Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må lære meg teori!


Samuro

Anbefalte innlegg

Nok en gang... Du MÅ lære de 7 dur skala mønstrene, ellers er det veldig vasnskelig å forstå teori om du ikke kan burke det på instrumentet ditt.

Ok, men hvordan er disse skalamønstrene? Er det mulig å forklare det på en annen måte enn ved å henvise til et bilde jeg ikke forstår, evt forklare meg bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Les dette, så muligens du skjønner akkorders oppbygning (som du er på god vei til allerede :) ) Kjutte blander inn litt funksjonsharmonikk og det er et tyngere felt syntes jeg. Men en kul måte å lære akkorder på, jeg har lest det og skjønner. Men dette er en litt anderledes måte å sette det opp på, men består av akkurat det samme (og ja, jeg snatcha dette fra Akkordlæretråden min) Du kan forsovidt gi deg etter 7klanger om du føler mer info på en gang blir forvirrende. Og alltids greit å få med seg sus-akkorder :)

Det første en bør kunne for å kunne enkelt bygge opp akkorder er intervaller. Et intervall er ord for avstander mellom to toner.

intervk.jpg

Som en kan se på bilde er det 13 intervaller. En kan legge merke til at noen intervaller er rene, andre er liten/stor. En bør lære seg å kjenne igjen alle intervaller med øret, dette er noe jeg har fått mye igjen for.

- ren prim (R1)

- liten sekund (L2)

- stor sekund (S2)

- liten ters (L3)

- stor ters (S3)

- ren kvart (R4)

- tritonus (samme som forstørret kvart, eller forminsket kvint)

- ren kvint (R5)

- liten sekst (L6)

- stor sekst (S6)

- liten septim (L7)

- stor septim (S7)

- oktav (R8)

Dette er de grunnlegende intervaller, det er navn på intervaller på avstand større enn oktav, men dette er ikke veldig viktig for basic akkordforståelse. Nummerene ved siden av er greie en annen måte å huske intervallene som mange foretrekker (som meg selv).

3klang

3klanger er de helt streite Dur/Moll akkorder vi alle kjenner og er glad i. Så hva består Dur/Moll akkord av? Og hva bestemmer om det er en Dur eller Moll akkord?

En treklang består alltid av

- prim

- ters

- kvint

Prim er grunntonen, dvs. hvis du har en G7 er tonen G grunntone, og i en Hmaj11 er grunntonen H (skjønt tegninga?).

Ters bestemmer om det er en Dur eller Moll akkord. Stor ters = Dur. Liten ters = Moll. En kan fint høre på en akkord om det er en Dur eller Moll akkord, Dur er glad, Moll er trist:p en veldig effektiv og grei måte å gjennkjenne Dur/Moll.

Kvint fyldiggjør akkorden. Kvinten har ikke noen spessielt stor rolle, men dersom man spiller grunntone+ters i oktaver over hverandre vil det låte "tammere" en med kvinten.

Akkorder er bygget opp av terser.

20081116-gjr86bpk8eq3gfyw2wx2acr9e9.preview.jpg

Click for full size

Mener de to første "durtreklang" og "molltreklang" er ganske klare, men kan gå dypere inn på Dim og Aug akkorder. Det er veldig enkelt egentlig, en Dim akkord er kun små terser, og aug er kun store.

Altså i stedet for en liten + en stor (moll akkord som alle vet nå) er det kun små, fra grunntone blir det prim+liten ters+tritonus (forminska kvint (b5)).

Tilsvarende med Aug er det i stedet for en stor ters + en liten ters (som er vanlig dur akkord) er det prim+stor ters+liten sekst(eller forstørra kvint).

4klanger

Når man virklig har forstått 3klanger er ikke 4klanger så vanskelig :)

Standard 4klang består av:

- Prim

- Ters

- Kvint

- Septim

Dur og moll lovene er uforandret. En C7 vil forbli en C (standard dur), men man legger til en liten septim. I en Cmaj7 er det akkurat det samme, men man legger til en stor septim. Akkorden består fortsatt av terser, en vanlig dur akkord vedlagt liten septim vil se slik ut: stor ters+liten ters+liten ters. Dur med tillagt stor septim er: stor ters+liten ters+ stor ters.

Tillsvarende i moll. En moll med tillagt liten septim blir sånn: liten ters+stor ters+liten ters. Og moll akkord med stor septim blir: liten ters+stor ters+stor ters".

Og det var 4klangene :)

Skal vi gå vidre på 5klanger? Det er da mine favoritklanger må jeg innrømme.

