Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morten Larsen


Anbefalte innlegg

Siden det ble litt styr da jeg prøvde å legge ut en annonse tenkte jeg å presentere meg selv, så ingen begynner å lure.

Jeg heter Morten Larsen. Har spilt gitar i mange år og jobbet som gitarlærer i noen år før jeg tok over som daglig leder av Sandvika Musikkskole i årsskiftet 2007/2008. (www.musikkundervisning.no) Jeg har også vært med på å starte opp Backstage Musikk på Sandvika Storsenter våren 2009 sammen med Leif og Anders (som evt interesserte kan lese mer om dem (inkl etternavn etc) på www.backstagemusikk.no). De to har tidligere drevet en annen instrumentbutikk i Sandvika (Leif har eid og drevet den i 13 år, anders har jobbet der i 6 år) før butikken ble solgt til en tredje person (kollega av Leif) fordi vi ønsket å starte vår egen butikk med en mer ekslusiv profil.

Utover det driver jeg lydstudioet til Røde Kors på Majorstua i Oslo på frivillig basis og har de siste par årene spilt en del klassisk gitar rundt på eldresentre i Oslo rundt juletider.

Av mer trivielle fakta er at jeg har en samboer, bor på Grünerløkka og er veganer (dvs spiser ingen animalske produkter)*.

Har tidliger "stjelt" samboeren min sitt navn for å bruke på forumet her noen år som et eksperiment på om jeg ville få forskjellig respons når jeg skrev med et jentenavn, og heldigvis fikk jeg ikke så mye av det, så da kan jeg like gjerne begynne å bruke mitt riktige navn.

* Ang veganisme: Nei, man sliter ikke med å få i seg protein, jeg sliter ikke med å finne mat å spise, og jeg gjør det fordi jeg ikke ser behovet for å drepe noen fordi det er praktisk og smaker godt. (svaret på alle standardspørsmålene) Jeg er egentlig på forumet for å diskutere gitar, men hvis noen har spørsmål om veganisme må dere jo for all del spørre. (folk pleier å spørre uansett, så kan like gjerne nevne det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

* Ang veganisme: Nei, man sliter ikke med å få i seg protein, jeg sliter ikke med å finne mat å spise, og jeg gjør det fordi jeg ikke ser behovet for å drepe noen fordi det er praktisk og smaker godt. (svaret på alle standardspørsmålene) Jeg er egentlig på forumet for å diskutere gitar, men hvis noen har spørsmål om veganisme må dere jo for all del spørre. (folk pleier å spørre uansett, så kan like gjerne nevne det)

Spiser du quorn?

I såfall kan du gi en liten vurdering av det? Hvis du har spist kjøtt før, kan du sammenlikne?

Og, Man dreper jo ikke dyr selv om man spiser animalske produkter. Melk og andre meieriprodukter er et eksempel. Hvorfor ikke vegeterianer som mer underbygger din grunn?

Alle spørsmålene er i god ånd fra min del bare så det er sagt. B)

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grohl:

Har spist quorn før, men det er laget med egg, så har sluttet med det nå. Det smaker som det man marinerer det i og har en konsistens ca som kylling. (litt lettere å tygge i. Passer godt til indiske matretter og andre der man har "kylling" i en form for saus.

@Grohl og Konnis:

Har spist kjøtt i 20 år, så veldig vant med det, og syntes det var veldig godt før (mistet lysten på det nå) Det stemmer at vegetarianere spiser egg og drikker melk, mens veganere ikke gjør det. Logikken med at egg og melk bidrar til industrihold og slakt er som følger:

For at en ku skal kunne produsere melk må den tvangsinsemineres (les: gjøres gravid) før den går gravid i 9 mnd. Deretter føder den en kalv som taes fra den etter 1 dag (kalven går relativt raskt til slakt hvis det er en hann) (Ved økologisk melkeproduksjon får de være sammen i 3 dager). Deretter produserer kua melk i noen mnd før den igjen må tvangsinsemineres for å produsere mer melk. Når kua etter noen år produserer mindre melk blir den også til kjøttdeig. Dvs at ved å kjøpe melk støtter jeg hele prosessen som koster ca 7 kalver og 1 ku livet (samt en livstid i fangenskap). Er ikke veldig glad i melk fra før og har ikke noe behov for å støtte den industrien med penger.

