Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Undervurderte gitarister


Toften

Anbefalte innlegg

Tror det mangen som faktisk ikkje veit kven disse er, og etter mi meining så er dei undervurderte.

Kjenner ingen gitarister som ikke vet hvem disse er for å si det sånn :)

Undervurderte er de ihvertfall ikke!

Det eneste jeg kan gå med på er at Bolin ikke blir dratt fram ofte nok.

Når noen presterer å nevne Bettencourt i en sånn tråd...En av de mest omtalte

og lovpriste rockegitaristene på 90tallet da begynner jeg å lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet med hr. Lofstad, en dyktig gitarist og koselig kar, er at han for meg er litt sånn som marsipankake. Veldig bra, men plutselig er det nok..

Dere har glemt Phil Keagy. Ikke alt er like morsomt, for eksempel kan han spare seg for en del av visespillingen sin, men han har laget og spilt mye bra.

Teknisk bra Lofstad, men har han en egen stil..?

Når jeg hører han tenker jeg: ah litt Petrucci, oj noen Vai licks..Blir kanskje litt

mye plagiat til at jeg vil kalle han undervurdert.

Men han spiller tøft og bra det er ikke det..

Keagy er mye i gitarblader, men for folk flest er han nok en "unknown great"

Han har vel et ganske bra fotfeste i det kristne musikkmiljøet ettersom jeg har skjønnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan seriøst ikke komme på noen bedre gitarist enn Raphael Rabello, og veldig få har tilsynelatende hørt om ham engang, ihvertfall utenfor Brasil.

Han fikk dog denne karakteristikken fra Pat Metheny, som jo vet litt om gitarspill (uten at det blir noe annet enn en subjektiv oppfatning, seff):

"He is the most prominent guitarist of our generation and one of the greatest of all times."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duane Allman, Rory Gallagher, Yngwie Malmsteen, Nuno Bettencourt ??? Ta for eksempel Malmsteen.. Han er vel verdens mest kjente gitarhelt etter Hendrix ! Hvis du kan snakke om et "household name" hva angår gitar helter så er det vel nettopp Malmsteen man tenker på.. Det er ikke det at disse folka ikke er gode gitarister, men undervurderte ? I don't think so..

Men +1 for Carl Verheyen - en riktig god gitarist med den helt riktige tonen !

Skal man finne de mest undervurderte og oversette gitaristene gjennom populær musikken historie bør man ta en titt på sorte blues musikere fra tiden før engelskmennene solgte blues tilbake til amerika. Dette er folk som virkelig satte tonen i sin sjanger, men som nesten er glemt i ettertid og som sjeldent eller aldri ble fremhevet i sin samtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man finne de mest undervurderte og oversette gitaristene gjennom populær musikken historie bør man ta en titt på sorte blues musikere fra tiden før engelskmennene solgte blues tilbake til amerika. Dette er folk som virkelig satte tonen i sin sjanger, men som nesten er glemt i ettertid og som sjeldent eller aldri ble fremhevet i sin samtid.

Tja, en som Robert Johnson er jo blitt nevnt mer enn paven og Elvis tilsammen, gjerne av hvite bluesmusikere som har villet gi inntrykk av autentisitet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en som Robert Johnson er jo blitt nevnt mer enn paven og Elvis tilsammen, gjerne av hvite bluesmusikere som har villet gi inntrykk av autentisitet :lol:

Det er så det.. Men hva med alle de gitaristene som spilte med ulike frontmenn som er mer eller mindre kjente ? Der finner du en rekke fantastiske og ikke minst stilskapende musikere som aldri fikk noen særlig cred. Det samme gjelder forøvrig en rekke session musikere fra nyere tid også. En kar som Jimmy Page f.eks spilte og lagde omtrent halparten av alle riff på engelske hit singler i årene før han begynte å turnere med Yardbirds og dannet Zeppelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har glemt Phil Keagy. Ikke alt er like morsomt, for eksempel kan han spare seg for en del av visespillingen sin, men han har laget og spilt mye bra.