5klanger

Tallet 9 er sentralt. Det er da en sekund, men en oktav over, kan også kalles en none. Grunnen til at man legger sekunden en oktav over er at en sekund ligger mellom grunntonen og tersen, og det vil låte veldig "tett". Så fort den forflyttes en oktav vil man få en langt mer åpen/spredt klang. Nå, en 9er akkord består av:

- prim

- ters

- kvint

- septim

- none

Tersregelen gjelder fortsatt. Men det blir veldig mye å skrive med tersmellomrommene, så det kan dere finne ut av selv, men tor tegninga er klar. Men skal forklare de forskjellige 9er akkordene.

C9: Standard durtreklang med tillagt liten septim og stor 9er

Cadd9: Standard durtreklang med tillagt kun stor 9er

Cmaj9: Standard durtreklang med tillagt stor septim og stor 9er

C-9: Standard durtreklang med tillagt liten septim og liten 9er

Cadd-9: Standard durtreklang med tillagt kun liten 9er

Cmaj-9:Standard durtreklang med tillagt stor septim og liten 9er

Dersom det står Cm+overnevte 9er varianter blir det akkurat det samme, bare senke den store tersen (fra grunntone).

6Klanger

Nå begynner vi å nærme oss punktet hvor vi drar med alle tonene i skalaen:p

Her er 11 et sentralt tall. Det er da en kvart, men en oktav over, også kalt undecim. En C11 er da en vanlig durtreklang med 7er, 9er og 11er er med. En kan si Cm11 da senker du tersen (fra grunntonen) og resten er det samme. Du kan si Cmaj11, man hever septimen resten er det samme osv... #11/+11 (forskjellige tegn for samme ting) er samme akkord med forhøyet kvart (oktav over). Når en spiller akkorder som f. eks Cm11 (mollakkord med tillagt 7er, 9er og 11er) er det vanlig å prioritere noen toner forran andre, pga. mangel på fingre :P . Første man må gjøre er lytte til akkorden, noen toner er mer definerende enn andre. Tersen bør alltid være med fordi det forteller lyttern om det er dur eller moll (ikke at alle hører etter det, men øret oppfatter tersintervallet godt). Grunntone er også grei å ha med, men ikke alltid nødvendig. Septimen kan være veldig viktig for akkorden, men dette går jeg ikke inn på nå nå. Kvinten som jeg nevnte i stad er fyldiggjørende men med så mange toner er den lite viktig og kan gjærene skippes.

7Klanger

Her det 13 som gjelder, dette er da en akkord som inneholder 1 3 5 7 9 11 og 13 (prim ters kvint septim none undecim og tersdecim). 13 er det samme som en sekst men oktav over. Dersom man kun vil ha med seksten kan man skrive C6. Om man ønsker å ha en liten sekst med i akkorden er det vanlig å bruke +5/#5.

Sus

Mange har sikkert sett sus4 og/eller sus2. sus er en akkord der man erstatter tersen med en kvart (som ligger en halvtone over en stor ters), dersom man ønsker å ha med både ters og kvart buker man en (som tidligere nevnt) 11er akkord. Sus2 erstatter man tersen med en sekund (ligger en heltone under en stor ters). Og om man vil ha med både sekund og ters bruker man en 9er akkord. Sus'er er fine for å skape litt variasjoner i spillet, og en ligger vanligvis ikke på en sus-akkord, en "er bare innom". De kan bruker både ved dur og moll ters (samme som stor og liten ters).

Det ble en lang tråd, ble litt revet med, og lærte en del mens jeg skrev den :P gjærene kommenter om dere finner feil, skal ikke si allt helt skråsikkert (ble litt usikker rundt 11er akkordene :P). Kan nevne at å kunne disse tingene er svært nyttig, for på en gitar kan man spille akkorder på så utrolig mange steder på halsen. Dersom man kommer over en litt ukjent akkord kan man resonere seg fram til hvordan å voice den ganske enkelt :)

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvordan er disse skalamønstrene? Er det mulig å forklare det på en annen måte enn ved å henvise til et bilde jeg ikke forstår, evt forklare meg bildet?

http://www.guitarmasterclass.net/solo-guitar/modal-madness/

Her. Lær deg alle disse 7 mønstrene, ogdu vil se at akkordene passer i dem.

Ingen fler spørsmål før du kan dem utenatt! Du vil bare forvirre deg selv.

E: knall bra post Lars! Tror vi begge begynner litt for avansert, men den var veldig bra skrevet!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.guitarmasterclass.net/solo-guitar/modal-madness/

Her. Lær deg alle disse 7 mønstrene, ogdu vil se at akkordene passer i dem.

