Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må lære meg teori!


Samuro

Anbefalte innlegg

Oih.. I'm lost. Skjønner ikke bæret av det bildet (har sett slike mange ganger før uten noensinne å forstå dem), men la meg prøve å "gjenforklare" for å se om jeg forstår noe...

Vanlige akkorder:

Dur: Består av Prim, Ters og Kvint /-/ Prim, Ters, Liten ters

Moll: Består av Prim, Liten Ters og Kvint /-/ Prim, Liten ters, Ters

Dur firklang:

Består av Prim, Ters, Kvint og Septim /-/ Prim, Ters, Liten ters, Ters

Andre varianter:

Fra en hvilken som helst prim (C, D, E osv) kan en få variantene av følgende oppsett:

Xdur7 - Ters, Liten ters, Ters

Xmoll7 - Liten ters, Ters, Liten ters

Xdom7 - Ters, Liten ters, Liten ters

Xdim7 - Liten ters, Liten ters, Liten ters

Xmoll7/dim5 - Liten ters, Liten ters, Ters

et eksperiment på om jeg forstår dette:

Gdur7 - G, H, D, F#

Gmoll7 - G, A#, D, F

Gdom7 - G, H, D, F

Gdim7 - G, A#, C#, E

Gmoll7/dim5 - G, A#, C#, F

Dette er det jeg til nå tror jeg har forstått, og i så fall har jeg forstått akkordoppbyggingen. For min del så er ikke det så verst, men å finne Xdur7 på gitaren vil for mitt vedkommende først bety at jeg må lære meg hva hver enkelt tone på hver streng i hvert bånd er, noe jeg tror vi ta en stund. For det andre må jeg raskt klare å regne meg frem til hva som er de neste intervallene fra en prim, noe som også vil kreve mye tid. Har dere noen tips på hvordan jeg kan speede opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanlige akkorder:

Dur: Består av Prim, Ters og Kvint /-/ Prim, Ters, Liten ters

Moll: Består av Prim, Liten Ters og Kvint /-/ Prim, Liten ters, Ters

Dur firklang:

Består av Prim, Ters, Kvint og Septim /-/ Prim, Ters, Liten ters, Ters

et eksperiment på om jeg forstår dette:

Gdur7 - G, H, D, F#

Gmoll7 - G, A#, D, F

Gdom7 - G, H, D, F

Gdim7 - G, A#, C#, E

Gmoll7/dim5 - G, A#, C#, F

For det andre må jeg raskt klare å regne meg frem til hva som er de neste intervallene fra en prim, noe som også vil kreve mye tid. Har dere noen tips på hvordan jeg kan speede opp dette?

Først og fremst, en dur akkord har alltid stor ters, ikke liten. Så, for du blir en firklanger 1 3 5 7, eller prim, ters, kvint og septim.

En Moll akkord har alltid liten ters, ikke stor. Så, for moll blir en firklanger 1 b3 5 b7, eller prim, liten ters, kvint og liten septim.

Ters og septim er en veldig stor del av hva utkommet blir, så om du har både stor og liten ters, blir det litt... kræsj, HEHE.

Alle akkordene dine er riktig oppsatt.

Når det gjelder spørsmålet til slutt, så, ja, det tar lang tid. Det er snakk om å huske svært mye- og det naturlige blir at du vil huske de du bruker mest i begynnelsen. Samme med skalaer.

Derimot vil du merke at mønstre på arpeggioer og akkorder går igjen, og går igjen, så etter du har spilt det i en nøkkel noen ganger, så vil du kunne de fleste mønstre og ergo kunne spille de i de fleste nøkler såfremt du kan skalagradene, som bestemmer (etter boka) hvilken grad som tilhører hvilken akkord.

Hvis du husker skalagradene, så er det rett og slett å bygge en akkord fra hver note i skalaen, med de samme reglene (1 3 5 (7))

C D E F G A B C

C E G - C dur (I, tonika OG Jonisk modus, også kjent som durskalaen)

D F A - D moll (II, supertonika OG Dorisk modus)

E G B - E moll (III, mediant, OG Frygisk modus)

F A C - F dur (IV, sub-dominant OG Lydisk modus)

G B D - G dur (V, dominant OG miksolydisk modus)

A C D - A moll (VI, sub-mediant OG Eolisk modus, også kjent som mollskalaen)

B D F - B dim (VII, Sub-tonika OG Lokrisk modus)

(Dette er en komplett akkordprogresjon av C Jonisk (Dur), i E ville det blitt E F# G# A B C# D# E, men akkurat samme akkordene,såfremt du er i samme modus!)

