Web Analytics
Jump to content

Nybegynner ser etter (ny) gitar med fyldigere lyd

Amebix
 Share

Recommended Posts

Har fra før en Ibanez gsa-60 som jeg har spilt på en stund. Er en tynn, lett og fin gitar, men synes tonen blir spinkel, nasal og anonym, og skulle gjerne hatt noe med mer fyldig lyd og (langt) mer sustain.

Har lest og sett på litt på gitarer i det siste, bl.a. på Les Paul-kopier, men er usikker på om Les Paul holder til grep og mer sammensatte toner enn den seige Sabbath-lyden den er kjent for. Noen som har erfaring med Les Paul og "uvanlige" grep, og hva som evt. avgjør om lyden blir uklar eller klar?

Spiller (forsøker iallefall) alt ifra seig og vrengtung moderne metal til mer clean rock/prog/postrock. Har prøvd et par les-paul varianter i en butikk og likte tonen. Tror den kunne fungert til mye av det jeg spiller, men av ting jeg har hørt på nettet tror jeg tonen kanskje blir i overkant "beefy" for enkelte ting (dvs litt i overkant fokusert på den dypere og mørkere delen av gitarlyden).

Har egentlig ikke så mye greie på forskjellige typer gitarer, og vet ikke helt hva som er forskjellen på f.eks. strat, telecaster, sg (gibson), etc. Fins det noen gitarmodeller som er sammenlignbare med Les-Paul når det gjelder fyldighet og sustain, men som likevel skiller seg litt fra vanlige Les-Pauler?

Ser forøvrig etter noe til under 4000 kr, og helst noe uten tremolo-system (har løs bro på gitaren jeg har nå, og kan såvidt ta på broen før gitaren er ustemt). Bor nær Oslo, så har god mulighet til å få prøvd gitarer.

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For min del, spilleteknikk er avgjørnde hvordan det vil høres ut.

Ikke nødvendigvis.. Når det er snakk om fylde i lyden, er det mye annet som bestemmer det.

Les Paul har mer dybde og fyldig/tykk tone.

Viktig å merke seg at det er humbucker-gitarer som gjelder da, ikke single coils.

Gitarer laget av mahogany har ofte mørkere og litt fyldigere lyd.

Til den prisen syns jeg at du burde prøvd Epiphone Les Paul eller SG.

Superstrat med humbucker kan også låte veldig fyldig.

Når det kommer til deffinert lyd, er det også mye som spiller inn. Hvilken forsterker du bruker, hvor mye vreng, fingrene dine(spillemåten) og ikke minst pickups/humbuckere.

Edited by Troll

Ja, spilleteknikken min er nok så som så, men hørte likevel stor forskjell fra min gitar til en Epi Les Paul jeg prøvde på butikken (plugget den bare inn i den første transistoren jeg fant).

Troll: det var definert lyd jeg tenkte på ja. Vil du si at gitaren (f.eks. Les Paul) ikke er like avgjørende for definert lyd, som den er avgjørende for fyldig lyd?

Tenkte i utgangspunktet å spille både med overdrive, fuzz og distortion, og variere litt. Har disse gitarene noen "flaskehalser", eller noen steder de kommer til kort, når det gjelder å spille med litt vreng gjennom en enkel og rimelig forsterker?

Sammenlignet med andre gitarer altså, dersom det er noen forskjell. Forstår at det f.eks. blir vanskelig å få grep til å høres bra ut gjennom en Big Muff på full forvrengning uansett hvilken gitar man bruker.

Edit: Troll: Det du sier om mahogny stemmer forresten bra med det jeg har hørt av band som bruker gitarer med mahogny-kropper (gibson lp/ibanez s-serie). Fins det noe som er verdt å vurdere for en littegrann lysere lyd?

Edited by Amebix

Lurer på et par ting.

Først noe konkret og teknisk - hvilken foreskjell det er på en gitar i ren mahogny-kropp (Hagstrom + enkelte epiphoner) og en gitar i mahogny med maple-topp (Epiphone LP standard + den foreslåtte Hamer'en).

Har jeg lest at hagstromen skal ha en enda mørkere tone enn en vanlig LP, og har lest at maple skal være et treverk med en lysere og mer bitende lyd enn mahogny. Noen som har erfaring med hvordan forskjellen høres ut i praksis, og om det blir slik jeg beskrev?

Hvor lang tid brukte forresten folk her på å finne ut av tonen sin, og hvilke gitarer som appelerer til dem? Synes jeg roter litt i blinde, og lurer på om jeg trenger mer erfaring og bare må prøve meg fram med forskjellig.

Leste f.eks. på harmony-central at gitaren jeg har nå er vurdert til å ha en "full" og littegrann "lys" tone, og litt i samme gate som en "fat strat". Altså ganske forskjellig fra min vurdering av gitaren som tynn og nasal, så det kan hende jeg forveksler lyden i gitaren med lyden i fra pickupsene eller ampen/effektene.

Noen tips til hvordan å gå fram for å finne en bra tone og disponere pengene riktig på lang sikt?

Edited by Amebix

Hvor lang tid brukte forresten folk her på å finne ut av tonen sin, og hvilke gitarer som appelerer til dem? Synes jeg roter litt i blinde, og lurer på om jeg trenger mer erfaring og bare må prøve meg fram med forskjellig.

Jeg har spilt gitar i over 20 år, og leter fremdeles! Neida, jeg har i hvert fall kommet dit at jeg har ganske klare referanser på hva jeg vil ha av gitarlyd, og de som kjenner meg godt sier også at det er veldig lett å høre at det er jeg som spiller, noe jeg tar som et kompliment selv om det kanskje ikke nødvendigvis er det. Uansett så spilte jeg i hvert fall en 4-5 år før de første tingene falt på plass, som fortsatt er der i dag, for å si det på den kronglete måten. Av og til må man bare hoppe i det og evt. gjøre noen "bomkjøp" på veien. Det er akkurat det som er det fascinerende med denne "sporten" - man kommer aldri helt i mål!

Gå for en gitar med humbuckere, og det er mange gode forslag i denne tråden. Test dem så mye du kan før kjøp, så finner du nok en du blir fornøyd med en stund.