Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må lære meg teori!


Samuro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå spilt gitar i 2,5 år, og jeg har begynt å bli delvis habil. Jeg er ingen ekspert, men kan spille både akkordmessig og fingerspill slik at de rundt meg finner det fint. Jeg sliter allikevel med problemet at jeg ikke kan improvisere worth a shit, og at jeg må pugge alt jeg skal lære meg. Jeg er fra naturen side ikke musikalsk, men har kanskje et lite fnugg av gehør - og er ikke tonedøv :P

Det jeg tror er at jeg trenger litt teori for å komme meg inn i en musikkverden hvor jeg faktisk forstår litt av det som skjer. Nå vet jeg omtrent ingenting teoretisk, og det hindrer meg i å forstå hvordan jeg f.eks. kan variere litt på en akkord for å få det til å bli litt penere. Jeg vil bare si at målet mitt ved å begynne å spille gitar alltid har vært å kunne koseimprovisere litt.

Derfor, mine kjære forumbrødre og -søstre, henvender jeg meg nå til dere og spør:

For en som absolutt ikke kan noe som helst teori; hva bør jeg begynne med, og hvordan går jeg frem derfra? Henvis meg gjerne til side på side, men si gjerne litt om hva slags effekt det får for meg og spillingen dersom det er mulig!

Jeg setter pris på all hjelp dere kan komme med!

Mvh

Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan begynne med å lese litt om det på forumet her. Tre prioriterte emner som alle tar for seg teori. :)

Linker til andre sider er greit nok. Ved å benytte tråder som finnes her har du muligheten til å spørre de som har skrevet noe du ikke helt forstår. I tillegg kan det språkmessig være en fordel å lese teori på en norsk side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står alle skalaene

Det var vel å ta i litt ekstremt veldig kraftig. Det finnes UTROLIG mange skalaer og dette er ikke en brøkdel av det totale som finnes.

Men det er en god samling av de som brukes ofte i vestlig musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hvor alle tonene sitter på halsen! Er så utrolig kjekt å kunne da man skal "bygge" akkorder, skalaer alt.. Dette er nesten 1 prioritet!

Visste ikke hva jeg skulle bruke det til først, men bare lærte meg det og drev med øvelser. Så fikk jeg gitarlærer og kan nå lett finne akkorder forskjellige steder på halsen pga. kvint, ters etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hvor alle tonene sitter på halsen! Er så utrolig kjekt å kunne da man skal "bygge" akkorder, skalaer alt.. Dette er nesten 1 prioritet!

Visste ikke hva jeg skulle bruke det til først, men bare lærte meg det og drev med øvelser. Så fikk jeg gitarlærer og kan nå lett finne akkorder forskjellige steder på halsen pga. kvint, ters etc

1+

Utrolig mange fordeler med å kunne alle notene på halsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hvor alle tonene sitter på halsen! Er så utrolig kjekt å kunne da man skal "bygge" akkorder, skalaer alt.. Dette er nesten 1 prioritet!

Visste ikke hva jeg skulle bruke det til først, men bare lærte meg det og drev med øvelser. Så fikk jeg gitarlærer og kan nå lett finne akkorder forskjellige steder på halsen pga. kvint, ters etc

I så fall er vel pri 2 å lære seg hvordan en akkord er bygd opp? Hva som er kvint, ters osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal improvisere solo, så er denne siden et utmerket verktøy!

http://jguitar.com/scale?root=A&scale=...mp;notes=sharps

Der står alle skalaene, bare å velge i dropdown menyen. Den mest vanlige er vel Minor Pentatonic hvis du skal spille rock/blues.

Godt du skrev dette; for jeg har lenge fundert på hvordan svarte disse skalaene fungerer. Det må jo være en logisk oppbygning bak dem - og hva er da denne oppbyggingen? For i så fall så kan en vel bare lære seg reglene, og dermed "forstå" skalaen fremfor å pugge hver enkelt av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en måte ikke så mange skalaer. Det er dur, og alle modale skalane innafor (dorisk, lydisk, frygisk osv) er samme skala, men med en annen grunntone. Pentatonskala er jo bare en skala der man har tatt vekk et par av trinnene (vet at det er en enkel måte å se på det, som kanskje ikke er helt korrekt) - fordelen med pentaton er at de ligger veldig godt til på halsen. Ellers har man hel-tone skala, den er generellt lite brukt, bortsett fra i renessannsen (tror jeg...).

Det er i hvertfall basicen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er i hvertfall basicen...

Og der skjønner jeg hvor langt unna jeg er å forstå disse tingene :P

Jeg har nå i det minste begynt å prøve å lære meg gitarhalsen, og forstår oppbyggingen av standardakkordene (prim, ters, kvint), så jeg er på vei :) Flotte greier, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der skjønner jeg hvor langt unna jeg er å forstå disse tingene :P

Jeg har nå i det minste begynt å prøve å lære meg gitarhalsen, og forstår oppbyggingen av standardakkordene (prim, ters, kvint), så jeg er på vei :) Flotte greier, takk for hjelpa!

Letteste måten å forstå akkordoppbygging på, er å lære skalagradene først.

En standard 3-klanger er 1 3 5 (7) note av hver skalagrad, og hvis du kan alle disse mønstrene vil du se det Tydelig.

post-6095-1246479637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når du lærer deg teori, sørg for å gjør det skikkelig, ikke lær deg tøysete "gitarteori". Du skal kunne tenke teoretisk, ikke være avhengig av gitaren. Mange som tror de vet hva en dur akkord er fordi at de kan spille alle dur-akkorder på gitar - det er fjas - slik som du nå har plukka opp (prim ters kvint), er ting du kan bruke.

Intervaller er svært viktig for å forstå teori, fordi nesten alt i strukturert musikk forholder seg til en grunntone. Derfor kan vi si 3'ern og det vil bety stor eller liten ters avhengig av om det er dur eller moll - uavhengig av hvilken grunntone vi har! Det er vel en viktig bit av systemet, alt forflyttes med toneartene. Bytter en toneart må en ikke lære alt på nytt - en bare forflytter det. Noter er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når du lærer deg teori, sørg for å gjør det skikkelig, ikke lær deg tøysete "gitarteori". Du skal kunne tenke teoretisk, ikke være avhengig av gitaren. Mange som tror de vet hva en dur akkord er fordi at de kan spille alle dur-akkorder på gitar - det er fjas - slik som du nå har plukka opp (prim ters kvint), er ting du kan bruke.

Intervaller er svært viktig for å forstå teori, fordi nesten alt i strukturert musikk forholder seg til en grunntone. Derfor kan vi si 3'ern og det vil bety stor eller liten ters avhengig av om det er dur eller moll - uavhengig av hvilken grunntone vi har! Det er vel en viktig bit av systemet, alt forflyttes med toneartene. Bytter en toneart må en ikke lære alt på nytt - en bare forflytter det. Noter er en annen sak...

Helt enig!!

Ikke minst, å lære notene i tillegg til intervallene er veldig viktig.

F.eks Kvint av C blir G.

Målet bør være å tenke noter istedet for mønstre, men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.