Web Analytics
Jump to content

Amebix

Medlem
  • Posts

    30
  • Joined

  • Last visited

About Amebix

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Gender
    Mann

Amebix's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

0

Reputation

  1. Har prøvd ut siden og den virket svært god. Enkelt og bra design, og bra sammensatte oppgaver. Kanskje noen oppgaver innimellom som kunne vært forbedret littegrann (og det kunne vært intonasjonsoppgaver av enda høyere vanskelighetsgrad), men det ser ikke ut til at siden er under utvikling lenger. Føler at siden også hjalp meg litt med å lære noter, noe jeg ellers aldri har hatt motivasjon til eller tatt meg bryet med. Dersom dette er siden som gjør at jeg kanskje slipper å noensinne åpne en musikkteoribok er jeg takknemlig.
  2. Mer i retning av hardcore, men: The Spectacle. Fullengderen deres er noe av det fineste som er gitt ut av norsk musikk. For de som har hørt Catharsis er dette litt i samme gata. Hardcore med snev av crust, metal og postrock. Siste til Darkthrone har også noen veldig festlige og hørbare spor (eks. Hanging out in Haimar), og de har gått rimelig langt bort fra bm i det siste. (bortsett ifra produksjonen, ihvertfall).
  3. En enkel måte å lære seg modi på er hvis man har et piano/keyboard ved siden av seg (eventuelt et dataprogram som viser tangenter), slik at man kan veksle mellom gitar og piano. På et piano kan man hvilken modus som helst ved å bare spille på de hvite tangentene (uten å behøve å røre de sorte), bare ved å starte med forskjellige hvite tangenter som grunntoner/starttoner. Ved å starte i C får man f.eks. C-moll, og ved ta utgangspunkt i A (to hvite nedenfor) får man A-moll. Dette kan dermed lett overføres til gitar. Vet man hvordan dur-skalaen spilles, og hvordan man finner alle tonene i dur-skalaen oppover på gitarhalsen, så kan man spille i moll ved ved å ta utgangspunkt i tonen som ligger 3 halvtoner nedfor den tonen man ellers ville begynt i, når man spilte i dur. Det beste tipset til å finne ut hvordan modiene føles er å lytte på stemningen til forskjellig musikk. Særlig litt musikk utenom det vanligste. Andre modier enn de vanlige, vanlig dur (ionisk) og vanlig moll (aeonisk), finner man f.eks. langt oftere i den tradisjonelle folkemusikken enn i vanlig pop og rock (og metal). Irsk folkemusikk går f.eks. veldig ofte i dorisk og mixolydisk. En del norsk folkemusikk går i lydisk (ofte lystige sanger). Frygisk tror jeg er vanlig i spansk musikk. (Den siste modusen, lokrisk, har et disharmonisk og "ufølsomt" preg, siden den danner en tritonus i grunnakkorden (diminshed), og den er bare såvidt brukt i noe moderne musikk.) Aritstoteles og Platon hadde forresten litt morsomme meninger om de forskjellige modene (i bøkene Republikken og Politikken). De mente f.eks. at Dorisk og Frygisk egnet seg til å skjerpe kampmoralen til soldater, og Platen var til og med inne på at de andre modene burde forbys, fordi de hadde dårlig innvirkning på voksne menneskers karakter. (når man leser det de skrev må man forresten ta hensyn til at de greske navnene på modiene var stokket om på i forhold til i dag, og jeg føler jeg nesten er på tynn is allerede)
  4. I utgangspunktet høres det jo ut som om de var inne på et poeng. Men de dro det for langt. Sett at man lærer seg gitar for å kunne komponere gode/brukbare riff, og for å kunne spille det synes høres fett ut, da holder det jo å lære seg kun det man trenger. Imidlertid ønsker jo forskjellige mennesker å kunne spille forskjellige ting. Noen mennesker synes kanskje at rytmeriffene til AC-DC og Ramones er "be-all end-all" til alt innenfor musikk. De du snakket med hadde kanskje en umoden innstilling, og var vel ikke villig til å åpent anerkjenne at det kanskje kan være anderledes for andre mennesker. Slik som med deg, som vil spille prog (med alt det innebærer av krav til teknikk). Punken var på noen måter en måte en opprørsgreie, og litt av tanken har jo vært å ta avstand fra musikk slik som prog, som