Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordlære


LilleLars

Anbefalte innlegg

har ikke baller nok til å sette navn på den jeg.

Som euphor sier

EAD

ADE

DEA

Kjønnsløs akkord med lav septim. Kan være en Dur7, eller moll7.

Også har du jo elvern da. Som er lik i både dur og moll den også. Så, det kan være mye rart.

Kan være en D9 uten tersen

D er grunntonen

A er kvinten

E er none

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok sett på den som en omvending av en C først og fremst, men det hele kommer ann på sammenhengen.

Enig, dersom "EGC" akkorden etterfølges av f.eks en F akkord, er "EGC" akkorden en C akkord.

dersom "EGC" akkorden etterfølges av f.eks en A akkord, er "EGC" akkorden mer sannsynlig å forstå som en Em#5 akkord.

Right ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGC Em#5 eller C med E i bassen? MAO Glad eller trist?

De tre tonene vil alltid oppføre seg som en Cdur, det er jeg svært sikker på.

Det er en Cdur i 1. omvending. Ovending brukes ikke så mye på gitar, vi bruker mer ordet voicing mest fordi vi ikke har det like greit og sytematisk som piano, som har grunnstilling + 1. og 2. - omvending.

Greia er at rekkefølgen på tonene er ikke så relevant. Det er tonene sammen som utgjør en klang som er viktig. Denne klangen kjenner vi som Cdur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre tonene vil alltid oppføre seg som en Cdur, det er jeg svært sikker på.

Det er en Cdur i 1. omvending. Ovending brukes ikke så mye på gitar, vi bruker mer ordet voicing mest fordi vi ikke har det like greit og sytematisk som piano, som har grunnstilling + 1. og 2. - omvending.

Greia er at rekkefølgen på tonene er ikke så relevant. Det er tonene sammen som utgjør en klang som er viktig. Denne klangen kjenner vi som Cdur.

Hva om låta går i H moll, mener du fortsatt at EGC ikke er en Em#5 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Notelinjene er som et piano, du har oktavene stablet over hverandre. Det holder i utgangspunktet med at du skjønner hvordan de er plassert, og vet plasseringen av én note. Da kan du telle deg frem. :) C er ofte et godt utgangspunkt.

Har akkurat lest gjennom denne tråden. Har ikke noen gang hatt interesse for å lære noter. Men bestemte meg for ikke lenge siden å lære meg teori, men IKKE noter.

Kjøpte med boken "aktiv musikklære", anbefalt i en annen tråd i dette forumet. Åpnet boken, så "bare" noter. Kasta den under stuebordet. Der har den ligget i sikkert 1-2mnd.. siden jeg kjøpte boken.

Uansett, etter å lest denne tråden, fannt jeg ut at jeg må lære noter. Det er ca 30 min siden.. Nå "kan" jeg noter, iallefall det grunnleggende. Nå gjelder det å sette dette i praksis, for så å bla igjennom resten av boken!

Håper dette inspirerer noen til å iallefall titte på noteteori..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkteori og noter er ikke nødvendigvis det samme..

Jeg kan MYE musikkteori men er ikke en rev på noter fordet.

Du har helt rett i at musikkteori og noter ikke er det samme. Men å la være å lære seg noter er rett og slett dumt, mtp. å utvikle teorikunnskapene sine. Man behøver ikke å kunne analysere en koralsats eller kunne bladsynge en fuge, men bare det å kunne finne en A eller en F# i notesystemet, samt kjenne igjen noen intervaller åpner mange dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne finne en A i en notesats er ikke akkurat det jeg vil kalle å KUNNE noter, det kan jo hvem som helst lære seg

Å kunne noter ser jeg på som det å kunne spille en låt direkte fra notearket, bladlesing.

Det er jo bare et spørsmål om definisjoner. All burde ha en viss grunnforståelse av notesystemet, men å kunne bladlese på direkten ser jeg ikke som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.