Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Ole Brum konseptet har jeg stor tru på i dette tilfellet! Ja takk begge deler... ^_^

Gratulerer med ny gitar da...!! Og enda godt å høre at det gikk fint å få ut de knekte skruene! Søyleboremaskin er kjekt å ha ja...! Kjøpte du den minste og rimeligste typen, eller er du brått eier av et monstrum som tar halve kjelleren? Tipper de små holder til det aller meste du kommer borti, ihvertfall når det gjelder produksjon av gitar?! Det fine med at en invisterer i nytt verktøy er jo nettop det at en på en måte må forsvare kjøpet, og da kommer du ikke utenom å bygge flere etterhvert :rolleyes:

Enda opp med å montere 2 spinningsyklar og 2 tredemøller i staden :blink:

Eg kjøpte den minste benkeboremaskina på Jula, kosta meg 500,-. Virkar som den er heilt kurrant til hobby-bruk, chucksen tek opptil 13 mm bor og den kan bore 5-6 cm djupt. Litt tungvint gear-system, det er old-school greier der ein må flytte reima mellom reimjula, men det funkar det og... Dette prosjektet har i alle fall ført til at verktøy-parken min har ekspandert gaaanske mykje, og det er jo kjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eit spørsmål til ekspertane her: Den shimsen som eg har laga til halsen er no like brei som halsen, er dette egentlig nødvendig? Eller bør den ha så stor kontaktflate som muleg, med tanke på resonans? Såg ein snutt på youtube der ein kar shimsa ein gitarhals, og han brukte berre ein liten bit som han la ca midt i mellom skruane...

Må innrømme det at den ørlille glipa som vil bli mellom hals og gitar pga shimsen kjem til å irritere meg litt...

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til ekspertane her: Den shimsen som eg har laga til halsen er no like brei som halsen, er dette egentlig nødvendig? Eller bør den ha så stor kontaktflate som muleg, med tanke på resonans? Såg ein snutt på youtube der ein kar shimsa ein gitarhals, og han brukte berre ein liten bit som han la ca midt i mellom skruane...

Må innrømme det at den ørlille glipa som vil bli mellom hals og gitar pga shimsen kjem til å irritere meg litt...

Ting som irriterer er ikke bra for helsa, så da skal du bare la det være på den måten som irriterer minst! Det er bedre med ei lita glipe pga. shims enn at alle strengene ligger dønn knekt over 22 bånd, men så er det jo mer irriterende med en shims som lager synlig glipe enn en shims som ikke gjør det...! Tror vi får gjøre litt som vi føler for akkurat i dette tilfellet. Hvis det har store lydmessige bakdeler blir det jo noe å tenke over, men hvis det er snakk om marginalt så tror jeg nok kanskje at jeg ville gjort som deg! Det skal jo være flott å se på også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er halsen atter montert, det gjekk smertefritt! Då er neste steg det eg har minst tru på at eg skal få til: justering...får berre prøve å følge oppskrifta eg har fått her på forumet...gitaren let i alle fall som ei kule frå 5.band og nedover, så det skal vel late seg gjere å få justert den skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og då har eg fått justert litt, og det skulle jammen ikkje mykje til! :) Slakka ca 1/4 tørn på truss`en, og merka umiddelbart forskjel. Finjusterte litt på sadelane, og det vart enda betre. Fortsatt ørlite sitar-lyd, men no skal gitaren få stå litt, har lest ein eller annan plass (sikkert her på forumet) at det går ei stund før halsen går seg til etter justering. Stemmer?

Uansett, no har eg fått konstatert at gitaren absolutt blir spelbar, so då kan eg ENDELEG begynne å kose meg med pussing og lakking. Ser fram til å få ein peikepinn på korleis gitaren vil ta seg ut når den er ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest ein eller annan plass (sikkert her på forumet) at det går ei stund før halsen går seg til etter justering. Stemmer?

:rolleyes: Det skulle ikke forundre meg om det stemmer brukbart!! Det er godt å se at du begynner å få troa på prosjektet til slutt... det har gått ei stund med diverse tilbakeslag nå, men jammen ser det ikke ut til at strevet har lønt seg ^_^

Syntes å huske fra veeeeldig tidlig i tråden at du snakka om ett eller anna som kunne minne om at du ikke var av de mest tålmodige sjelene, men jeg vil jammen påstå at du snart kan gå vekk fra den karakteristikken av deg sjøl :rolleyes:

Gratulerer vil jeg bare si, sjøl om jeg forstår at du ikke er helt i mål enda. Du har i det minste en stk. spillbar telecaster som du har mekka sjøl... Det er jo noe å ta med seg det også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda, er nok ikkje av dei mest tålmodige sjelene...har kasta bra mykje verktøy veggimellom, ligg nok en del fastenøklar i div. skutebotnar etter meg ja! Ingen bra egenskap for ein maskinist...men som du seier, kanskje dette har vore litt terapi også? Utruleg lærerikt og interessant i alle fall! Trur nesten eg skal spandere på meg skikkeleg justering når gitaren er ferdig, er vist ein kar i Ørsta som driv med slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som smått begynt å planlegge olje-prosessen, kan nokon fortelje meg kva som er best å bruke til påføring, kost eller svamp?