Ingen fler spørsmål før du kan dem utenatt! Du vil bare forvirre deg selv.

Eh? Ok, så jeg skal lære meg syv skalaer for å forstå akkordoppbygging? Skal jeg da både lære meg å spille dem, og hvilken note jeg spiller til enhver tid? Det vil jo ta laaang tid :P Og hva er poenget ved å ikke kunne stille gitarteoretiske spørsmål uten at jeg kan disse skalaene? Og på ingen måter var selve videoen behjelpelig med forståelsen, det var hverken pent, melodiøst eller inspirerende? Jeg spiller jo akkustisk gitar, nevnte jeg ikke det?

Jeg ser for øvrig at vanlige basisakkorder ikke dekkes av noen av skalaene..? MEN - jeg måtte tydeligvis ha et slikt bilde for å forstå hvordan en skulle lese bildet du gav meg fra starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Ok, så jeg skal lære meg syv skalaer for å forstå akkordoppbygging? Skal jeg da både lære meg å spille dem, og hvilken note jeg spiller til enhver tid? Det vil jo ta laaang tid :P Og hva er poenget ved å ikke kunne stille gitarteoretiske spørsmål uten at jeg kan disse skalaene? Og på ingen måter var selve videoen behjelpelig med forståelsen, det var hverken pent, melodiøst eller inspirerende? Jeg spiller jo akkustisk gitar, nevnte jeg ikke det?

Jeg ser for øvrig at vanlige basisakkorder ikke dekkes av noen av skalaene..? MEN - jeg måtte tydeligvis ha et slikt bilde for å forstå hvordan en skulle lese bildet du gav meg fra starten :)

Alle basisakkordene ligger i skalaene.

Altså, akkordene kommer FRA skalaen!

Det er veldig viktig at du lærer deg dette for å forstå hvordan akkordene henger sammen, og når du kan bruke hva, og i hvilken rekkefølge osv.

Hvis du ikke vil gjøre dette, kan du lære deg noen basic grep og lære sanger av andre, men da vil du ikke få svar på det du spør om, som etterom jeg forstår er "hva og hvor".

Jeg skal ikke presse deg til noen ting, du må bestemme selv!

E: drit i videoen, lær mønstrene. akkordene er derivert fra dem!

Og jo, det er poeng i å spørre, men mye vanskeligere å forstå, og ikke MINST å se sammenheng.

Det var ihvertfall sånn jeg så lyset.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle basisakkordene ligger i skalaene.

Altså, akkordene kommer FRA skalaen!

Det er veldig viktig at du lærer deg dette for å forstå hvordan akkordene henger sammen, og når du kan bruke hva, og i hvilken rekkefølge osv.

Hvis du ikke vil gjøre dette, kan du lære deg noen basic grep og lære sanger av andre, men da vil du ikke få svar på det du spør om, som etterom jeg forstår er "hva og hvor".

Jeg skal ikke presse deg til noen ting, du må bestemme selv!

E: drit i videoen, lær mønstrene. akkordene er derivert fra dem!

Og jo, det er poeng i å spørre, men mye vanskeligere å forstå, og ikke MINST å se sammenheng.

Det var ihvertfall sånn jeg så lyset.

Hmm, ok, hvis du sier det så :) Men hvorfor har det seg slik at jeg eksempelvis ikke finner fingerposisjonene til standard Am i noen av skalaene?

Men det viktigste spørsmålet: Jeg har jo jobbet litt med den "standardskalaen" før, den i 5-bånd hvor du spiller 5-8, 5-7, 5-7, 5-7, 5-8, 5-8 og tilbake igjen - men jeg har aldri fått noe ut av det. Hvordan skal jeg da, ved å jobbe med en skala, få noe ut av det og se lyset? Hva er prosessen, og tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok, hvis du sier det så :) Men hvorfor har det seg slik at jeg eksempelvis ikke finner fingerposisjonene til standard Am i noen av skalaene?

Men det viktigste spørsmålet: Jeg har jo jobbet litt med den "standardskalaen" før, den i 5-bånd hvor du spiller 5-8, 5-7, 5-7, 5-7, 5-8, 5-8 og tilbake igjen - men jeg har aldri fått noe ut av det. Hvordan skal jeg da, ved å jobbe med en skala, få noe ut av det og se lyset? Hva er prosessen, og tankegangen?

