Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordlære


LilleLars

Anbefalte innlegg

Det å kunne finne en A i en notesats er ikke akkurat det jeg vil kalle å KUNNE noter, det kan jo hvem som helst lære seg

Å kunne noter ser jeg på som det å kunne spille en låt direkte fra notearket, bladlesing.

Det er jo bare et spørsmål om definisjoner. All burde ha en viss grunnforståelse av notesystemet, men å kunne bladlese på direkten ser jeg ikke som nødvendig.

Prima vista-spill tar lang tid å utvikle, selv er jeg ikke i nærheten av å kunne bladspille noter. Bladsynger godt nok for kor, men ikke superbra.

Men vi er i grunnen helt enige - grunnforståelse er tingen, bladlesing trenger du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt OK grunnforståelse av noter, men hvis noen sier at jeg skal spille f. eks: C-Eb-G-Bb, tar det langt lenger tid å resonere seg fram til enn Cm7. Jeg syntes noter er kjekke å ha hvis man skal lære seg en låt, fordi at i nota finnes det utrolig mye info. Du ser hvilken skala det går i (selvom det går fort å finne ut av på øret...) og det kan minne meg på hvor jeg er i låta, dette er spesiellt hvis du skal spille en litt ulogisk melodilinje (jeg spillte enn 3. stemme i en fancy låt i cats, denne var utrolig vansklig å huske), da er det hjelpsomt å kunne lese den. Og hvis man kommer over vriene rytmiske passager er det fint å kunne lese den, og klappe den osv før du overfører det til gitaren (evt et annet instrument).

Jeg skulle absolutt ønske jeg var bedre på noter, tror det er utrolig kjekt å kunne, men har dessverre vært litt for lat for å finne ut av. Jeg er derimot ganske god til å skrive noter i finale/sibelius (eller ihvertfall bedre), for der tenker jeg bare skala/trinn og rytmenoter jeg ikke helt ubruklig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
*phew* Litt trøst det ja. :D Hadde dette vært noe alle som spiller visste, ville jeg sagt jeg ligger litt vel dårlig ann. ^_^

Takk for den oppløftende kommentaren :) hehe

Hei

Spiller du gitar og vil lære deg noter så kan det være greit og begynne forsiktig med å lese akkorder. Da får du mye gratis, du lærer nemlig hvilke toner som tilhører de forskjellige akkorder. Her er mye å lære, for du kan oppdage nye og "skumle" akkorder som nettop du trenger i den nye låten din. Dessuten lærer man hvilke akkorder som hører sammen. Veldig greit når du skal øve inn en låt. Vet du et par tre akkorderi låten så er det lett å finne resten.

Lykke til!

Mvh Lapsteeljohnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Finnes det ikke noen nettsider om dette, "for dummies", da mener jeg "DUMMIES" ? :blink:

Ramler av lasset etter den første linjen i den første posten jeg. Hater slik teori, men har innsedd at jeg "mÃ¥" lære det..

Jeg er ultra-treig i nøtta når det kommer til slik teori, og må ha alt inn med t-skje....

Skjønner ikke en gang hva det intervallet det snakkes om er... Hvordan det spilles på en gitar??? Hvordan det høres ut i en sang, hvor jeg finner det igjen.... Hva rent, stort, lite intervall er.. Forskjellen på det..?.. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er at en skal lære seg Ã¥ tenke teoretisk, ikke bare kunne det pÃ¥ gitar. Gitar er et verktøy, en mÃ¥ forstÃ¥ ting for Ã¥ fÃ¥ det frem pÃ¥ gitaren.

0bånd til 1bånd = liten sekund

0 - 2 = Stor sekund

0 - 3 = liten ters

OSV....!

Dette gjelder fra en hvilken som helst tone.

Selve systemet er basert på at man har 8 trinn i en skala (CDEFGAHC = C-dur skala)

CDEFGAHC - tonenavnene

12345678 - trinnene

1trinn er gruntone. 2 trinn er enten en liten eller stor sekund. I en durskala vil det være en stor sekund. 3trinn er enten en liten eller stor ters, den er stor, Dur=stor ters. 4trinn er rent, det går rett og slett på at det låter rent. 5trinn er også rent. 6trinnet er stort det også, en stor sekst. Septimen er også stor. Oktaven er ren. (om jeg husket riktig nå)

Det som er viktig å huske at intervall er avstanden mellom 2 toner. En kan si (for de som liker å tenke gitar) hvor mange bånd det er i mellom fingerne :P

Det jeg skrev skulle være litt greit å forstå, men det er vansklig å huske hvordan det er å ikke kunne disse tingene, så beklager om det blir litt komplekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tilsvarende med Aug er det i stedet for en stor ters + en liten ters (som er vanlig dur akkord) er det prim+stor ters+liten sekst(eller forstørra kvint).

Bare litt pirking på din forklaring av de forstørrede treklangene. En stor ters + stor ters blir ikke prim+stor ters+liten sekst. Hvis vi tar utgangspunktet i en C Aug. Så er det C+E+Giss. C til Giss er ikke en liten sekst. C til Giss er en forstørret kvint. Dette er også grunnen til at det heter en forstørret treklang.

Og det blir også litt rart å skrive at det er med en prim. Blir bedre å skrive grunntone feks.

Ellers en veldig bra guide for folk som har lyst til å lære seg dette.

Endret av Jacoboy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på dette? Forstørret kvart = tritonus. C til F# er forstørret kvart. C til G# er en forstørret kvint. Forstørret kvint = liten sekst.

Hvor i svikter tankegangen?

EDIT:

Ser den med prim. Grunntone er mer riktig pga prim blir mer et "sprang" istedet for et utgangspunkt.

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å pÃ¥stÃ¥ at jeg er "note-ekspert", sÃ¥ har jeg da en viss oversikt.

Etter min ringe vurdering ble denne tråden relativt raskt skalert til ekspert- nivå, hvis det er noe trøst. :)

Akkordlære er vansklig å hoppe inn i. Det hjelper veldig å kunne litt div. teori fra før. Hele poenget med akkordlære (litt som note-systemet og egentlig alle andre systemer) er at det er et system. Når en først har knekt koden er det egentlig ikke så vanskelig lengere. Nå skal det nevnes at dette er en veldig stor del av 1. klasse på musikklinje pensum. Der får vi dette inn med t-sje over langt tid. Men etter jeg lærte meg intervallene og noe av det som står i første post gikk det egentlig veldig lett. Så ved å sette seg inn i systemet vil alt dette virke ganske overkommelig. Men det tar tolmodighet og tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Mente selfølgelig forstørret kvint.

Men det er ikke helt riktig å si at liten sekst=forstørret kvint.

De er bare enharmoniske like. Samme med feks Giss og Ass. Det er ikke samme tonen. De er bare enharmoniske og klinger likt.

Høres veldig rart ut, men det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

C/B betyr en C med B i bassen (egentlig en Cmaj7, altså). En enkel måte å spille den på kan være:

e-0

B-1

G-0

D-2

A-2

E-X

Det eneste kriteriet er at du spiller alle tonene i en C-akkord (C-E-G), pluss at den mørkeste tonen du spiller er en B. Hvis du spiller med en bassist holder det som oftest at han/hun spiller B, så kan du spille en vanlig C-akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.