Ved produksjon av egg er det selvfølgelig bare hunnkyllingene som har en verdi, men det endrer ikke på det faktum at det blir født nøyaktig like mange hannkylllinger. Disse er litt lysere gulfarge enn hunnkyllingene og blir sortert ut ved fødselen. Da går de rett på et samlebånd og enten inn i en stor kvern eller i et gasskammer for å "destruere" dem. (kvern er det billigste). Deretter holdes jo de overlevende hønene i veldig små båser (evt bor de like tett i en stor låve, men får hakke på hverandre ved "frittgående" høner. Når de slutter å produsere 1-2 egg om dagen blir de også "destruert". Det samme gjelder for økologisk eggproduksjon.

Dere kan evt lese litt mer her: http://cogitatioblogg.com/2009/05/25/myter/ hvis dere er interesesert i mer om kosthold etc.

Forøvrig tar jeg et kosttilskudd, og det er b12 for å slippe å få en mangel på det. B12 er egentlig ikke tilknyttet kjøtt i det hele tatt, men bakterien som produserer vitaminet liker seg på ting som forderver, er skittent eller råtner. Kjøtt blir det dermed mye B12 i, mens grønnsakene i Norge desverre er altfor godt vasket og kvalitetskontrollert til at man får nok b12 gjennom vanlig kosthold. Jeg kan leve med å ta 1 pille om dagen for å ha god samvittighet. Sjekker meg jevnlig hos lege og alle målbare verdier mtp kosthold er bedre enn før da jeg spiste kjøtt.

Det var vel dagens lille veganer-indoktrinering.

@hkh:

Hyggelig å høre fra deg igjen. Vi har noen elever på musikkskolen som spør etter deg dette semesteret også, men vi har heldigvis funnet en skikkelig flink erstatter. Håper du får gjort mye jobb både i studio og utøvende, og at jeg ser deg på konsertscenene i denne delen av landet en gang i fremtiden. Du gjorde ihvertfall en bra jobb med undervisning. Si ifra når du er i "riktig" del av landet, så kan vi ta en øl.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på ang veganisme er: Hvor mye tid og penger bruker du på å være veganer? Jeg prøver å ha et variert kosthold, så derfor vil jeg ha minst en vegetar rett og en fiskerett uke. Er ikke så mye men en start. Men min erfaring er at det er mye dyrere med vegetarmat. Og som student med veldig lite penger så synes jeg det er litt dyrt.

Og, hva synes du om husdyrhold og at de spiser animaliske produkter? Hundemat, kattemat etc. Leste på et norskt vegetarforum. Og der var en del veganere sånn: Hunden min må bli veganer og. Jeg blir kvalm av at katten min dreper mus, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på ang veganisme er: Hvor mye tid og penger bruker du på å være veganer? Jeg prøver å ha et variert kosthold, så derfor vil jeg ha minst en vegetar rett og en fiskerett uke. Er ikke så mye men en start. Men min erfaring er at det er mye dyrere med vegetarmat. Og som student med veldig lite penger så synes jeg det er litt dyrt.

Og, hva synes du om husdyrhold og at de spiser animaliske produkter? Hundemat, kattemat etc. Leste på et norskt vegetarforum. Og der var en del veganere sånn: Hunden min må bli veganer og. Jeg blir kvalm av at katten min dreper mus, osv.