Sammenlign NÅ dette med bildet! (Merk deg at for å skifte modus, så må du også skifte rota di, men la oss snakke om det en annen gang. Det viktigste er å se hvordan ting sitter sammen i første omgang!)

Uansett, bra jobba, du har forstått mye!

post-6095-1247220331_thumb.jpg

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dur: Består av Prim, Ters og Kvint /-/ Prim, Ters, Liten ters

Moll: Består av Prim, Liten Ters og Kvint /-/ Prim, Liten ters, Ters

Først og fremst, en dur akkord har alltid stor ters, ikke liten. Så, for du blir en firklanger 1 3 5 7, eller prim, ters, kvint og septim.

En Moll akkord har alltid liten ters, ikke stor. Så, for moll blir en firklanger 1 b3 5 b7, eller prim, liten ters, kvint og liten septim.

Ters og septim er en veldig stor del av hva utkommet blir, så om du har både stor og liten ters, blir det litt... kræsj, HEHE.

Joda, men de etter /-/ er ment i forhold til den forrige. Altså først har du en Prim ©, deretter har du en Ters (4 bånd)(E(, deretter har du en liten ters fra det igjen (altså 3 bånd i tillegg til de fire foregående)(G). Er dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men de etter /-/ er ment i forhold til den forrige. Altså først har du en Prim ©, deretter har du en Ters (4 bånd)(E(, deretter har du en liten ters fra det igjen (altså 3 bånd i tillegg til de fire foregående)(G). Er dette feil?

Det stemmer! Litt flisespikking, men korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! Litt flisespikking, men korrekt!

Ok, jeg har bare sett det bli ført opp slik andre steder (for å forklare avstanden mellom ters og kvint på en lettere lesbar måte). Det er lettere å huske 3-4 og 4-3 enn 3-7 og 4-7 syns nå i alle fall jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har bare sett det bli ført opp slik andre steder (for å forklare avstanden mellom ters og kvint på en lettere lesbar måte). Det er lettere å huske 3-4 og 4-3 enn 3-7 og 4-7 syns nå i alle fall jeg :P

Aller letteste er å telle 1 3 5 7 av skalaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke en døyt teori og har spilt i 10 år snart. Det er ikke et _krav_ for og bli god på imrpo viss det er du vill bli. Mitt råd viss du skal bli god på imrpovisasjon er og spille, spille og spille enda mere. Det kommer med tiden-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke en døyt teori og har spilt i 10 år snart. Det er ikke et _krav_ for og bli god på imrpo viss det er du vill bli. Mitt råd viss du skal bli god på imrpovisasjon er og spille, spille og spille enda mere. Det kommer med tiden-

For så vidt, ja. Teori uten ører er null og niks, men ører uten teori kan være ganske mye, eksemplifisert gjennom de mange gitaristene som er blitt store uten å kunne teori.

Syns ja takk, begge deler er greit, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les den aller første posten min i denne tråden, der viser jeg det.

Ok...

En veldig enkel forklaring på en firklanger, er 1 3 5 og 7ende note fra den gitte skala-graden.

F.eks, I C dur:

C D E F G A B C - C Jonisk

C----E----G----B------ Cdur7, firklanger. Også kalt 1, eller IM7.

Andre skalagrad, eller II (2) ville blitt:

D E F G A B C D - C Jonisk fra II.

D----F----A----C--- - Dmoll7, eller IIm7

Det er her jeg blir kasta av lasset. For hvis jeg nå, ut fra min forståelse av din forklaring, skal finne E, så hadde jeg gjort følgende (legg merke til at jeg IKKE går etter firklangen):

E F G A H C D E

E- -G- -H - E (eller III?)

Men dette vet vi jo at ikke stemmer, for E har G#, ikke G..?

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...

Det er her jeg blir kasta av lasset. For hvis jeg nå, ut fra min forståelse av din forklaring, skal finne E, så hadde jeg gjort følgende (legg merke til at jeg IKKE går etter firklangen):

E F G A H C D E

E- -G- -H - E (eller III?)

Men dette vet vi jo at ikke stemmer, for E har G#, ikke G..?

E er III av C dur. E er den frygiske graden, og er moll, da vil også akkorden bli moll.

