Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Undervurderte gitarister


Toften

Anbefalte innlegg

Det har han, og jeg vil anbefale at du sjekker ut Melon Demon Divine, som jeg tror var hans første soloalbum. Lyden er bedre enn med Europe, og gitarspillet er minst like bra. Anbefales på det sterkeste!

Will do :)

Tror jeg kjenner en som har den plata tilogmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener at Jimmy Page er sterkt undervurdert. Med det mener jeg at jeg ofte hører sterkt negative beskrivelser av Page som gitarist. Særlig fra metall-gitarister.(av en eller annen grunn?) Forstår de ikke at det var han som startet hele sirkuset. Han lagde nesten alle, og produserte alle sangene til Zeppelin, og i tillegg klarte han å få gitarsoloene til å bli låtenes høydepunkt. Det kaller jeg å mestre det man holder på med.

Til tross for at Page får tyn fra enkelte drittunger med senehinnebetennelse så er han da langt fra undervurdert. Mannen har blitt geniforklart av likemenn, musikkritikere og almennhet i over 30 år. Han har fått all den anerkjennelse han fortjener, og litt til imo. Og at gitarsoloene generelt er høydepunktene i Zeppelin-låter har jeg vanskelig for å være enig i, synes det Plant som oftest bringer frem klimaks i låtene. I Deep Purple derimot... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem står for ingnoransen her?

Han som ikke skjønner at selv om Page er en av Yngtchies aller største musikalske idoler, så føler ikke Yngtchie at Page er undervurdert. Yngtchie mener derimot at Page får all den omtalen han fortjener, i motsetning til de andre Yngtchie har nevnt.

Men neida, du tror så klart at hvis man ikke er enig i at Page er undervurdert, da misliker man Zeppelin og mener SÅ KLART at Europe er bedre. Joda. Makes sense, doesn't it?

Ikke egentlig, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Page får mer skryt enn kritikk. Han har gjort mye dårlig i tillegg til det bra, men for det meste får han positiv omtale. Det at noen kritiserer ham vil jo ikke si det samme som at han er undervurdert, det er jo helt latterlig. Ingen som blir lovprist av millioner av gitarister og fans generelt kan umulig være undervurdert. Led Zeppelin får så mye spalteplass at det blir nesten for mye av det gode.

Page kan virkelig ikke nevnes i en tråd der folk som Holdsworth og Keaggy diskuteres. Han er rett og slett for kjent og kjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt på Alan Holdsworth nesten like lenge som jeg har hørt på Page. Når jeg snakker med yngre gitarister i dag opplever jeg det omvendt av det du sier. Holdsworth har "cred", mens Page blir kritisert for dårlig rytmikk, sure bends, o.s.v. Med ignoranse mente jeg at du fullstendig overså poenget mitt, og tok ut en setning som overhode ikke var dekkende for det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo helt klart hva du sikter til, men det blir egentlig som om at jeg skulle sitte på Petrucci-forumet og diskutere Page og Holdsworth, og deretter dra konklusjon om hvem av disse som er oppskrytt og hvem som er undervurdert. Sannheten er jo at Holdsworth har kultstatus og respekteres av en mindre gruppe musikere og lyttere, mens Page er et stort navn i den vide verden, og nyter anerkjennelse fra både medmusikanter og fans. Den kritikken han får har ofte en del sannhet i seg, men det veies jo alltid opp av at han er og blir legenden Jimmy Page.

Jeg har sett smågutter som disser Hendrix, men jeg kan jo ikke hevde at Hendrix ikke får nok skryt, for det får han jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde denne tråden skulle handle om undervurderte gitarister. Det virker som om kjent gitarist=ikke undervurdert gitarist. Jeg har fulgt Holdsworth i Soft Machine, Gong og UK, som er band jeg har ganske full oversikt over. I tillegg her jeg også hørt en del av det han gjør i "spin-off" sammenhenger fra disse banda. Han er godt kjent i mine omgangskretser, både blandt venner og musikere. Min grunn for å nevne Page er at han får mye ufortjent pepper av yngre gitarister som ikke klarer (eller har kunnskap) til å plassere ham inn i den sammenhengen hvor han hører hjemme. Page på heroin og med Jack Daniels flaska i handa, har selvfølgelig ikke bestandig vært bra. Det er ikke god nok grunn til å undervurdere ham som gitarist på 60- og 70-tallet, som jeg opplever at mange yngre (særlig metall) gitarister gjør. Da mener jeg at de har gått glipp av et vesentlig ledd av gitarhistorien. Bl.a. den som førte til utviklingen av metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervurdert av uerfarne små metalheads, blir det vel. Ser ofte unge gitarister prate slik om Page, og det er jo helt klart synd. Noen blir vel aldri fortrolig med Pages uslepne stil, spesielt siden så mange metal-gitarister gjør sitt beste for å luke bort alt av sjarmerende småfeil. Blir man vant til en slik sound, da er det nok vanskelig å digge god gammel Zeppelin. Dette gjaldt heldigvis aldri for meg, takk og lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i forhold til mange nyere gitarister, er vel at Page tok med seg bluesen inn i heavy-land, og at mange ikke forstår at det er det han holdt på med. Denne undervurderingen har jeg faktisk hørt de siste 10-15 åra, så disse gitaristene kan vel ikke være så veldig små og uerfarne lenger.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brett Netson

Billie Joe Armstrong, som nokon sa tidligare

meiner at solospelinga til Page får den merksemda den fortener, men når det kjem til riff er han jo også ein sheRIFF. Det er det mange unge metalheads som ikkje forstår, der dei sit og viser random Metallica- eller Sabbath-riff for jentene sine for åttitredje gong(den skildringa er veldig basert på folk frå min skule). Er glad eg tok inspirasjonen min frå folk som Jimmy Page, Neil Young og Doug Martsch då eg plukka opp elgitaren. Å spele 100% reint utan improvisasjon og småfeil(som kan gjere ting endå kulare) fungerer berre ikkje for meg.

(ikkje noko vondt om Metallica og In Flames forsåvidt, om ein skulle tru det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.