Når jeg bruker olje på buer (som i pil og bue) så bruker jeg en bomullsfille. Hvis oljen du skal bruke innholder linolje (noe de fleste oljer inneholder) må du enten legge filla i en lufttett boks eller brenne den med en gang.

Har du bestemt deg for olje - hvis ikke - vurder sterkt rå - kaldpresset linolje. Tar en stund før den tørker men det er etter min erfaring den beste treoljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til ekspertane her: Den shimsen som eg har laga til halsen er no like brei som halsen, er dette egentlig nødvendig? Eller bør den ha så stor kontaktflate som muleg, med tanke på resonans? Såg ein snutt på youtube der ein kar shimsa ein gitarhals, og han brukte berre ein liten bit som han la ca midt i mellom skruane...

Må innrømme det at den ørlille glipa som vil bli mellom hals og gitar pga shimsen kjem til å irritere meg litt...

Spør du meg bør en shim ha størst mulig kontaktflate. En løsning er å lage en heldekkende shim som fyller hele halslommen. Kjøp f.eks en bit bred list i eik og slip den ned helt til du får en tynn plate som er papirtynn i den ene enden og gradviis tykkere mot den andre siden. Altså som en trekant/dørstopper e.l. Jeg har gjort dette på gitarer som trenger og tåler at hele halsen heves ørlitegrann. Du kan også lime denne skiven til halslommen. Jeg bruker en fres i en "jig" for å lage slikt, men det lar seg jo gjøre med en kloss med pålimt pussepapir også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg bør en shim ha størst mulig kontaktflate. En løsning er å lage en heldekkende shim som fyller hele halslommen. Kjøp f.eks en bit bred list i eik og slip den ned helt til du får en tynn plate som er papirtynn i den ene enden og gradviis tykkere mot den andre siden. Altså som en trekant/dørstopper e.l. Jeg har gjort dette på gitarer som trenger og tåler at hele halsen heves ørlitegrann. Du kan også lime denne skiven til halslommen. Jeg bruker en fres i en "jig" for å lage slikt, men det lar seg jo gjøre med en kloss med pålimt pussepapir også.

Som sagt, eg irriterar meg litt over den glipa som blir pga shimsen eg har laga, så det kan godt hende eg går for den metoden du nevner her, men inntil vidare får tippekort-shimsen duge, no ivrar eg etter å få begynne på sliping og oljing! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjøpt "jack-plate for telecaster" i fra www.gitarist.no, har litt problemer med å sjå korleis denne skal festast...anyone? Kjøpte også "jack-plate i krom", den krumme typen for å feste "i svingen" i tilfelle den andre ikkje går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjøpt "jack-plate for telecaster" i fra www.gitarist.no, har litt problemer med å sjå korleis denne skal festast...anyone? Kjøpte også "jack-plate i krom", den krumme typen for å feste "i svingen" i tilfelle den andre ikkje går...

Bare bank den på plass (PS det finnes en måte å feste den på som jeg ikke har gjort på min, noe som fører til at den ofte detter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjøpt "jack-plate for telecaster" i fra www.gitarist.no, har litt problemer med å sjå korleis denne skal festast...anyone? Kjøpte også "jack-plate i krom", den krumme typen for å feste "i svingen" i tilfelle den andre ikkje går...

Det er egentlig meningen at du skal bruke et eget verktøy for først å plassere skiven i hullet på kroppen, den skal "bite" seg fast i hullets kanter, for så å feste cup'en mot denne. Du får prøve å borre et 7/8" hull og bruke en tang eller noe til å presse skiven passelig langt inn i hullet og med mothakene i riktig retning (!) Kanskje best å øve seg litt på en trebit først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig meningen at du skal bruke et eget verktøy for først å plassere skiven i hullet på kroppen, den skal "bite" seg fast i hullets kanter, for så å feste cup'en mot denne. Du får prøve å borre et 7/8" hull og bruke en tang eller noe til å presse skiven passelig langt inn i hullet og med mothakene i riktig retning (!) Kanskje best å øve seg litt på en trebit først..

Det er ikkje mothakar på skiva, den er heilt firkanta...trur eg går for å bruke den andre jackplata, den er meir plankekjøring...treng ikkje så tjukk bor heller då...:)

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.