Ja, som du sier, det er G og ikke G#, og en liten ters betyr...? Ja, moll.

Skalagradene går som følgende, fra Dur (Jonisk)

Dur, moll, moll, dur, dur-dominant, moll, halvdim. Eller, I, IIm, IIIm, IV, V7, VIm, VIIm/b5

Så, du har gjort rett, men jeg må nok en gang be deg se på bildet som jeg har postet mange ganger nå. Se på frygisk.

Du vil se at E G B utifra C dur, blir den frygiske graden III (Medianten), og er moll!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E er III av C dur. E er den frygiske graden, og er moll, da vil også akkorden bli moll.

Ja, som du sier, det er G og ikke G#, og en liten ters betyr...? Ja, moll.

Skalagradene går som følgende, fra Dur (Jonisk)

Dur, moll, moll, dur, dur-dominant, moll, halvdim. Eller, I, IIm, IIIm, IV, V7, VIm, VIIm/b5

Så, du har gjort rett, men jeg må nok en gang be deg se på bildet som jeg har postet mange ganger nå. Se på frygisk.

Du vil se at E G B utifra C dur, blir den frygiske graden III (Medianten), og er moll!

Hmm, et eller annet sted må jeg ha skrevet at jeg forstår det bildet og skjønner ordene frygisk, mediant, "durgrader", "skalagrader" og så videre..? Jeg beklager om jeg har gjort det, for jeg skjønner ingen av delene beklageligvis. Du er helt sikkert svært god i ditt felt, men når jeg ikke forstår det du anser som "basiskunnskap" faller jeg lett bort. Bildet er like logisk for meg som et maleri av Salvador Dali.

Men la meg se om jeg forstår "skalagradene":

I:

C, D, E, F, G, A, H, C

1, 3 og 5 = C, E, G

C, E, G = C-dur

II:

D, E, F, G, A, H, C, D

1, 3 og 5 = D, F, A

D, F, A = D-moll

III:

E, F, G, A, H, C, D, E

1, 3 og 5 = E, G, H

E, G, H = Emoll

IV:

F, G, A, H, C, D, E, F

1, 3 og 5 = F, A, C

F, A, C = F-dur

V:

G, A, H, C, D, E, F, G

1, 3 og 5 = G, H, D

G, H, D = G7

VI:

A, H, C, D, E, F, G, A

1, 3 og 5 = A, C, E

A, C, E = A-moll

VII:

H, C, D, E, F, G, A, H

1, 3 og 5 = H, D, F

H, D, F = H-moll/b5

Det jeg ikke forstår er; hva betyr dette for meg? Hvordan kan jeg bruke dette? Jeg forsøkte å finne en enkel måte å forstå hvordan vanlige akkorder er bygget opp (prim, ters, kvint), og endte opp på en sti som viste meg hvordan jeg finner akkordene i C-dur-skalaen. Ville D-durskalaen sett lik ut, jeg bare begynte på D i "I", og så fulgte det samme oppbygning som for C? Og hva betyr C-dur-skalaen egentlig? Er det akkorder som passer bra sammen? Eller er det bare en dur som er enkel å bygge opp nettopp pga denne rekkefølgen vi nå har gått gjennom, hvor vi slipper å tenke på små b'er og #'er?

Og for endelig å stille spørsmålet som kanskje må stilles; hvordan leser/forstår jeg det bildet du viste meg? Det er jo ikke akkurat logisk bare ved å titte på det...

For øvrig så håper jeg du forstår at jeg virkelig setter pris på at du forsøker å forklare disse tingene, de er bare utrolig vanskelige for meg da jeg ikke kan noe særlig fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig utenom et par feil.

G7 er en firklanger. G B D F

Bm/b5 er også en firklanger. B D F A

Grunnen til at jeg satt disse som firklangere og ikke vanlig trekanger, er at disse er begge spesielle akkorder i skalaen, og trenger den 7 akkordnoten for virkelig å få dette frem. V og VII kalles dominanter. En spiller vanligvis en dominant akkord før resolusjon til tonika, men dette er mye mer avansert enn det du prøver å lære.

Det dette hjelper, er at du for det første kan improvisere med alle de 7 akkordene arpeggioene i alle durskalaer, som gir et enormt reportoar.

Nok en gang... Du MÅ lære de 7 dur skala mønstrene, ellers er det veldig vasnskelig å forstå teori om du ikke kan burke det på instrumentet ditt.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.