Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste låten noen sinne?


Raptus Von Rupp

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

..."little wing" av Jimi Hendrix... det morsomme med Hendrix er (imho) at andres cover-versjoner som regel blir latterlig mye bedre enn hans egne innspillinger...

Skal ikke nekte deg å mene det, men det er nok ikke alle som har samme oppfatning (kan blant annet inkludere meg selv i den gruppa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalRompe: du nevner "little wing" av Jimi Hendrix... det morsomme med Hendrix er (imho) at andres cover-versjoner som regel blir latterlig mye bedre enn hans egne innspillinger... hør Stevie Ray Vaughans cover av den samme "little wing", så skjønner du hva jeg mener. :-)

Jeg må kaste meg rett inn i hylekoret,ettersom jeg tross alt har signaturen til Hendrix tatovert på underarmen,men før jeg sier noe som helst,vil jeg be de som ikke har gjort det å sjekke ut Marius Müller og Funhouse sin versjon på plata Plugged,hvor Müller spiller en alldeles strålende solo. Og ja,jeg er enig i at SRV's versjon er herlig. Men jeg har vel en 10-12 forskjellige liveopptak av Hendrix himself,av svært varierende kvalitet både lyd og prestasjonsmessig,på den tiden var det vel avhengig av hvor mye LSD mannen hadde droppet før konserten som avgjorde resultatet...uansett,det er ikke noe som kan overgå Hendrix' skitne soloer,småsure vokal,hans ville komp,gjerne samtidig som han spiller en liten solo,timing,rytme,og ikke minst:følelse. Jeg kunne vel ha sagt noe som inneholdt ordene "mastermind","kompositorisk(?)mesterverk" og slike ting,men,i likhet med Hendrix,så kan jeg ikke lese en eneste note,og ville ikke vite hva mezzoforte betydde om så noen sto med slegge over gitaren min.

Uansett,Hendrix er og blir Hendrix,og Hendrix er alle gitaristers far,mor,bestemor og bestefar,onkel og tante,og hele slekta,og for mange av oss er han også Gud,og han var Jesus med gitar,som døde slik at vi kunne spille rocknroll i fred og ufordragelighet. Og nå skjønte jeg plutselig hva den hellige ånd er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalRompe: du nevner "little wing" av Jimi Hendrix... det morsomme med Hendrix er (imho) at andres cover-versjoner som regel blir latterlig mye bedre enn hans egne innspillinger... hør Stevie Ray Vaughans cover av den samme "little wing", så skjønner du hva jeg mener. :-)

Jeg må kaste meg rett inn i hylekoret,ettersom jeg tross alt har signaturen til Hendrix tatovert på underarmen,men før jeg sier noe som helst,vil jeg be de som ikke har gjort det å sjekke ut Marius Müller og Funhouse sin versjon på plata Plugged,hvor Müller spiller en alldeles strålende solo. Og ja,jeg er enig i at SRV's versjon er herlig. Men jeg har vel en 10-12 forskjellige liveopptak av Hendrix himself,av svært varierende kvalitet både lyd og prestasjonsmessig,på den tiden var det vel avhengig av hvor mye LSD mannen hadde droppet før konserten som avgjorde resultatet...uansett,det er ikke noe som kan overgå Hendrix' skitne soloer,småsure vokal,hans ville komp,gjerne samtidig som han spiller en liten solo,timing,rytme,og ikke minst:følelse. Jeg kunne vel ha sagt noe som inneholdt ordene "mastermind","kompositorisk(?)mesterverk" og slike ting,men,i likhet med Hendrix,så kan jeg ikke lese en eneste note,og ville ikke vite hva mezzoforte betydde om så noen sto med slegge over gitaren min.

Uansett,Hendrix er og blir Hendrix,og Hendrix er alle gitaristers far,mor,bestemor og bestefar,onkel og tante,og hele slekta,og for mange av oss er han også Gud,og han var Jesus med gitar,som døde slik at vi kunne spille rocknroll i fred og ufordragelighet. Og nå skjønte jeg plutselig hva den hellige ånd er for noe.

Dette må vel være noe slik som forumets mest meningsfulle post hittil.

*klappe for*

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steike... tror aldri jeg har opplevd å bli quotet så mye på et forum... :D

Anyway, hylekor eller ikke, alle får mene hva de vil for min del. Det er mulig at jeg bare ikke "skjønner" Hendrix, men det kan jeg leve med. :-)

Sandman: helt enig i at Müller kokte sammen en overbevisende cover av Little Wing... Det trenger jeg verken far, mor, bestefar, onkel og tante osv. eller hele slekta for å konstatere... :-)

nettrom: jeg visste at det var mange som har covra little wing, men SÅ mange? fixer du meg ei liste så jeg vet hva jeg skal lete etter? ble nysgjerrig på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettrom du kunne ikke tenke deg å dele noe av dette med meg? Jeg er hele tiden på jakt etter nye versioner og soloer av little wing. Prøver å sette sammen alt jeg hører til en skikkelig knall solo for meg selv :P

Hadde vært kjempesnilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

De jeg vet innspillingene til er:

Marius Müller - på skiva Funhouse (som allerede nevnt) (vet ikke om det er samme innspillingen på skiva "Marius Müller")

Ole Staveteig - på skiva "Plays Jimi Hendrix" (også nevnt)

Steve Lukather - fra Toto-DVDen "Greatest hits live (and more)"

Los Lobotomys - fra "Los Lobotomys", japansk import live CD, med Brandon Fields på sax

Stevie Ray Vaughan - på skiva "The sky is crying" (han gjør også deler av den på 2. CD i "The Boxed Set" sammen med "Third stone from the sun")

The Corrs - studioversjon på skiva "Talk on corners", live på skiva "Unplugged" (med en herlig solo, for øvrig)

Sanne Salomonsen - på skiva "In a New York Minute" (med Robben Ford på siste gitarsolo)

Ellers så har jeg:

Eric Johnson - live bootleg

Concrete blonde

Eric Clapton m/Cream

Eric Clapton m/Sheryl Crow

Eric Claptopn - en eller annen live-innspilling

Gov't Mule

John Lee Hooker

Metallica

Pearl Jam

Sting

Tuck & Patti

Bruce Hornsby - live bootleg

Def Leppard

Derek and the dominos

Elvin Bishop

Neil Young

Skid Row

Robin Trower

Monte Montgomery

Steve Kimock Band

Ween

Samt noen tribute-innspillinger hvor jeg ikke er sikker på hvem som spiller.

Var på The Mars Volta konsert forige uke, og ble møtt av Ween plakaten da jeg gikk ned trappa til Betong. Har mareritt enda!

Back to topic, i ingen spesiell rekkefølle

Muse - Citizen Erased w/ Piano Interlude (etter min mening den beste Muse låta etter Hysteria og Apocalypse Please)

Radiohead - Paranoid Android (Radioheads mesterverk, viser hva Jonny Greenwood er god for)

Queen - Bohemian Rhapsody (hva mer er det å si?)

Muse - New Born (husker første gang jeg hørte denne, var litt skuffa etter den rolige starten, men da det utrolig teite og harry gitarriffet plutselig braket gjennom høytalerne ble jeg solgt med èn gang!)

The Mars Volta - Hele de-loused in the Comatorium, hele albumet er jo èn lang låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.