Bruker en del tid fordi jeg (av alle ting) liker å lage mat. I stedet for å kjøpe ferdig mat lager jeg og samboerene min maten selv fra bunnen hver dag. Men det er mye billigere enn å spise kjøtt/egg/melk. Handler grønnsaker på en butikk som heter Sultan (typisk grønsaksbutikken etter modeller fra Grønland (i oslo), men ligger på grünerløkka. Skikkelig billige grønnsaker der. En VIRKELIG billig middag for 2 personer kan koste ca 20kr (tomatsuppe med macaroni), en billig en ca 50-60kr (minestronesupper: http://norwayveggie.blogspot.com/2009/01/m...rone-soup.html) og en dyr middag ca 100kr (Kikertkaker og "hot crash potatoes" http://norwayveggie.blogspot.com/2008/10/c...ea-patties.html + http://veganyumyum.com/2009/01/crash-hot-potatoes/).

Da jeg spiste kjøtt var en typisk middag 50-60kr for ytrefilét + alt av tilbehør. (totalt 100kr og oppover), men det går jo an å få billigere middager der også.

Når jeg spiser ute på restaurant bruker jeg mellom 62 (billigste middagen jeg vet om ute som er god og vegansk) og 200kr, men der er prisene alltid identiske eller litt billigere for vegansk mat. Spiser også vegetarpizza på Dolly Dimples med jevne mellomrom og ber bare om å få dem uten ost. (det fungerer, men ikke helt ideelt selvfølgelig.

Forøvrig er jeg i prinsippet imot husdyrhold og ser ikke poenget med at vi skal avle frem dyr for å ha noe pent å se på, men kjøpte meg en kanin for noen år siden og passer selvfølgelig på den. Etter det har jeg og samboeren min adoptert enda en kanin fra DOOA (Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus) og passer også en degus fra samme organisasjon. Kommer aldri til å kjøpe meg et kjæledyr igjen, men passer selvfølgelig på dyrene jeg har. (kaninene går fullstendig fritt i leiligheten min og er "dotrente", og degusen får være ute av buret sitt noen timer hver dag) Passer også en hund med jevne mellomrom, og den får vanlig hundemat (med kjøtt) selv om det selvfølgelig ikke "føles" helt riktig å gi den det. Forskjellen på mennesker og rovdyr er at vi er omnivorous og kan velge hva vi skal spise, mens rovdyrene er carnivorous og kan ikke velge (det er faktisk en del katter og hunder som lever like bra på vegansk kost, men det er ikke så vanlig å gjøre det, for det krever veldig mye arbeid). Kommer kanskje til å adoptere en uønsket hund i fremtiden, men forskjellen er at da støtter man ikke oppdrettere med penger, eller gjør det for egen del, men tar seg av et dyr som ikke har noe annet sted å bo. Prinsipelt er jeg imot all avl på og bruk av dyr for egen vinning (eneste unntaket jeg ser er utryddingstruede dyrearter som slippes ut i det fri)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poenget du har med å tjene penger på dyr er jeg helt enig i. Jeg elsker dyr og har kanskje litt for mange. Har 8 ørkenrotter, to undulater og to katter. Jeg har planer om hund og vil ha helst ha en omplasseringshud.

Men tilbake til mat:P Jeg tror feilen jeg har gjort er å kjøpe "ferdigmat", vegetarschnitzler osv. Istedetfor å lage maten selv fra bunnen av. Jeg bor i Sarpsborg og harryhandler deluxe. Så derfor er ikke kjøtt så dyrt for meg. Jeg er veldig glad i kikkerter, linser, pinjekjerner osv. Men synes en del sånne ting er for dyrt. Chilli Con Carne med bønner istedetfor kjøttdeig er forresten veldig godt. Hovedgrunnen til at jeg ikke klarer å bli vegeterianer selv om jeg har lyst er at jeg er så forbanna glad i biff. Det finnes ikke noe bedre enn en nesten rå biff. :lol:

Brukte du lang tid på å bli veganer? Har en venn som først ble vegeterianer og så veganer over to år for å venne kroppen sin til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vampyro:

Jeg var også veldig glad i biff. Mistet lysten på det etter hvert som jeg skjønte alt som "lå bak". Derfor ble det ikke noe stort offer.

