hatt råd til å kjøpe noe ganske dyrt, så synes jeg ikke at det er nødvendig. Fant forøvrig en 6505+ til 12k på musikkweb, noe som jeg synes var litt i dyreste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til og med sett 6505 gå for 5000. Så det er bare å vente til det dukker opp en på brukmarkedet, som ikke tar noe lang tid vil jeg tro. Mtp økonomien nå til dags. Måtte selv kvitte meg med min Powerball... Tror ikke du hadde sett tilbake om du hadde kjøpt deg en 6505. Topp amp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som er ute etter én amp som klarer ALT for tida, inkludert mye trøkk OG bra lyd på lavt volum - og det er rett og slett håpløst! Skal du ha knall cleans, crunch OG higain, samt fet lyd på både hybelvolum og bandvolum vil det alltid bli et kompromiss.

Guitarist1108.jpg

:P

hæhæ

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.