Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordlære


LilleLars

Anbefalte innlegg

Svar 1. I forbindelse med akkordlære er det nok å kunne dur og moll, og gjerne vite hvorfor de heter som de gjør (i all hovedsak forskjellen vi finner i 3. trinn).

Svar 2. Det holder med bare dur. Det vil gi deg forståelsen av hvordan akkorder bygges opp av skalatrinn, og det gir deg muligheten til å lære akkorder (og skaler) i fem ulike posisjoner - det som er basisen i CAGED. Da har vi beveget oss litt videre og begynt å sammenfatte akkorder med skalaer på gripebrettet, noe som kan være et logisk trinn videre om du har akkordene under kontroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er faktisk at når du kan alle boksene, så kan du begge.

Mollskalaen er en variasjon av dur. Spiller du Dur fra sjette note, F.eks A-A istedet for C-C, blir det dur.

Akkurat som alle de andre modusene er en variasjon av dur (vi holder oss til grunnskalaen forløpig).

Hvordan vet jeg det? Jo, fordi formelen er som følger, i, la oss si G dur:

(Pugg intervaller og navn, da det vil bli mye lettere for deg å sette ting på plass senere i studiet)

G Jonisk (dur)

A Dorisk (mollvariasjon)

B Frygisk (Mollvariasjon)

C Lydisk (Durvariasjon)

D Miksolydisk (Durvariasjon, dominant)

E Eolisk (Moll)

F# Lokrisk (dim variasjon-> moll men med b5/dim5)

Denne rekkefølgen er alltid lik om en holder seg til den diatoniske skalaen, som betyr alt innenfor èn skala.

Ønsker du å bytte til A# Dur f.eks, så er intervallene helt like. Forstår du ikke dette, så ville jeg tatt en kikk på PerA's durskala tråd først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke noen nettsider om dette, "for dummies", da mener jeg "DUMMIES" ? :blink:

Egentlig en interessant kommentar, og jeg vil nevne at jeg for å lære meg mer om disse tingene kjøpte boka "Music Composition For Dummies". Vel, de "dummies" som denne boka er beregnet for må kunne noter, og da snakker jeg ikke bare om å kunne telle seg fram til at en note er en A eller en D#, men kunne se på en notelinje og nærmest kunne høre musikken inni seg.

For meg hadde det vært en stor hjelp å hatt boka som en internettside der hvert noteeksempel kunne spilles av som f.eks. en midi-snutt direkte.

Poenget mitt er at når man leser om musikk og en tekst er fylt til randen av eksempler i form av notelinjer, så må man kunne lese noter slik man leser vanlig tekst for å få en flyt og sammenheng i det man leser.

Personlig kunne jeg tenkt meg et praktisk opplegg tilrettelagt for gitarister for å kunne lese noter. Det ville ihvertfall gitt meg mer utbytte av å lese de mange gode tekstene som omhandler musikk. Noen som vet om et interaktivt notekurs på nettet noe sted (og som aller helst ikke koster mange penger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Begynte å lure på noe når jeg kom til femklangene.

På C9 så har du:

Grunntone: C

Stor ters: E

forminska kvint: G

liten septim: A#

9er: D

Tror jeg. Her http://all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=9&v=0, er den forminska kvinten lagt på slutten sån at det blir C, E, A#, D, G, istedenfor C, E, G, A#, D. Så spørsmålet mitt er om det er det samme hva rekkefølge de kommer i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Begynte å lure på noe når jeg kom til femklangene.

På C9 så har du:

Grunntone: C

Stor ters: E

forminska kvint: G

liten septim: A#

9er: D

Tror jeg. Her http://all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=9&v=0, er den forminska kvinten lagt på slutten sån at det blir C, E, A#, D, G, istedenfor C, E, G, A#, D. Så spørsmålet mitt er om det er det samme hva rekkefølge de kommer i?

Det har ikke noe å si hvilken rekkefølge tonene kommer i nei. Du kan også putte alle de forksjellige tonene som bassnoter. Da blir det kalt omvendinger.

Den G'en er forresten ikke forminsket. Det er en helt ren kvint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kan ikke si hvorfor dette ikke er med i den første posten, og Lillelars er på ferie fra forumet virker det som. En mulighet kan være at det er enklere å forstå selve grunnprinsippet med hvordan akkorder bygges opp om man ikke tar med absolutt alt. Altererte akkorder er litt mer for viderekommende, synes jeg. Ikke fordi akkordene i seg selv nødvendigvis er vanskelige, men de forutsetter at grunnforståelsen for hvordan akkorder bygges opp er der. Det er helt sikkert greit om du vil skrive litt om altererte akkorder, så kan de som føler seg kallet bidra med innspill om nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si hvorfor dette ikke er med i den første posten, og Lillelars er på ferie fra forumet virker det som. En mulighet kan være at det er enklere å forstå selve grunnprinsippet med hvordan akkorder bygges opp om man ikke tar med absolutt alt. Altererte akkorder er litt mer for viderekommende, synes jeg. Ikke fordi akkordene i seg selv nødvendigvis er vanskelige, men de forutsetter at grunnforståelsen for hvordan akkorder bygges opp er der. Det er helt sikkert greit om du vil skrive litt om altererte akkorder, så kan de som føler seg kallet bidra med innspill om nødvendig. :)

Setter veldig pris hvis andre vil skrive litt om dette. Jeg har begynt på et studie som krever et ganske solid fundament i notelære og jeg startet det prosjektet idag morges... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å skrive noe enkelt om slike kompliserte ting (for det er ganske komplisert når jeg nå tenker over det, men det var nyttig å tenke over det, lenge siden jeg har lest teori og merker jeg trenger oppfrisking)

Men helt enkelt: Sekund, ters, sekst og septim kommer i liten og stor utgave. Kvart og kvint er rene intervaller, om du vil ha intervallene rundt blir det forminsket og forstørret kvart og kvint. Gjelder stort sett i "enkle" sammenhenger kun tritonusen, altså tonen mellom kvarten og kvinten.

I tonearten C blir det tonen F# , forstørret kvart eller forminsket kvint.

Forminsket kvart blir det samme som stor ters, forstørret kvint samme som liten sekst. Hva som brukes når kommer helt an på kontekst og toneart og blir litt komplisert å gå inn på nå

I besifring skriver du en forminsket kvint som Cb5

der b5 betyr forminsket 5-er (kvint)

b og # før et tall i besifring betyr senk eller hev følgende intervall

b9: denne akkorden skal ha liten 9-er (altså nonen, sekund over oktav)

#11

Et komplisert eksempel:

C7b9#11 - Cdur med liten 7-er, liten 9-er og forstørret kvart på toppen

rotete, men jeg er trøtt og nerder kun på lyd for tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Fantastisk innlegg, veldig godt forklart. Hjalp meg en hel haug!

Lurte derimot på om noen kunne sendt oppdaterte bilder fra innlegget.

De originale bildene (modell av intervallene sikkert? o.l).

Klarer ikke åpne de grunnet de er opplastet i et format som kun kan vises av et utdatert program, tydeligvis. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som startet denne tråden, er nok ikke bruker av forumet lenger. Siste innlogging var i 2012. Grunnen til at bildene mangler, er jo at posten er nesten ti år gammel, og jeg tviler på at noen her har kopier av de bildene.

Det sies at "alt som havner på nettet er der for bestandig". Det gjelder kanskje bilder av unge pene damer med lite klær, men ikke bilder av intervaller, tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.