Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner ser etter (ny) gitar med fyldigere lyd


Amebix

Anbefalte innlegg

Har fra før en Ibanez gsa-60 som jeg har spilt på en stund. Er en tynn, lett og fin gitar, men synes tonen blir spinkel, nasal og anonym, og skulle gjerne hatt noe med mer fyldig lyd og (langt) mer sustain.

Har lest og sett på litt på gitarer i det siste, bl.a. på Les Paul-kopier, men er usikker på om Les Paul holder til grep og mer sammensatte toner enn den seige Sabbath-lyden den er kjent for. Noen som har erfaring med Les Paul og "uvanlige" grep, og hva som evt. avgjør om lyden blir uklar eller klar?

Spiller (forsøker iallefall) alt ifra seig og vrengtung moderne metal til mer clean rock/prog/postrock. Har prøvd et par les-paul varianter i en butikk og likte tonen. Tror den kunne fungert til mye av det jeg spiller, men av ting jeg har hørt på nettet tror jeg tonen kanskje blir i overkant "beefy" for enkelte ting (dvs litt i overkant fokusert på den dypere og mørkere delen av gitarlyden).

Har egentlig ikke så mye greie på forskjellige typer gitarer, og vet ikke helt hva som er forskjellen på f.eks. strat, telecaster, sg (gibson), etc. Fins det noen gitarmodeller som er sammenlignbare med Les-Paul når det gjelder fyldighet og sustain, men som likevel skiller seg litt fra vanlige Les-Pauler?

Ser forøvrig etter noe til under 4000 kr, og helst noe uten tremolo-system (har løs bro på gitaren jeg har nå, og kan såvidt ta på broen før gitaren er ustemt). Bor nær Oslo, så har god mulighet til å få prøvd gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del, spilleteknikk er avgjørnde hvordan det vil høres ut.

Ikke nødvendigvis.. Når det er snakk om fylde i lyden, er det mye annet som bestemmer det.

Les Paul har mer dybde og fyldig/tykk tone.

Viktig å merke seg at det er humbucker-gitarer som gjelder da, ikke single coils.

Gitarer laget av mahogany har ofte mørkere og litt fyldigere lyd.

Til den prisen syns jeg at du burde prøvd Epiphone Les Paul eller SG.

Superstrat med humbucker kan også låte veldig fyldig.

Når det kommer til deffinert lyd, er det også mye som spiller inn. Hvilken forsterker du bruker, hvor mye vreng, fingrene dine(spillemåten) og ikke minst pickups/humbuckere.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spilleteknikken min er nok så som så, men hørte likevel stor forskjell fra min gitar til en Epi Les Paul jeg prøvde på butikken (plugget den bare inn i den første transistoren jeg fant).

Troll: det var definert lyd jeg tenkte på ja. Vil du si at gitaren (f.eks. Les Paul) ikke er like avgjørende for definert lyd, som den er avgjørende for fyldig lyd?

Tenkte i utgangspunktet å spille både med overdrive, fuzz og distortion, og variere litt. Har disse gitarene noen "flaskehalser", eller noen steder de kommer til kort, når det gjelder å spille med litt vreng gjennom en enkel og rimelig forsterker?

Sammenlignet med andre gitarer altså, dersom det er noen forskjell. Forstår at det f.eks. blir vanskelig å få grep til å høres bra ut gjennom en Big Muff på full forvrengning uansett hvilken gitar man bruker.

Edit: Troll: Det du sier om mahogny stemmer forresten bra med det jeg har hørt av band som bruker gitarer med mahogny-kropper (gibson lp/ibanez s-serie). Fins det noe som er verdt å vurdere for en littegrann lysere lyd?

Endret av Amebix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par ting.

Først noe konkret og teknisk - hvilken foreskjell det er på en gitar i ren mahogny-kropp (Hagstrom + enkelte epiphoner) og en gitar i mahogny med maple-topp (Epiphone LP standard + den foreslåtte Hamer'en).

Har jeg lest at hagstromen skal ha en enda mørkere tone enn en vanlig LP, og har lest at maple skal være et treverk med en lysere og mer bitende lyd enn mahogny. Noen som har erfaring med hvordan forskjellen høres ut i praksis, og om det blir slik jeg beskrev?

Hvor lang tid brukte forresten folk her på å finne ut av tonen sin, og hvilke gitarer som appelerer til dem? Synes jeg roter litt i blinde, og lurer på om jeg trenger mer erfaring og bare må prøve meg fram med forskjellig.

