Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner ser etter (ny) gitar med fyldigere lyd


Amebix

Anbefalte innlegg

Mener du at du ikke høre forskjell på klangen i en CS Gibson med ren mahogany kropp, og en med lønnetopp?

Det gjør jeg. Men det er mindre forskjell å høre jo hottere pick-ups du bruker. Er de aktive er det ikke store forskjellen.

At det er lett å høre på CS modeller kan ha med å gjøre at bare 18% av trevirket de kjøper godkjennes til bruk i CS gitarer.

Jeg tror ikke jeg hadde klart og skilt ut i en blindtest (skal ikke svare for Castor), men har veldig lyst på en CS Gibson for det! Uansett er det vel her snakk om en gitar i en helt annen prisklasse, der forskjellen er noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gunnar- aner ikke. Har aldri prøvd. Men skriver i innlegget at jeg ikke kjenner videre til dyrere gitarer. Det har jeg aldri forsøkt å late som. Hadde trådstarter spurt om det du lurer på om jeg hører forskjellen på, så hadde jeg ikke svart.

Det er heller ikke det trådstarter etterspør. For å være ærlig- jeg forbinder CS mest med rennende øyne, snørr og en trang til å kaste opp.

Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hører forskjell når trommisen og bassisten setter i gang.

Jeg kan svare på at jeg ikke kan høre at mine gitarer i femtusenkronersklassen inneholder basswood eller mahogny med bind for øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde klart og skilt ut i en blindtest (skal ikke svare for Castor), men har veldig lyst på en CS Gibson for det! Uansett er det vel her snakk om en gitar i en helt annen prisklasse, der forskjellen er noe mindre.

Det er veldig lett å høre forskjellen når du spiller på gitarene uten amp. Blindtest med amp skal jeg være litt mer forsiktig med å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å høre forskjellen når du spiller på gitarene uten amp. Blindtest med amp skal jeg være litt mer forsiktig med å påstå.

Var det jeg mente ja. Man hører/føler sikkert forskjellen på dem når man sitter med de og det holder forsåvidt i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid brukte forresten folk her på å finne ut av tonen sin, og hvilke gitarer som appelerer til dem? Synes jeg roter litt i blinde, og lurer på om jeg trenger mer erfaring og bare må prøve meg fram med forskjellig.

Noen tips til hvordan å gå fram for å finne en bra tone og disponere pengene riktig på lang sikt?

Jeg har spilt på Les Paul-type gitar i snart 4-5 år og foretrekker derfor Les Paul. Mao: Jeg er vant til å spille på LP og foretrekker derfor det.

har nesten ikke spilt så mye på Ibanezgitarer. Men prøvd en del andre superstrats, exlorere, strats og vet står fortsatt for at LP er min type gitar.

Men det er fult mulig jeg konverterer til en superstrat en gang i fremtiden.

Mine preferanser: Liker tykk humbuckerlyd og runde halser. + at jeg liker gitarer som veier litt fordi det føles mer komfortabelt for meg.

Ekkelt å stå og spille på strat ettersom jeg nesten ikke føler gitaren..

Det du må gjøre er å se hva dine favorittartister spiller på og kanskje bli litt inspirert. Så prøve de ulike gitarene og se hva du liker best.

Så vet jeg at jeg foretrekker en mellomting av moderne og klassisk tone når det gjelder forsterkere.

Det beste er å prøve, prøve og prøve forskjellig forsterkere og gitarer på butikken.

Man merker fort om man liker best lyden av en Marshall MG, Mesa Rectifier og Vox AC30 fordi de er så forskjellige.

dessuten merker man også forskjell på hvor komfortabel en gitar føles. Men jeg tør å påstå at man kan venne seg til å spille på de forskjellige gitarene selv om man kan syns det er ekkelt i starten.

En god løsning: Kjøp brukt. Du taper lite/ingenting om du skal selge dersom du er misfornøyd.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og sett på litt på gitarer i det siste, bl.a. på Les Paul-kopier, men er usikker på om Les Paul holder til grep og mer sammensatte toner enn den seige Sabbath-lyden den er kjent for. Noen som har erfaring med Les Paul og "uvanlige" grep, og hva som evt. avgjør om lyden blir uklar eller klar?

god mulighet til å få prøvd gitarer.

Les Paul passer til det du vil den skal passe til. Har aldri kommet over noe som Les Paulen min ikke har takla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul er veldig allsidige gitarer.

Men det finnes selvsagt grenser da. Man får ikke dne typiske "stratblues-tonen" ut av en Les Paul. Men det er jo heller ikke meningen.

Men generelt så funker de til rock, blues, pop, metal og det meste.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Tokai ES 60!

Stevie Ray Vaughan-aktig blues rock blir nok vanskelig for en Les Paul å takle.

