Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråden om alternate picking.


Sortulv

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, bra at det var litt interesse rundt dette emnet, så jeg ikke starta denne tråden forgjeves.

Før om årene, når jeg hadde starta å spille, trodde jeg vel egentlig at det bare var å picke i vei med plekteret, og prøve å spille raskt. En stor tabbe, da jeg altså innarbeidet en helt idiotisk høyrehåndsteknikk... (Fingerbevegelser mellom tommel og pekefinger, noen? Eller veive rundt med armen??)

Nå har jeg derimot mer og mer innsett hvor utrolig viktig en stabil, bra plekter/høyrehåndsteknikk virkelig er, og at om du skal bli en bra gitarist og kunne shredde rundt over hele gripebrettet, er det nødvendig å finne en god måte å bruke plekteret på. Noe som funker selv om du setter opp farten til 208BPM, og hjelper deg med oppnå en godt artikulert, klar, rein lyd.

Når jeg studerer alle de store gitaristene der ute noterer jeg meg jo at mange av dem har en ganske forskjellig teknikk fra hverandre. Hva mener dere er den beste måten å gjøre det på?

Noen måter du kan gjøre det er vel å hvile hånden på broa eller de dypere strengene mens du picker rundt (det er dette jeg har vendt meg til, men jeg synes på en måte at det sinker meg veldig. Spesielt når jeg raskt spiller skalaer nedover alle strengene), hvile lillefingeren på gitarkroppen mens du picker (se John Petrucci), la hånden sveve fritt over strengene, uten noen annen støtte enn fra armen, osv osv.

Også den måten du holder plekteret varierer veldig fra gitarist til gitarist.

Hvilke gitarister mener dere har best picketeknikk?? :huh:

Tror Paul Gilbert har en av tidenes beste høyrehender når det gjelder alternate picking. På economy-siden har vi jo folk som Frank Gambale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Shawn Lane: "John McLaughlin is probably the ultimate technical master of the pick, he's the greatest at that technique."

Buckethead: "I looked at Shawn Lane's hands to see how he picks, because technically I've never seen anyone more efficient."

Jeg liker lyden av presis plekterteknikk, så Lane, Johnson, Gilbert, Kee Marcello og Di Meola er gitarister som har inspirert meg til å øve på såkalt alternate picking. Steve Morse er også eminent, veldig dyktig gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg sjeldent opp i sånt, men jeg må si at om man har disiplin til å lære seg ordentlig alternate picking, så har man også disiplin til å lære seg ordentlig economy, og jeg har min soneklare favoritt. Når man hører mestere som lane og McLaughlin så tenker man; "Shit, øve øve øve øve!"

Men, om man hører "økonomiske" gitarister som mange jazzere og fusiongutter, så tenker man, "Spille spille spille!".

Det er en stor forskjell, og jeg føler at det å skape et slags grunnlag med alternate picking, for så å tenke mindre på det, og fokusere på å spille det som låter bra i stedet, så kommer economy pickingen av seg selv.

Det har gått ca 2 år siden jeg øvde teknikk strukturert, og jeg har aldri hatt større framgang enn nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker av noen innspillinger på pc'n at jeg slet noe forferdelig med det.. :P Men har bare spilt og spilt, og når jeg ble med i bandet så måtte jeg bare øve det inn.. :P men har rett og slett bare spilt og spilt, øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve Malmsteen er den mest delikate picker'n, mener jeg.

Jeg bruker relativt tykt plekter 1.5- 2 mm. Til vanlig og middels rask picking haolder jeg plekteret nesten flatt - skal jeg spille fortere skrår jeg plekteret mot meg - de ffleste skrår med venstre plekterkant ned, jeg skrår da med høyre plekter kant ned. Da glir plekteret lettere mellom strengene. For superfast picking (speed picking), bruker jeg enten håndleddet, eller så stiver jeg av i håndleddet og bruker armen fra albuen og ned. Til sweeps har jeg plekteret flatt, men skrår det mye nedover på sweeps ned og skrår det flatt oppover for oppover. Ved sweeps på 3-4 toner må vridningen av plekteret skje raskere. Du kan tenke på teknikken som å male med pensel. Man pensler nedover strengene og vrir penselen og pensler oppover.

Til country bruker jeg plekter og lange og ringfinger til chikenpicking, og jeg popper strengene av og til med tommel og pekefinger selv om jeg har plekteret mitt mellom disse fingrene. Disse teknikkene har fungert utmerket for meg - men har tatt tid og øve inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve Malmsteen er den mest delikate picker'n, mener jeg.