Jeg skal lage en liten lærevideo til deg, så du ser sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rapidshare.com/files/255752804/samuro.rar.html

Ikke forvent all verden, ganske vanskelig å holde tunga rett i munn når en spiller skalaer rett opp og ned sånn der:P

Men, du ser ihvertfall åssen det sitter sammen. Liten demonstrasjon på slutten, til backing. Den suger men du ser greia.

Den skalaen du snakka om er Pentatonisk, og den er jævli mye brukt. Jeg la ved et backing i fila, prøv å spill pentaton skalaen i 5 bånd til den her!

Det vil høres kult ut.

Alle de 7 mønstrene har samme noter, og er EN skala. De er bare et verktøy til å kunne spille over hele halsen!

I tillegg, da de har forskjellige mønstre, har de også forskjellige akkorder (Fordi de begynner på forskjellige noter, som vi har snakka om) Derfor blir akkordene forskjellige selvom alt er samma skala.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, det hørtes absolutt ikke verst ut :)

Men så kommer et spørsmål; jeg spiller akustisk gitar, ikke el-gitar. Jeg ser så godt som aldri noen spille skalaer uansett, og jeg ser sjeldent at akustiske spillere gjør det. De kan nok spille en akkord og improvisere ut fra den - men igjen så ser jeg ikke koblingen mellom disse skalaene og improvisering ut fra standardakkordene :blush:

Jeg må innrømme at dette begynner å bli veldig flaut, for jeg ønsker virkelig å forstå dette og du har absolutt gjort mye for å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, det hørtes absolutt ikke verst ut :)

Men så kommer et spørsmål; jeg spiller akustisk gitar, ikke el-gitar. Jeg ser så godt som aldri noen spille skalaer uansett, og jeg ser sjeldent at akustiske spillere gjør det. De kan nok spille en akkord og improvisere ut fra den - men igjen så ser jeg ikke koblingen mellom disse skalaene og improvisering ut fra standardakkordene :blush:

Jeg må innrømme at dette begynner å bli veldig flaut, for jeg ønsker virkelig å forstå dette og du har absolutt gjort mye for å hjelpe meg!

Som sagt, akkordene kommer FRA skalaen.

C D E F G A B, alle akkordene kommer fra dette, og det gjør også de 7 mønstrene. (I C dur vel og merke. E F# G# A B C# D# E hadde vært E dur f.eks)

Du må bestemme deg for om du vil lære detet eller ikke. Enten begyn å lær deg grep og standard kadenser, eller begyn med mønsterøvning.

Om du spiller akustisk eller el-gitar spiller ingen rolle. Lite jeg kan gjøre for å hjelpe deg videre før du har bestemt deg for hva du skal gjøre.

E: Lær deg ihvertfall de akkordene som jeg skrev i videoen. De er veldig mye brukt, og alle er diatoniske.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her notelære kommer inn som en god støtte.

Det du kan gjøre er å spørre deg hvorfor er en Am akkurat de tonene du vet den er? Hvorfor er en D dur slik den er? Jeg liker å trekke inn CAGED, ettersom du kan spille alle akkorder i fem ulike posisjoner. Men nå har jeg ikke lest hele tråden og jeg vil helst ikke avspore for mye fra det Kjutte prøver å få frem. :) Kan fort bli mer rot med mange kokker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her notelære kommer inn som en god støtte.

Det du kan gjøre er å spørre deg hvorfor er en Am akkurat de tonene du vet den er? Hvorfor er en D dur slik den er? Jeg liker å trekke inn CAGED, ettersom du kan spille alle akkorder i fem ulike posisjoner. Men nå har jeg ikke lest hele tråden og jeg vil helst ikke avspore for mye fra det Kjutte prøver å få frem. :) Kan fort bli mer rot med mange kokker. :D

Helt enig. Vi har vært innom det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kommer et spørsmål; jeg spiller akustisk gitar, ikke el-gitar. Jeg ser så godt som aldri noen spille skalaer uansett, og jeg ser sjeldent at akustiske spillere gjør det. De kan nok spille en akkord og improvisere ut fra den - men igjen så ser jeg ikke koblingen mellom disse skalaene og improvisering ut fra standardakkordene

Tenk på skalaene som støttehjul inntil du har gehør nok til å høre hvilke kombinasjoner av intervaller som er 'riktige' over de respektive akkorder.

Etter det, grav dem ned i hagen og glem dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på skalaene som støttehjul inntil du har gehør nok til å høre hvilke kombinasjoner av intervaller som er 'riktige' over de respektive akkorder.

Etter det, grav dem ned i hagen og glem dem.

Personlig, ja, men teori er også en viktig måte å kommunisere med andre musikere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.