Leste f.eks. på harmony-central at gitaren jeg har nå er vurdert til å ha en "full" og littegrann "lys" tone, og litt i samme gate som en "fat strat". Altså ganske forskjellig fra min vurdering av gitaren som tynn og nasal, så det kan hende jeg forveksler lyden i gitaren med lyden i fra pickupsene eller ampen/effektene.

Noen tips til hvordan å gå fram for å finne en bra tone og disponere pengene riktig på lang sikt?

Endret av Amebix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid brukte forresten folk her på å finne ut av tonen sin, og hvilke gitarer som appelerer til dem? Synes jeg roter litt i blinde, og lurer på om jeg trenger mer erfaring og bare må prøve meg fram med forskjellig.

Jeg har spilt gitar i over 20 år, og leter fremdeles! Neida, jeg har i hvert fall kommet dit at jeg har ganske klare referanser på hva jeg vil ha av gitarlyd, og de som kjenner meg godt sier også at det er veldig lett å høre at det er jeg som spiller, noe jeg tar som et kompliment selv om det kanskje ikke nødvendigvis er det. Uansett så spilte jeg i hvert fall en 4-5 år før de første tingene falt på plass, som fortsatt er der i dag, for å si det på den kronglete måten. Av og til må man bare hoppe i det og evt. gjøre noen "bomkjøp" på veien. Det er akkurat det som er det fascinerende med denne "sporten" - man kommer aldri helt i mål!

Gå for en gitar med humbuckere, og det er mange gode forslag i denne tråden. Test dem så mye du kan før kjøp, så finner du nok en du blir fornøyd med en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min erfaring rundt treverk og gitarer, men jeg understreker med en gang at andre sikkert vet mer om dette enn meg.

For det første, det er ikke slik at en gitar laget av sånn eller slik treverk låter likt som en annen gitar med det samme treverket. Tre varierer ganske mye, det er jo et naturprodukt, og det er forskjell fra trestykke til trestykke. Derfor blir det litt feil å si at "sånn tre låter slik". Det kan være en pekepinn, men ikke noe særlig mer. Det er mulig det er mer hold i "signaturlyden" i tre på veldig dyre gitarer. Det vet jeg lite om.

For det andre- jeg mener bestemt at fokuset på type tre i gitarer i beste fall er noe overdrevet. Det er og blir en detalj, hardware på gitaren har mer å si for lyden enn trebiten, for å forenkle en del. Selvsagt er det forskjell, blant annet i hvor mye gitarkroppen vibrerer, men hvor mye som "går over i"pickupen, se, det er noe helt annet. Det vil blant annet avhenge av hvor mikrofonisk pickupen er.

Kort sum. Jeg tviler på at noen kan høre forskjell på en mahagony- gitar, og en mahagonygitar med maple- top i en blindtest. I hvert fall hvis trommer og bass er med i bildet.

Råd- det har allerede Audun gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min erfaring rundt treverk og gitarer, men jeg understreker med en gang at andre sikkert vet mer om dette enn meg.

For det første, det er ikke slik at en gitar laget av sånn eller slik treverk låter likt som en annen gitar med det samme treverket. Tre varierer ganske mye, det er jo et naturprodukt, og det er forskjell fra trestykke til trestykke. Derfor blir det litt feil å si at "sånn tre låter slik". Det kan være en pekepinn, men ikke noe særlig mer. Det er mulig det er mer hold i "signaturlyden" i tre på veldig dyre gitarer. Det vet jeg lite om.

For det andre- jeg mener bestemt at fokuset på type tre i gitarer i beste fall er noe overdrevet. Det er og blir en detalj, hardware på gitaren har mer å si for lyden enn trebiten, for å forenkle en del. Selvsagt er det forskjell, blant annet i hvor mye gitarkroppen vibrerer, men hvor mye som "går over i"pickupen, se, det er noe helt annet. Det vil blant annet avhenge av hvor mikrofonisk pickupen er.

Kort sum. Jeg tviler på at noen kan høre forskjell på en mahagony- gitar, og en mahagonygitar med maple- top i en blindtest. I hvert fall hvis trommer og bass er med i bildet.

Råd- det har allerede Audun gitt.

Mener du at du ikke høre forskjell på klangen i en CS Gibson med ren mahogany kropp, og en med lønnetopp?

Det gjør jeg. Men det er mindre forskjell å høre jo hottere pick-ups du bruker. Er de aktive er det ikke store forskjellen.

At det er lett å høre på CS modeller kan ha med å gjøre at bare 18% av trevirket de kjøper godkjennes til bruk i CS gitarer.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.