Jeg unnlot å nevne Keaggy fordi jeg rett og slett ikke har hørt nok, men jeg har hørt nok til å vite at han er fullt på høyde med enhver annen gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg mener Nuno Bettencourt og Marty Friedman er undervurderte gitarister!Hvor mye oppmerksomhet de fikk i gitarblader ol. for 20 år siden driter jeg i.Hvor mye oppmerksomhet har de fått i ettertid?Kjenner Masse musikere og gitarister,og det er meget få av dem har hørt om Nuno Bettencourt engang,noe som er synd,når folk går rundt og tror at han og han er verdens beste gitarist,så har de ikke engang hørt om Nuno?Og Marty Friedman,hvis han ikke er undervurdert,hvorfor er det ikke fler folk som hyller han som en av de virkelig store?Folk har hørt Rust In Piece osv. av Megadeth,men hvor mange har hørt Cacophony eller soloplatene hans?Og Criss Oliva,vel,jeg kjenner kanskje 5 personer som har hørt Savatage i det hele,det sier sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg mener Nuno Bettencourt og Marty Friedman er undervurderte gitarister!Hvor mye oppmerksomhet de fikk i gitarblader ol. for 20 år siden driter jeg i.Hvor mye oppmerksomhet har de fått i ettertid?Kjenner Masse musikere og gitarister,og det er meget få av dem har hørt om Nuno Bettencourt engang,noe som er synd,når folk går rundt og tror at han og han er verdens beste gitarist,så har de ikke engang hørt om Nuno?Og Marty Friedman,hvis han ikke er undervurdert,hvorfor er det ikke fler folk som hyller han som en av de virkelig store?Folk har hørt Rust In Piece osv. av Megadeth,men hvor mange har hørt Cacophony eller soloplatene hans?Og Criss Oliva,vel,jeg kjenner kanskje 5 personer som har hørt Savatage i det hele,det sier sitt.

..Og hvor mange av disse er over 14 år?

Skal man dra frem en ex Megadethgitarist som får for lite omtale må det isåfall være Chris Poland!

Friedman er et "household" navn for alle gitarister jeg kjenner som er det minste interessert i metal.

Han har kanskje vært litt mer borte i senere tid her på berget pga at han gjør det stort i J-pop sjangeren

om dagen.(produsent og gitarist)

Han lå også på førsteplass i Japan med siste soloskiva si!!

Friedman har forresten Surferosa som et av favorittbanda sine som er ex bandet til trommisen vår :)

Hadde det vært noen rettferdighet i hvor kjente gitarister skulle vært i forhold til ferdigheter/musikalitet så

burde forøvrig Shawn Lane og Allan Holdsworth vært større enn Brittney Spears og Michael Jackson!

Bettencourt er ikke mye omtalt i dag (bortsett fra gitarblader o.l) pga at musikken han spiller ikke er trendy og

at mange forbinder han med Hairmetal epoken fra sen 80 til tidlig 90tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd om Bettencourt bare skal bli husket for "More than words" Lytt til "Decadence dance" og "I don`t wanna go to school today"

Makan til funky og tøfft gitarspill skal man lete lenge etter. Funkmetal riffing ispedd de lekreste detaljer. Går langt utenpå ordinær hairmetal.

Det følger med en ganske fornuftig preken også på dette kuttet av Bettencourt.......

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Poland, han har virkelig blomstret etter Megadeth. Friedmans greier med Cacophony er godt kjent for mange gitarnerder, spesielt siden han og Becker spilte sammen der. Mange spisser nok ører når de hører den markante arpeggio-delen fra "Go Off!", f.eks.

Becker får forøvrig litt vel mye skryt sammenlignet med Friedman. Friedman fortjener virkelig all ros som er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Poland, han har virkelig blomstret etter Megadeth. Friedmans greier med Cacophony er godt kjent for mange gitarnerder, spesielt siden han og Becker spilte sammen der. Mange spisser nok ører når de hører den markante arpeggio-delen fra "Go Off!", f.eks.

Becker får forøvrig litt vel mye skryt sammenlignet med Friedman. Friedman fortjener virkelig all ros som er å oppdrive.

Friedman er vell mer populær i Japan da f.eks

siden han for eksempel har hatt et tv-show der som heter Rock Fujiyama. :)

Har ikke hørt så altfor mye Cacophony, men jeg liker både friedman og becker ganske godt.

ingen tvil om att friedman var suveren i megadeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.