P-Railsene i LPen min kan høres ganske strattaktige ut. Nå vil jeg jo selvfølgelig påpeke at 90% av tonen til SRV og andre supergitarsister ligger i hendene, så hele spørsmålet blir jo litt absurd.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevie Ray Vaughan-aktig blues rock blir nok vanskelig for en Les Paul å takle.

Selvfølgelig låter den ikke som en stratt, men man kan fullt likevel spille Vaughan med Lester.

Sålenge man liker lyden man får, er det ingenting som tilsier at den er ikke er "riktig."

Har spilt mye Vaughan med Lestern min jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje å ta tak i her....

Først av alt. Trådstartar ordlegg seg som ein nybyrjar, og då vil ein kva som helst gitar duga. Øving er hovudmomentet, ikkje om det er lønn limt over mahoganygitaren eller ikkje. Om han veljer LP-type eller strat-type betyr forsvinnande lite i oppstartsfasen. Sjølv starta eg med strat med humbucker i stolen og spelte myyyykje ræva metal med det, men føretrekk Gibson-skala gitarar i dag. Preferansar opparbeidar du deg etterkvart.

Gunnar: Eg skjønar at du brukar unplugged-trikset for å velja gitarar i sjappa (you cannot polish a turd osv), men kor ofte spelar du el-fela di unplugged? Mahoganygitarane eg har vore borti har vore så ulike at EG iallefall ikkje hadde klar å skilja dei, men no har eg ikkje vore borti CS Gibson.

Troll: Høyrer du skildnad på ein explorer, LP og ein V med same materiale??

Mine preferansar går utelukkande på korleis kvar gitar er å spela på. Lyden kan jokkast til sånna ca uansett. På det området er eg mykje meir nazi på ampen. Som døme på gitarfeel kan eg nemna at eg er myyykje meir komfortabel med reimfeste bak halsen, for å få kunna spela meir behageleg med gitaren langt nede. Poenget mitt i alt vrøvlet er at vanar definerer det meste av det gitaristar kallar fakta. Trådstartar må skaffa sine eigne vanar ved hjelp av prøving og feiling.

Bruktmarknaden vil eg ikkje seia eignar seg for førstegangskjøparar. Har du ein kompis/forelder/gitarlærar/whatever som har teke i ein del fleire gitarar enn du, køyr på, men folk luktar nybyrjarblod lang veg.

Bluesrock kan spelast med kva som helst.

Til og med piano....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt i alt vrøvlet er at vanar definerer det meste av det gitaristar kallar fakta.

Det forandrer ikke det faktaet at humbuckere har "fyldigere" lyd enn single coils. Til tross for at single coils kan være fyldige nok i henold til enkeltes preferanser.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer ikke det faktaet at humbuckere har "fyldigere" lyd enn single coils. Til tross for at single coils kan være fyldige nok i henold til enkeltes preferanser.

Sjølvsagt, men for ein som har spelt i fire månader har det ikkje ein drit å seia. Då eg var nybyrjar hadde eg sannsynlegvis teke feil av fyldig og ullen og vips ein er like langt.

Trur faen meg eg må rigga til ein blindtest med alle gitarane her etterkvart for å jekka ned litt påståelegheit.

To be continued.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Om han veljer LP-type eller strat-type betyr forsvinnande lite i oppstartsfasen.

2. Troll: Høyrer du skildnad på ein explorer, LP og ein V med same materiale??

3. Bluesrock kan spelast med kva som helst.

1. Hvorfor ikke kjøpe en gitar som er mest rett ift den musikken man spiller når man først skal ha en ny gitar?

Viss han spiller highGain-metal så vil han fort merke forskjell på Les Paul og strat med singlecoils fordi:

- Tykk-tynn lyd

- Feedback og skurring i singlecoils

Jeg syns at Fender stratocaster med SSS-oppsett kan brukes til metal, men det låter ikke så tykt og gromt somen gitar med humbuckere.

Som nevnt, så kan han gå for en gitar som passer til hans musikk med engang så slipper han å bytte ut gitar senere.

2. Kanskje ikke. Men jeg merker forskjell på lyden når jeg spiller på Explorer og Les Paul.

3. Det er jo sant. Men hvordan det låter er en helt annen sak?

Akkurat her er det helt urimelig å si at bluesrock kan spilles på piano.. Det kan jo det, men det er noe helt annet..

Mener du at vi nå kan drite i å velge ut riktige gitarer? At alle kan kjøpe seg en helt lik gitar og spille hva som helst. Fordi gitarene låter helt likt?

Jeg syns det har mye å si for en som har spilt i 4 måneder. Ser ikke vits i å kjøpe en gitar i blindtest bare for å bli kvitt den når man innser at gitaren ikke er riktig.

Dessuten så skaper det mer motivasjon dersom man har en gitar som man er fornøyd med.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.