Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordlære


LilleLars

Anbefalte innlegg

så man skal kunne note-ark inn og ut om man kan alfabetet?

nei, men istedenfor å bruke masse energi på at du ikke skjønner en dritt, hva med å bruke den energien på å få inn det absolutt mest elementære/banale vedrørende musikkteori?

Å lære å lese noter er dødslett, og kan du alfabetet og kun hva én note heter på notelinja, så kan du resten.

Notene ligger PÅ og mellom notelinjene

Her ser du en F og en D (hvor 0'en representerer en note):

--------------------

-------------0------

--------------------

--------------------
0
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men istedenfor å bruke masse energi på at du ikke skjønner en dritt, hva med å bruke den energien på å få inn det absolutt mest elementære/banale vedrørende musikkteori?

Å lære å lese noter er dødslett, og kan du alfabetet og kun hva én note heter på notelinja, så kan du resten.

Notene ligger PÅ og mellom notelinjene

Her ser du en F og en D (hvor 0'en representerer en note):

--------------------

-------------0------

--------------------

--------------------
0
--------------------

Jeg prøver å lage meg noen små egne teorier på hvordan det funker..

det pleier f.eks også å være Tre sånne inndelinger med noter ser jeg, er det da bare hele greia, i en lavere og en høyere oktav?

jeg skal prøve når jeg kommer hjem, tegne en sånn der og fylle ut note`sa for å prøve å se om jeg tenker rett...

Er ikke så veldig god på å gjennkjenne noter etter bokstaver osv på en gitar neck heller da,, da må jeg enten sitte å telle frets eller sånt :P aldri brukt noe sånt..

F.eks på notelære tråden, skjønner ikke sammenhengen med notelinjene, plasseringen av notene, og hvordan man da får alle de fordømte 7 C`ene ;p

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks på notelære tråden, skjønner ikke sammenhengen med notelinjene, plasseringen av notene, og hvordan man da får alle de fordømte 7 C`ene ;p

Notelinjene er som et piano, du har oktavene stablet over hverandre. Det holder i utgangspunktet med at du skjønner hvordan de er plassert, og vet plasseringen av én note. Da kan du telle deg frem. :) C er ofte et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg detter ut med en gang jeg, jeg kan ikke noter.. faen må jeg lære noter først? :P

jeg dør!!!!! jævla advanserte dill dall som jeg ikke forstår :|

Trenger ikke kunne noter for å skjønne dette. Men du må vite hva en heltone og halvtone er. Det er et bilde med en linje noter gir deg ingen ting jeg ikke forklarer siden. Det du kan få ut av bildet er; to like noter heter prim. En halvtone imellom heter liten sekund. osv...

Les det en gang til. Prøv å forstå det, det er fare for at du faktisk gjør det ;). Tips kan være å sitte med gitaren og lese prim; 2x samme tone. Liten sekund; spille en tone, og så spille halvnote over det igjen. Sitter du sånn og går gjennom alle intervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lurte på en liten sak; Hva ville dere kalt en akkord som bare bestod av grunntone, kvart og septim. Altså 1 4 7. I dette tilfellet E A og D.

Man kaller dem for 7sus4-akkorder.

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.