Malmsteen er fantastisk, men han bruker ikke alternate picking så ofte som man skulle tro. Grunnen til at han har så smooth lyd er at han bruker economy picking på de fleste skalaløpene, mens han bruker alternate picking når han spiller repeterende figurer på to strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmsteen er fantastisk, men han bruker ikke alternate picking så ofte som man skulle tro. Grunnen til at han har så smooth lyd er at han bruker economy picking på de fleste skalaløpene, mens han bruker alternate picking når han spiller repeterende figurer på to strenger.

I tillegg bruker han Strat og plexi Marshalls som ikke er overstyrt til helvete. Kan si hva man vil om spillinga hans, da den ofte er veldig forutsigbar, men tone har han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Paul Gilbert har en av tidenes beste høyrehender når det gjelder alternate picking. På economy-siden har vi jo folk som Frank Gambale.

Ja, jeg burde få tak i en DVD med han Paul, da. Noen som har et forslag? kanskje "Intense Rock" serien hans? har hørt mye bra om den. Jeg veit ikke, men det er kanskje like greit å bare kopiere picking stilen til en gitarist du digger, så har du en bra stabil picking metode. Det er ikke verdt å sløse bort for mye tid på å vikle rundt med plekteret uten å komme noen vei med det... Musikken vil vel uansett bli din egen!

Yngve Malmsteen er den mest delikate picker'n, mener jeg.

Ja, spillingen hans er himmelsk. Jeg bare digger teknikken hans! Han har dessuten en utrolig stilig vibrato.

Malmsteen er fantastisk, men han bruker ikke alternate picking så ofte som man skulle tro. Grunnen til at han har så smooth lyd er at han bruker economy picking på de fleste skalaløpene, mens han bruker alternate picking når han spiller repeterende figurer på to strenger.

Joda, han bruker mye economy og sweep picking, men det hender jo veldig ofte at han alternate picker skala-linjer ekstremt kjapt over flere strenger. Så har vi jo den typiske Malmsteenske "shred opp og ned en streng attityden.

Men jeg er enig i at petrucchi er bra. Han har en del syke stringskippings lick som krever nøyaktighet. Les: Universal mind med liquid T E

Absolutt! Petrucci er en mester i hva han gjør.

Hva med Rusty Cooley? Han er ikke sakte med plekteret han, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde få tak i en DVD med han Paul, da. Noen som har et forslag? kanskje "Intense Rock" serien hans? har hørt mye bra om den. Jeg veit ikke, men det er kanskje like greit å bare kopiere picking stilen til en gitarist du digger, så har du en bra stabil picking metode. Det er ikke verdt å sløse bort for mye tid på å vikle rundt med plekteret uten å komme noen vei med det... Musikken vil vel uansett bli din egen!

Intense Rock er fantastisk god å lære seg plekterteknikk til. Om du er relativt nybegynner må du være klar over at de fleste øvelsene er ganske vanskelige dog. Men om du gjør det sakte, lenge og ofte så gir det garantert resultater.

Ang. å kopiere noens stil, så kommer du ikke til å bli en kopi av Gilbert med mindre du virkelig prøver. Jeg har brukt utallige timer på å øve til intense rock samt mange av Gilberts låter. (racer x og mr big og) Selv om jeg har noenlunde samme plekterteknikk som han (selvfølgelig ikke på samme nivå) så høres jeg ikke ut som han. Paul Gilbert er jo bare èn av mine inspirasjonskilder. I meg kan du høre alt fra østein greni, john frusciante, gilbert, angus young ++ Det er denne miksen av dine gitarhelter, pluss dine egne licks, som til slutt blir "din stil". Alle er mer eller mindre en kopi av noen andre. Untatt Guthrie Govan som er en kopi av ALLE andre =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bruker han Strat og plexi Marshalls som ikke er overstyrt til helvete. Kan si hva man vil om spillinga hans, da den ofte er veldig forutsigbar, men tone har han.

Oh yeah!

Tonen hans på første skiva, Marching out og Trilogy er utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Rusty Cooley? Han er ikke sakte med plekteret han, akkurat.

Rusty Cooley er utvilsomt veldig dyktig teknisk, og han virker også som han er ganske god til å lære bort (i følge de små klippene jeg har sett fra opplæringsvideoene hans), men jeg synes kanskje ikke alt han gjør er like mye musikk. Det samme med Battio synes jeg - fantastisk teknikk, men er det så mye musikk???

Uansett - noen har nevnt han tidligere, men han fortjener å bli nevnt igjen

.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.