krevde store ferdigheter, og isteden lage musikk som alle kunne klare å spille. DIY-ideologien og anti-elitisme osv. Imidlertid har jeg tenkt på en annen ting, noe som kanskje kan være en viktig grunn til å ikke bli for teknisk flink. (selv om man kanskje synes det er moro øve på gitar, og å utfordre seg selv) Når man skal komponere sanger/riff, er det jo et poeng i seg selv å fylle sangene med reelt innhold, og ikke bare med meningsløs fyllmasse. Hvis man er veldig teknisk flink (mtp hurtighet, osv), men ikke er tilsvarende kreativ og intelligent, så vil man kanskje lett ende opp med å ikke utnytte de tekniske aspektene av sangene man lager optimalt. Det samme gjelder om man har fingre som går i et raskere tempo enn det fantasien klarer å henge med i. Slik jeg for min egen del oppfatter musikk, så er det ofte de enkle sangene som skaper best stemning. Enkle låter fra folkemusikken f.eks., der komponisten har klart å unytte hver eneste note og takt i sangen optimalt, noe som ofte kan skape en veldig intim stemning. Ikke for det at avansert musikk ikke kan ha mange andre kvaliteter. F.eks. kan noe progrock være veldig morsomt eller interessant å høre på, selv om stemningen i musikken kanskje ikke blir like kraftfull og intim, og selv om hver eneste note og takt kanskje ikke blir utnyttet 100%. Andre artister, slik som Yngwie Malmsteen eller andre i shredgjengen synes jeg imidlertid ikke har et musikalskt talent til å forsvare teknikkbruken og BPM, og jeg synes det blir fælt mye fyllmasse der. Hypotesen min går på at man helst bør ha et musikalskt talent på nivå med L.V. Beethoven e.l., før man planlegger å komme på deres nivå. Enten det, eller så må man prøve å begrense teknikkbruken sin, og prøve å holde et enkelt nivå på musikken selv om man vet man klarer bedre, men det synes jo ingen er morsomt. Personlig har jeg aldri tenkt til å lære meg å spille gitarsoloer, siden det egentlig bare er 2-3 band i verden som klarer å lage en solo på mer enn 10 sekunder uten at den blir grusomt kjedelig. All ære til band som Bad Brains og Ulver som har skjønt det, og holder soloene nede på 5-15 sek. For min egen del tenker jeg at det holder å lære et bredt spekter av akkorder, siden harmonier kan være morsomme å leke med, pluss litt basic leadgitar i veldig moderat tempo. Der tror jeg evnene mine stopper.
  5. Ved grepskifter og bevegelser opp og ned på halsen, er det da å foretrekke at man løfter fingrene godt opp ifra strengene (sånn at strengene ikke lenger berøres), for å unngå en skrapelyd når pickinghånda beveger seg fra en posisjon til en annen? Når jeg spiller raske powerchords (over de to samme strengene) blir det ganske fristende å bare la hånda gli lett over strengene, selv om det da kan komme en liten ulyd fra forsterkeren iblant. Særlig fristende blir det også når det er rask palm muting involvert. Har egentlig ikke tenkt noe særlig over dette før i senere tid, etter jeg fikk litt (delvis) negative tilbakemeldinger på lydene jeg fikk fra en akustisk gitar. Akustisk gitar avslører tydeligvis litt ulyder som man ikke hører like lett med elgitar og en god porsjon overdrive. Derfor lurer jeg, hva er deres preferanser her? Er det bare å skru ned tone-kontrollen og si at det som er igjen av ulyder kan tilgis med at man spiller "metal" eller "hardcorepunk", eller er det en utilgivelig uting og amatørmessig uvane?
  6. Min første tanke var at dette var FOR variert til å være black metal. Foretrekker det nok personlig enda mer repitivt og minimalt (gamle Ulver og første Enslaved), da jeg personlig opplever best stemning (av black metal-lignende musikk) når musikken og riffene er så nedstrippede og minimale at man glemmer at musikerne er der. Men det blir vel feil å vurdere musikken bare på det grunnlaget, siden dette dette glir litt over i folkmetal-sjangeren. Uansett, teken på riffene og melodiene er der, og de står ikke særlig tilbake til det andre jeg har hørt i vikingsjangeren. Hører egentlig ikke på vikingmetal, men mye her var temmelig