Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråden om alternate picking.


Sortulv

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart. Jeg begynte å øve på denne teknikken etter at jeg hadde spilt gitar i 3-4 år. Før det var det for det meste snakk om å bevege plekteret fort, men etterhvert begynte jeg å skjønne viktigheten med en mer fokusert spillestil.

En øvelse som gir resultater er å spille skalaer der man spiller hver note to ganger, men at man passer på at de to notene er identiske. Dette for å forbedre presisjon og anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri forstått hva det er...

Kan noen forklare ?

Du plukker annenhver note opp og ned helt slavisk. Alternativet er jo da å plukke for eks. ned-ned når du bytter streng, noe som da går under economy picking. Det er som det ligger i navnet mer økonomisk, men visstnok vanskeligere å lære seg da mini-sweeper ganske mye og fordi det er vanskeligere å holde rytmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking synest eg er lettast utan plekter :P

Med nagla på peikefingeren får eg det ganske bra til, og med brukbar hastighet. Plekteret har ein tendens til å vri seg ut av posisjon :angry:

Uansett kva teknikk eg brukar stoppar farta tilslutt pga koordinasjonsproblem. Kjem opp til ein viss fart, og deretter blir det komplett umulig å få venstre og høgre hand til å synkronisere treffa på strengane. Reknar med det berre er øving som må til her også, men det er dette som er bøygen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, bra at det var litt interesse rundt dette emnet, så jeg ikke starta denne tråden forgjeves.

Før om årene, når jeg hadde starta å spille, trodde jeg vel egentlig at det bare var å picke i vei med plekteret, og prøve å spille raskt. En stor tabbe, da jeg altså innarbeidet en helt idiotisk høyrehåndsteknikk... (Fingerbevegelser mellom tommel og pekefinger, noen? Eller veive rundt med armen??)

Nå har jeg derimot mer og mer innsett hvor utrolig viktig en stabil, bra plekter/høyrehåndsteknikk virkelig er, og at om du skal bli en bra gitarist og kunne shredde rundt over hele gripebrettet, er det nødvendig å finne en god måte å bruke plekteret på. Noe som funker selv om du setter opp farten til 208BPM, og hjelper deg med oppnå en godt artikulert, klar, rein lyd.

Når jeg studerer alle de store gitaristene der ute noterer jeg meg jo at mange av dem har en ganske forskjellig teknikk fra hverandre. Hva mener dere er den beste måten å gjøre det på?

Noen måter du kan gjøre det er vel å hvile hånden på broa eller de dypere strengene mens du picker rundt (det er dette jeg har vendt meg til, men jeg synes på en måte at det sinker meg veldig. Spesielt når jeg raskt spiller skalaer nedover alle strengene), hvile lillefingeren på gitarkroppen mens du picker (se John Petrucci), la hånden sveve fritt over strengene, uten noen annen støtte enn fra armen, osv osv.

Også den måten du holder plekteret varierer veldig fra gitarist til gitarist.

Hvilke gitarister mener dere har best picketeknikk?? :huh:

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.