Sluttet først å spise industriprodusert kjøtt (fortsatte å spise vilt og egg, melk etc) for å ikke støtte industrien med penger. Deretter så jeg at det var hyklersk av meg (min personlige mening, prøver ikke å stigmatisere) å fortsette å støtte egg- og melkeindustrien, så kuttet det (veldig lite problem. Etterhvert (ca 2 mnd) fant jeg ut at jeg egentlig var for dyrs rettigheter, fremfor å bare være imot den værste lidelsen, og kuttet all bruk av produkter som stammet fra såkalte "sentient beings" (kan føle glede/smerte etc). Grensen derfra er litt vanskeligere å definere fordi veganisme også inkluderer å ikke bruke produkter som er dannet av innsekter (honning, noen fargestoffer, etc), men jeg har aldri opplevd det som noe problem (bruker ikke de produktene fra før uansett og liker ikke honning), så da er jeg like gjerne full veganer uten å prøve å "tilpasse" definisjonen til det som passer meg best. Tok meg vel totalt 2-3mnd å bli veganer. (kikerter er forøvrig også sinnsykt godt, siden du først nevner det)

Må forresten legge til at jeg ikke skjønner bæret av folk som er råkostianere eller bare spiser nedfallsfrukt etc. Det finnes ingen logiske argumenter for å la være å spise enkelte typer planter før de har "dødd" selv (de har ikke nervesystem, ikke bevissthet etc) eller ikke tilbrede maten sin over visse temperaturer. Det er grenser, selv for min "galskap", og den går nøyaktig der hvor det logiske og utilitaristiske argumentet med å ikke skade noe/noen når det er unødvendig slutter. Får forøvrig mye spørsmål om jeg mener at dyr er verdt mer enn mennesker, men det er et ikke-tema. Hvis jeg hadde hatt valget mellom å redde et menneske i et brennende hus eller et dyr ville jeg valgt mennesket, men det betyr ikke at jeg mener det er greit å drepe dyret allikevel. Jeg ville valgt å redde moren min fremfor en fremmed, men jeg synes ikke det er greit å drepe fremmede av den grunn. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man spist kjøtt i mange millioner år, og først nå begynner folk å bli vegetarianere og veganere. Viser vel bare hvor bortskjemte folk er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg så veldig mye i kostholdsdebatten, men bare slå fast at Tines "formelking" av det norske samfunnet er helt feil og langt i fra så sunt som de skal ha det til. For det første er er det ikke meningen at vi skal drikke kumelk da den er ment for kalver. Den var viktig i ei tid der man slet med å få i seg nok næring, men det problemet har vi ikke i dag. For det andre; etter at melka er pasteurisert, klarer ikke kroppen å ta opp de næringsstoffene som finnes i melka uansett. Det er også et paradoks at vi nordmenn er det folkeslaget i verden som drikker mest kumelk, men likevel blandt de som har flest tilfeller av benskjørhet.

Jeg for min del holder meg også mest mulig unna hvetemel og de fleste andre kornsorter. (og sukker)

Mest mulig glutenfritt med andre ord. (gluten = lim...)

Spiser dog både egg og rent kjøtt i tillegg til frukt og grønnsaker.

Det blir jo påvist fler og fler såkalte livsstilsykdommer, og de kommer nærmest utelukkende av kostholdet vårt.

Velkommen til forumet, Morten og det virker som du har mye å bidra med med tanke på gitarer også.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg så veldig mye i kostholdsdebatten, men bare slå fast at Tines "formelking" av det norske samfunnet er helt feil og langt i fra så sunt som de skal ha det til. For det første er er det ikke meningen at vi skal drikke kumelk da den er ment for kalver. Den var viktig i ei tid der man slet med å få i seg nok næring, men det problemet har vi ikke i dag. For det andre; etter at melka er pasteurisert, klarer ikke kroppen å ta opp de næringsstoffene som finnes i melka uansett. Det er også et paradoks at vi nordmenn er det folkeslaget i verden som drikker mest kumelk, men likevel blandt de som har flest tilfeller av benskjørhet.

Hmm, dette er sludder og pølsesvev. Dette er ikke et ernæringsforum, men det der stemmer ikke. Å si at vi ikke tar opp næring i melk er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.