bra. Integreringen av de forskjellige instrumentene var også bra. Produksjonsmessig kunne det etter min smak vært mer "tåkete" og distant lyd over det hele, for å simulere litt ekstra stemning og mystikk over musikken. Spiller ikke inn musikk selv, men tror mer reverb og litt kutting i 5khz-frekvensen (eller "presence") er det jeg savner. Særlig de akustiske instrumentene (inkl fiolin) synes jeg opplevdes litt for nærværende og frampå i lydbildet (sikkert fordi alle de høye frekvensene, særlig rundt 5khz, er fanget bra opp). (ser at dette ble litt vel mye "dette er hva dere må gjøre for å høres mer ut som gammel ulver og gorgoroth", så bare ta det som synserier. jeg vet ikke engang sikkert om jeg faktisk ville syntes at musikken deres ble bedre av at dere fulgte disse tipsene, det er bare noe jeg tror)
  7. Er lassevis av tips å hente i tabs fra Ulver og Converge. På tabulatorer er jo grepene ferdig nedskrevne, pluss at du kan høre sangene for å høre hvordan grepene klinger.
  8. Dette lurte jeg også på en stund. Lurte først på om serveren hadde krasjet kraftig eller noe lignende, før jeg fant ut av det. At det bare var å stille inn manuelt hvilke tråder man ville vise, nederst på siden, altså. Lite intuitiv funksjon egentlig, sånn umiddelbart.
  9. Led Zeppelin - Kashmir .. her og og noen andre Converge - The Saddest Day (det etter cleanpartiet halvveis ut i sangen) The Cure - Plastic Passion
  10. Et forsøk: Sigur Ros - ( ) Ulver - Bergtatt Bad Brains - Bad Brains Godspeed You! Black Emperor - Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas to Heaven Yann Tiersen - Amelie-filmmusikken
  11. Enten du ønsker å sove på formiddagen, kvelden eller natta, er Sigur Rós - ( ) sovemedisinen du trenger. Kjøpte albumet først som sovemedisin, men det er faktisk fantastisk bra om man tar seg tid til å lytte til det også. Bare vanskelig å høre igjennom uten å trekke på gjespebåndet. Noe som i dette tilfellet slett ikke er negativt, fordi det er en konsekvens av hvor ufattelig rolig, jevntflytende og fengslende Sigur ros har klart å lage musikken. Spilte en gang en fetter en sang over headset, det var en ettermiddag vi lå og slappet av, han sluknet etter et par minutter (og snorket). Bare så det er sagt er dette treg og rolig musikk selv til Rós å være, og selv om de spiller såkalt "postrock" så er det lite/ingen rock her, til tider er det knapt annet igjen av gitarene enn delay/reverb/feedback, sammen med piano og andre myke og drømmende instrument og lyder. (dette er mitt favorittalbum, sånn generelt, så jeg syntes det fortjente en lang og skrytende post)
  12. Arsis har gitt ut noe av det beste innenfor melodisk death metal siden kanskje så langt tilbake som At The Gates kommersielle storhetstid, med EPen (og tittelsporet) Diamond for Disease. Til deres forsvar er den melodiske biten deres dessuten langt mer inspirert av 80-talls heavy metal (Cooper o.l., som de forresten covrer på EPen) enn det stereotypiske gøteborg-soundet - ihvertfall på de utgivelsene jeg har hørt. Ikke det mørkeste og tyngste i sjangeren, men anbefales, sånn litt OT-messig ihvertfall.
  13. Stilen de spiller der er litt spesiell etter det jeg husker, veldig seig, relativt taktfast og stemningsfull til sjangeren å være (horror-death metal tror jeg de karakteriserte det selv), og et godt stykke ifra de raske og rastløse avbrekkende riffene en del typiske deathmetalband (type Cannibal Corpse) baserer seg på. De spiller også mye tremoloriff (og bruker relativt lite palm muting), så veien var kanskje ikke altfor lang til black metal.
  14. Aha! Takk, det var det jeg var ute etter, da vet jeg hva jeg skal spørre etter
  15. Når jeg søker pÃ¥ gitarkabler pÃ¥ div nettbutikker fÃ¥r jeg bare opp de fra 1-3 m og oppover. Hvor finner man slike korte fine kabler som dette, med kroket ende som passer til Ã¥ sammenkoble pedaler? Ser flust av slike pÃ¥ youtubevideoer, men finner ikke ut av det. (ganske noob, altsÃ¥)
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.