Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt innspill i "tonetre" debatten.


Mjah!

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Mjah! said:


Føler noe av det jeg tidligere har tenkt blir bekreftet gjennom denne videoen. Hva tenker dere?

He he ! :) Den der så jeg i helgen også ! 

Er vel bare å lukke øyene og fortsette med 'korksnifferiet' tenker jeg ! 😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går som en farsott på diverse gitarrelaterte steder på internettet ja, og jeg legger jo merke til at de som sverger til Asiatiske billigmerker (les: Harley Benton, Squier, Epiphone o.l.) anser denne videoen som endelig bevis for at treverk har null betydning for tone i en elektrisk gitar.

Det eneste jeg ser er bragt på det rene (og denne karen er ikke den første), er at du får lyd fra en "gitar" uten treverk. Du får til og med lyd ved å feste strenger mellom to bord med en pickup. Det er ikke bedriten lyd, og det ligner jo svært mye på den lyden man generelt får av en el-gitar med treverk.

Oppsummert, er jo dette ikke nytt i det hele tatt, men noe vitenskapelig bevis er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, blaamann said:

Dette var nedslående resultat for en som i alle år har lagt skylda på dårlig tonewood for mine crappy chops.

Shut Up 'n Play Yer Guitar > tonewood.

Neida ... Crappy Chops kan skyldes myyye ant ! 

Kan jo legge skylda på feil transistorer i fuzzboksen, feil fasong på patchekablene, feil type tonekondensator i ampen e.t.c ....

Mange ting som må motbevises før øving er siste utvei ! ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lett å se forskjellen her. På billiggitaren har han ikke klipt bort restene fra strengene etter stemmeskruene. De er ikke der på TA- gitaren. Stor forskjell.

Dette er jo morsomt, men hvorfor det er det såpass stor forskjell i lyden på Norwegian Wood- serien til Husemoen? Der kan jeg helt klart høre forskjell i lyden på dem, selv om pickups og så videre skal være likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CastorFiber skrev:

Det er jo lett å se forskjellen her. På billiggitaren har han ikke klipt bort restene fra strengene etter stemmeskruene. De er ikke der på TA- gitaren. Stor forskjell.

Dette er jo morsomt, men hvorfor det er det såpass stor forskjell i lyden på Norwegian Wood- serien til Husemoen? Der kan jeg helt klart høre forskjell i lyden på dem, selv om pickups og så videre skal være likt.

På Husemoens serie er også gitarhalsene helt like og laget ut av samme trestykke. Alt er så likt som det går å lage det.
Bortsett fra treverket i kroppene. Forskjellen høres, og det er enda større forskjell når man spiller på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SteikBacon skrev:

Nytt innspill til tonetre-debatt: 

 

Er det en og samme pickup som blir voicet forskjellig? 

Uansett så er det slik at en gitar du føler "spiller på lag" er en bedre gitar enn en som ikke gjør det. Min erfaring er at du kan gjøre en god gitar bedre med å gjøre små mods som f.eks. bytte elektronikk, pickups og hardware. Hvis gitaren er "død" i utgangspunktet (som jeg også har opplevd), er det ikke mye du kan gjøre. Da hjelper det ikke om du setter inn pickuper, elektronikk og hardware til ti-tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Audun skrev:

Er det en og samme pickup som blir voicet forskjellig? 

Uansett så er det slik at en gitar du føler "spiller på lag" er en bedre gitar enn en som ikke gjør det. Min erfaring er at du kan gjøre en god gitar bedre med å gjøre små mods som f.eks. bytte elektronikk, pickups og hardware. Hvis gitaren er "død" i utgangspunktet (som jeg også har opplevd), er det ikke mye du kan gjøre. Da hjelper det ikke om du setter inn pickuper, elektronikk og hardware til ti-tusenvis av kroner.

Hver pickup har seks forskjellige voicinger. De «tiårs-voicingene» låter marginalt forskjellig, men nok til at finner seg en favoritt.

Så er det Comp som komprimerer lyden litt og Mire som jeg synes er litt «money-for-nothing-ish). Har P90/Staple av disse i Les Paul Customen min. Tok kontakt med Ed når jeg syntes stock pickups var ikke på høyde med Edmire (ikke ToneFactory) i Husemoen gitaren. Sendte gitaren nordover og fikk ham til å installere og nå høre gitaren mye bedre ut.

Fikk også lånt meg ett SC sett for å prøve å lage en demo av disse. Sitter med det på kveldene for tiden.

Ang. luftgitaren… det er jo masse treverk i den gitaren. Hele det eksperimentet er jo en gedigen feil. Det er jo ikke at strengene ligger noen mm over treverk som skal utgjøre forskjell, men at det er treverk å resonnere i og i luftgitaren er det nok treverk nok for ti gitarer 🤷🏼
 

Her er forøvrig en liten demo av 60’s voicing og Mire av yours truly…

https://www.instagram.com/tv/CWeOcSrjajd/?utm_medium=copy_link

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg "vitenskapen" bak tonewood?

Mener man at treverkets vibrasjoner fanges opp av pickupen, eller er det strengen som vibrerer annerledes basert på hvilken tresort som er i gitaren?

Hvis det er førstnevnte skulle man jo tro at mer mikrofoniske pickuper ville vært mye mer ettertraktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Naigewron said:

Kan noen forklare meg "vitenskapen" bak tonewood?

Mener man at treverkets vibrasjoner fanges opp av pickupen, eller er det strengen som vibrerer annerledes basert på hvilken tresort som er i gitaren?

Hvis det er førstnevnte skulle man jo tro at mer mikrofoniske pickuper ville vært mye mer ettertraktet?

Mange som mener mye forskjellig, men jeg har tolket det som at det er lyden 'unplugged' som skiller tresortene fre hverandre ... Ie. at det er strengene som vibrerer annerledes basert på tresorten ...
Og det vil jo da høres i lyden, ie. vibrasjonene plukket opp av pickupene ... Eller noe i den dura der ... 

Hvor mye det da har å si da gitarn er plugget i pedaler og amper er en helt an sak... 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, juzzizhow said:

Mange som mener mye forskjellig, men jeg har tolket det som at det er lyden 'unplugged' som skiller tresortene fre hverandre ... Ie. at det er strengene som vibrerer annerledes basert på tresorten ...
Og det vil jo da høres i lyden, ie. vibrasjonene plukket opp av pickupene ... Eller noe i den dura der ... 

Hvor mye det da har å si da gitarn er plugget i pedaler og amper er en helt an sak... 🙂

 

Lyden unplugged kommer nok mye fra treverket, det har jeg ikke noen problemer med å forstå. Der vibrerer alt i alle mulige frekvenser, og noen kombinasjoner harmonerer mer enn andre.

Men så lenge pickupen ikke plukker opp vibrasjoner fra treverket så stiller jeg meg sterkt tvilende til at det gjør hørbare utslag gjennom en forsterker, annet enn muligens sustain (fordi treverk som harmonerer med strengen muligens lar den vibrere over lengre tid).

Men det er jo en grunn til at dette krangles om. Billy Corgan påsto vel for noen år siden at han hører forskjell mellom gitarer med forskjellig farge, så...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.