Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer innkjøp av ny amp


Boffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Kjøp deg en god amp med få watt. Jeg kan ambefale en Victoria 5112 (www.vintagegitar.no). Det er et 5w drog. Da har du god clean, semi vreng, vakker rørvreng, også kjøper du deg en god vrengpedal for metall og alt det andre. Da har du god lyd både i stuen, god nok lyd for øving, og en uoppmikket barjobb. Med oppmikking holder den strengt tatt til alt. Bortsett fra kanskje stadionopptredner. Ikke gå for en amp med mange watt.. Du får ikke fram alt potensialet hjemme og på små gigger.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjøp deg en god amp med få watt. Jeg kan ambefale en Victoria 5112 (www.vintagegitar.no). Det er et 5w drog. Da har du god clean, semi vreng, vakker rørvreng, også kjøper du deg en god vrengpedal for metall og alt det andre. Da har du god lyd både i stuen, god nok lyd for øving, og en uoppmikket barjobb. Med oppmikking holder den strengt tatt til alt. Bortsett fra kanskje stadionopptredner. Ikke gå for en amp med mange watt.. Du får ikke fram alt potensialet hjemme og på små gigger.

Jeg vil ha en amp som klarer den lyden jeg vil ha, uten bruk av vrengpedaler. Boutique-amps er derfor sjeldent noe jeg vurderer, i hvert fall når jeg sjelden (les: aldri) spiller klassisk rock. Jeg er primært ute etter vreng i 5150/6505-nabolaget, etter det kommer clean og tilslutt hva enn den måtte klare i mellom. At det er en veldig god forsterker tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde likt den noe særlig til det jeg gjør.

Du har dog et poeng: det eneste som egentlig stopper meg fra å se etter første og beste tilbud på en 6505/5150 er antall watt. Kjøper jeg noe med 120 watt, må jeg jo egentlig skaffe meg en attenuator, som koster rundt to tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en amp som klarer den lyden jeg vil ha, uten bruk av vrengpedaler. Boutique-amps er derfor sjeldent noe jeg vurderer, i hvert fall når jeg sjelden (les: aldri) spiller klassisk rock. Jeg er primært ute etter vreng i 5150/6505-nabolaget, etter det kommer clean og tilslutt hva enn den måtte klare i mellom. At det er en veldig god forsterker tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde likt den noe særlig til det jeg gjør.

Du har dog et poeng: det eneste som egentlig stopper meg fra å se etter første og beste tilbud på en 6505/5150 er antall watt. Kjøper jeg noe med 120 watt, må jeg jo egentlig skaffe meg en attenuator, som koster rundt to tusen kroner.

Jeg tar den ;) .

Du får ha lykke til med letingen!

Og husk hørselsvern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en amp som klarer den lyden jeg vil ha, uten bruk av vrengpedaler. Boutique-amps er derfor sjeldent noe jeg vurderer, i hvert fall når jeg sjelden (les: aldri) spiller klassisk rock. Jeg er primært ute etter vreng i 5150/6505-nabolaget, etter det kommer clean og tilslutt hva enn den måtte klare i mellom. At det er en veldig god forsterker tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde likt den noe særlig til det jeg gjør.

Du har dog et poeng: det eneste som egentlig stopper meg fra å se etter første og beste tilbud på en 6505/5150 er antall watt. Kjøper jeg noe med 120 watt, må jeg jo egentlig skaffe meg en attenuator, som koster rundt to tusen kroner.

Jeg synes du skal gå for en peavey 6505 eller 6505+. Jeg har plussen og elsker det at den har separat EQ på hver kanal. Da kan man få clean kanalen cleanere i mine ører. Etter nyttår som var gikk nyprisen på de ampene opp ganske mye. Som gjør at bruktprisene stiger litt. 6505+ er litt sjeldnere å finne enn 6505. Jeg kjører min igjennom et Harley Benton 212 med V30. Låter drit bra. Jeg har min hjemme som "hybelamp". Den spiller for høyt om kvelden. Men på dagtid er det ingen som klarer. Jeg synes det er nødvendig å ha volumet på minst 2. Noe som faktisk er veldig høyt i en 10kvm stue. Men har man den under 2 så får man ikke thight bunn.

Noe annet du kan vurdere er de 6505/6505+ komboene som kommer nå med 112. Jeg synes de ser veldig spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dog et poeng: det eneste som egentlig stopper meg fra å se etter første og beste tilbud på en 6505/5150 er antall watt. Kjøper jeg noe med 120 watt, må jeg jo egentlig skaffe meg en attenuator, som koster rundt to tusen kroner.

Vil bare nevne at Blackstar har noe de kaller DPR (Dynamic Power Reduction): "The DPR system allows you to vary the amplifier output down to 10% of its rated power without any loss in tone or valve reliability. Pure valve output distortion and compression at any volume – a dream come true."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en amp som klarer den lyden jeg vil ha, uten bruk av vrengpedaler. Boutique-amps er derfor sjeldent noe jeg vurderer, i hvert fall når jeg sjelden (les: aldri) spiller klassisk rock. Jeg er primært ute etter vreng i 5150/6505-nabolaget, etter det kommer clean og tilslutt hva enn den måtte klare i mellom. At det er en veldig god forsterker tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde likt den noe særlig til det jeg gjør.

Du har dog et poeng: det eneste som egentlig stopper meg fra å se etter første og beste tilbud på en 6505/5150 er antall watt. Kjøper jeg noe med 120 watt, må jeg jo egentlig skaffe meg en attenuator, som koster rundt to tusen kroner.

Har helt glemt at Devil Dog Amplifiers har en customshop som ikke nødvendigvis er så dyr, grunnmodellen ligger på 6.666,- De har allerede laget en metallversjon av Slampen. Jeg ville sendt Nicky en mail, der du skrev hva du liker, og hva du trenger, så kommer han alltids med en prisoverslag. Testa disse forsterkerne på Hove, sinnsykt fet lyd

http://devildogamps.com/customworks.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjøp deg en god amp med få watt. Jeg kan ambefale en Victoria 5112 (www.vintagegitar.no). Det er et 5w drog. Da har du god clean, semi vreng, vakker rørvreng, også kjøper du deg en god vrengpedal for metall og alt det andre. Da har du god lyd både i stuen, god nok lyd for øving, og en uoppmikket barjobb. Med oppmikking holder den strengt tatt til alt. Bortsett fra kanskje stadionopptredner. Ikke gå for en amp med mange watt.. Du får ikke fram alt potensialet hjemme og på små gigger.

Sjølv om ein ikkje treng å gå for 100W+ er nok ikkje 5112 dugandes til metallyd. Eg synest det er ein knallamp sjølv, men det er nok ikkje milevis unna lydidealet til trådstartaren og 5W vil nok ikkje gi tight nok bass til metallyd. Hadde det vore meg hadde eg sett etter ein JCM800-kombo. Dei dukkar ikkje opp så ofte, men når dei først gjør det er det til ein billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.