Web Analytics
Gå til innhold

Samuro

Medlem
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Samuro

  • Rang
    Nybegynner
  • Bursdag 01. des. 1983

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.confusicus.com

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Grimstad
  • Interesser
    Ærk, standardspørsmål som jeg alltid syns er vanskelig. Naturligvis liker jeg å spille gitar, ellers hadde jeg nok ikke vært her, men av andre ting så varierer det fra måned til måned - og jeg orker ikke oppdatere her SÅ ofte ;)
  1. Antoine Dufour - med Imogen Heaps Hide and Seek
  2. Ok, men la oss nå være fullstendig batteriløse; Jeg skal reise som backpacker i 1-2 år, forhåpentligvis verden rundt, og da trenger jeg en "surefire" måte å stemme på. Det vil si - det trenger ikke være "pitch on E", så lenge alle strengene er stemt så perfekt som mulig i forhold til hverandre. Gehøret mitt er ikke godt nok til at jeg hører om en tone er riktig, men jeg hører om de er riktig i forhold til hverandre. So - what method, purely unplugged, is the best?
  3. Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen. Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn): 5-serien. (den "vanlige") Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng. 5-7 harmonic. (den "viderekomne") Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte") Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen. Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?) Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?
  4. Hei, Har forelska meg fullstendig i , eller coversangen, av en helt fantastisk Dream Theater-låt. Problemet er bare at jeg ikke kan spille den, men vil så utrolig gjerne. Er det noen som har 1) gitt det et forsøk, og har skrevet ned litt av tab'en, eller 2) lyst å gi det et forsøk, og skrive ned tab'en?Would have made my - og sikkert noen andres - day!
  5. Så begge inspiratørene dine i spillingen, og er mektig imponert! Bra jobba!
  6. Aah, det hørtes absolutt ikke verst ut Men så kommer et spørsmål; jeg spiller akustisk gitar, ikke el-gitar. Jeg ser så godt som aldri noen spille skalaer uansett, og jeg ser sjeldent at akustiske spillere gjør det. De kan nok spille en akkord og improvisere ut fra den - men igjen så ser jeg ikke koblingen mellom disse skalaene og improvisering ut fra standardakkordene Jeg må innrømme at dette begynner å bli veldig flaut, for jeg ønsker virkelig å forstå dette og du har absolutt gjort mye for å hjelpe meg!
  7. Jøss, det er kult gjort av deg! Takk skal du ha
  8. Hmm, ok, hvis du sier det så Men hvorfor har det seg slik at jeg eksempelvis ikke finner fingerposisjonene til standard Am i noen av skalaene? Men det viktigste spørsmålet: Jeg har jo jobbet litt med den "standardskalaen" før, den i 5-bånd hvor du spiller 5-8, 5-7, 5-7, 5-7, 5-8, 5-8 og tilbake igjen - men jeg har aldri fått noe ut av det. Hvordan skal jeg da, ved å jobbe med en skala, få noe ut av det og se lyset? Hva er prosessen, og tankegangen?
  9. Eh? Ok, så jeg skal lære meg syv skalaer for å forstå akkordoppbygging? Skal jeg da både lære meg å spille dem, og hvilken note jeg spiller til enhver tid? Det vil jo ta laaang tid Og hva er poenget ved å ikke kunne stille gitarteoretiske spørsmål uten at jeg kan disse skalaene? Og på ingen måter var selve videoen behjelpelig med forståelsen, det var hverken pent, melodiøst eller inspirerende? Jeg spiller jo akkustisk gitar, nevnte jeg ikke det? Jeg ser for øvrig at vanlige basisakkorder ikke dekkes av noen av skalaene..? MEN - jeg måtte tydeligvis ha et slikt bilde for å forstå hvordan en skulle lese bildet du gav meg fra starten
  10. Ok, men hvordan er disse skalamønstrene? Er det mulig å forklare det på en annen måte enn ved å henvise til et bilde jeg ikke forstår, evt forklare meg bildet?
  11. Hmm, et eller annet sted må jeg ha skrevet at jeg forstår det bildet og skjønner ordene frygisk, mediant, "durgrader", "skalagrader" og så videre..? Jeg beklager om jeg har gjort det, for jeg skjønner ingen av delene beklageligvis. Du er helt sikkert svært god i ditt felt, men når jeg ikke forstår det du anser som "basiskunnskap" faller jeg lett bort. Bildet er like logisk for meg som et maleri av Salvador Dali. Men la meg se om jeg forstår "skalagradene": I: C, D, E, F, G, A, H, C 1, 3 og 5 = C, E, G C, E, G = C-dur II: D, E, F, G, A, H, C, D 1, 3 og 5 = D, F, A D, F, A = D-moll III: E, F, G, A, H, C, D, E 1, 3 og 5 = E, G, H E, G, H = Emoll IV: F, G, A, H, C, D, E, F 1, 3 og 5 = F, A, C F, A, C = F-dur V: G, A, H, C, D, E, F, G 1, 3 og 5 = G, H, D G, H, D = G7 VI: A, H, C, D, E, F, G, A 1, 3 og 5 = A, C, E A, C, E = A-moll VII: H, C, D, E, F, G, A, H 1, 3 og 5 = H, D, F H, D, F = H-moll/b5 Det jeg ikke forstår er; hva betyr dette for meg? Hvordan kan jeg bruke dette? Jeg forsøkte å finne en enkel måte å forstå hvordan vanlige akkorder er bygget opp (prim, ters, kvint), og endte opp på en sti som viste meg hvordan jeg finner akkordene i C-dur-skalaen. Ville D-durskalaen sett lik ut, jeg bare begynte på D i "I", og så fulgte det samme oppbygning som for C? Og hva betyr C-dur-skalaen egentlig? Er det akkorder som passer bra sammen? Eller er det bare en dur som er enkel å bygge opp nettopp pga denne rekkefølgen vi nå har gått gjennom, hvor vi slipper å tenke på små b'er og #'er? Og for endelig å stille spørsmålet som kanskje må stilles; hvordan leser/forstår jeg det bildet du viste meg? Det er jo ikke akkurat logisk bare ved å titte på det... For øvrig så håper jeg du forstår at jeg virkelig setter pris på at du forsøker å forklare disse tingene, de er bare utrolig vanskelige for meg da jeg ikke kan noe særlig fra før.
  12. Ok... Det er her jeg blir kasta av lasset. For hvis jeg nå, ut fra min forståelse av din forklaring, skal finne E, så hadde jeg gjort følgende (legg merke til at jeg IKKE går etter firklangen): E F G A H C D E E- -G- -H - E (eller III?) Men dette vet vi jo at ikke stemmer, for E har G#, ikke G..?
  13. Dette hørtes interessant ut. Hvilken skala? Hvordan gjør jeg dette?
  14. Ok, jeg har bare sett det bli ført opp slik andre steder (for å forklare avstanden mellom ters og kvint på en lettere lesbar måte). Det er lettere å huske 3-4 og 4-3 enn 3-7 og 4-7 syns nå i alle fall jeg
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.