Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråden om alternate picking.


Sortulv

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øv sakte. De fleste bruker alt for mye tid på å prøve å spille fort.

Veldig bra øvelse er PG sine små to strengs greier som han først kjører på halv fart og så to ganger på full fart.

-----------12-14-12-------

12-14-15------------15-14

Eller:

--------9-10-12-10-9--

10-12-----------------12

Hvis du vil få bedre strengebytte:

-----------12----12-------

12-14-15----15----15-14

og

-------12----12----

12-14----14----14

Start på bånn på metronomen. Spill lick'et en gang sakte og to ganger på dobbel hastighet. Spill så løst du klarer med venstrehanda. Start gjerne så løst at strengene ikke treffer bånda. Spill samtidig hardt og presist med plektret. Øk forsiktig hastigheten på metronomen, men spill aldri så fort at det blir upresist/lørvete. Hold på et par år og så spiller du som PG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det å spille fort er veldig oppskrytt. Det er svært få som hører på musikk som relaterer noe særlig til raskt gitarspill. Det er gitarmusikk for gitarister. Satt å så på Frank Gambale en gang og for meg så blir det for mye i lengden. Hadde en klassekompis en gang som så Mr Big varme opp for Aerosmith, han digga Joe Perry og syntes PG sugde baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det å spille fort er veldig oppskrytt. Det er svært få som hører på musikk som relaterer noe særlig til raskt gitarspill. Det er gitarmusikk for gitarister. Satt å så på Frank Gambale en gang og for meg så blir det for mye i lengden. Hadde en klassekompis en gang som så Mr Big varme opp for Aerosmith, han digga Joe Perry og syntes PG sugde baller.

Vell.

Dette er en tråd om alternate picking,

og klassekompisen din høres bare skap-gay ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.

Dette er en tråd om alternate picking,

og klassekompisen din høres bare skap-gay ut.

Det kan så være, men man bør kanskje spørre seg om man vil bruke en time om dagen i ett år på øvelsen over for å bli dritgod på alternate picking eller bruke den samme tiden til å finne sin egen stil og skrive noen dritfete låter som noen faktisk gidder å høre på eller spille med folk å ha det gøy. Your choice. Jeg har svart på hva jeg øvde på for å lære meg å alternate picke som Paul Gilbert, men jeg vet ikke idag helt hvorfor jeg gadd å bruke så mye tid på det. Men det kan godt hende jeg har glemt hvordan det var å ikke kunne det og sikkert derfor ikke syntes det er no viktig lenger. Det er jævlig mye i livet som er en big deal frem til du har gjordt det og etterpå er det ikke så viktig lenger.........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intense Rock er fantastisk god å lære seg plekterteknikk til. Om du er relativt nybegynner må du være klar over at de fleste øvelsene er ganske vanskelige dog. Men om du gjør det sakte, lenge og ofte så gir det garantert resultater.

Ang. å kopiere noens stil, så kommer du ikke til å bli en kopi av Gilbert med mindre du virkelig prøver. Jeg har brukt utallige timer på å øve til intense rock samt mange av Gilberts låter. (racer x og mr big og) Selv om jeg har noenlunde samme plekterteknikk som han (selvfølgelig ikke på samme nivå) så høres jeg ikke ut som han. Paul Gilbert er jo bare èn av mine inspirasjonskilder. I meg kan du høre alt fra østein greni, john frusciante, gilbert, angus young ++ Det er denne miksen av dine gitarhelter, pluss dine egne licks, som til slutt blir "din stil". Alle er mer eller mindre en kopi av noen andre. Untatt Guthrie Govan som er en kopi av ALLE andre =p

Takk for råd! Ja, jeg er vel ingen komplett nybegynner lenger, men fortsatt et langt stykke fra ekspert, om du skjønner.

Jeg ville heller ikke hatt noe behov for DVD'en til han Paul om jeg likevel var like bra som ham. Kommer til å spille eksemplene sakte, ja.

Men jeg vil absolutt ikke høres ut som Gilbert, når det gjelder musikken. Jeg vil ha min egen stil og lyde som meg selv.

Det jeg mente var bare det å øve inn en stabil, perfekt plekter teknikk, og da er jo Paul Gilbert et fint eksempel, ikke sant?

Musikken jeg fremfører med teknikken kommer til å bli min egen, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt noe særlig over plekterteknikken min. Den har nesten alltid vært den samme, og kommer til å forbli slik. De tre første årene jeg spilte å alt.picka jeg nesten ingenting. Men nå gjør jeg det uansett hva jeg spiller, med få unntak (Master Of Puppets, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å trene AP på, er å alltid passe på at du er spot on.

Dvs 95% clean. 95% fordi at hvis man ikke presser seg ,kommer en ikke videre- men 95% høres fortsatt bra ut.

Samtidig bør en trene legato i max throttle for å få opp farta. Med alle fingrene. Hører alt for mange som plukker fortere enn de klarer å bevege finga, og tror at det er tight.

Edit: Den gilbert DVD'n er jævli bra, altså. Lær av den, men øv legato ved sidenav, som nevnt. Slit finga ut!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.