Web Analytics
Jump to content

Nytt innspill i "tonetre" debatten.


Mjah!
 Share

Recommended Posts

7 minutes ago, Mjah! said:


Føler noe av det jeg tidligere har tenkt blir bekreftet gjennom denne videoen. Hva tenker dere?

He he ! :) Den der så jeg i helgen også ! 

Er vel bare å lukke øyene og fortsette med 'korksnifferiet' tenker jeg ! 😄

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den går som en farsott på diverse gitarrelaterte steder på internettet ja, og jeg legger jo merke til at de som sverger til Asiatiske billigmerker (les: Harley Benton, Squier, Epiphone o.l.) anser denne videoen som endelig bevis for at treverk har null betydning for tone i en elektrisk gitar.

Det eneste jeg ser er bragt på det rene (og denne karen er ikke den første), er at du får lyd fra en "gitar" uten treverk. Du får til og med lyd ved å feste strenger mellom to bord med en pickup. Det er ikke bedriten lyd, og det ligner jo svært mye på den lyden man generelt får av en el-gitar med treverk.

Oppsummert, er jo dette ikke nytt i det hele tatt, men noe vitenskapelig bevis er det jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, blaamann said:

Dette var nedslående resultat for en som i alle år har lagt skylda på dårlig tonewood for mine crappy chops.

Shut Up 'n Play Yer Guitar > tonewood.

Neida ... Crappy Chops kan skyldes myyye ant ! 

Kan jo legge skylda på feil transistorer i fuzzboksen, feil fasong på patchekablene, feil type tonekondensator i ampen e.t.c ....

Mange ting som må motbevises før øving er siste utvei ! ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo lett å se forskjellen her. På billiggitaren har han ikke klipt bort restene fra strengene etter stemmeskruene. De er ikke der på TA- gitaren. Stor forskjell.

Dette er jo morsomt, men hvorfor det er det såpass stor forskjell i lyden på Norwegian Wood- serien til Husemoen? Der kan jeg helt klart høre forskjell i lyden på dem, selv om pickups og så videre skal være likt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, CastorFiber skrev:

Det er jo lett å se forskjellen her. På billiggitaren har han ikke klipt bort restene fra strengene etter stemmeskruene. De er ikke der på TA- gitaren. Stor forskjell.

Dette er jo morsomt, men hvorfor det er det såpass stor forskjell i lyden på Norwegian Wood- serien til Husemoen? Der kan jeg helt klart høre forskjell i lyden på dem, selv om pickups og så videre skal være likt.

På Husemoens serie er også gitarhalsene helt like og laget ut av samme trestykke. Alt er så likt som det går å lage det.
Bortsett fra treverket i kroppene. Forskjellen høres, og det er enda større forskjell når man spiller på dem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, SteikBacon skrev:

Nytt innspill til tonetre-debatt: 

 

Er det en og samme pickup som blir voicet forskjellig? 

Uansett så er det slik at en gitar du føler "spiller på lag" er en bedre gitar enn en som ikke gjør det. Min erfaring er at du kan gjøre en god gitar bedre med å gjøre små mods som f.eks. bytte elektronikk, pickups og hardware. Hvis gitaren er "død" i utgangspunktet (som jeg også har opplevd), er det ikke mye du kan gjøre. Da hjelper det ikke om du setter inn pickuper, elektronikk og hardware til ti-tusenvis av kroner.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Audun skrev:

Er det en og samme pickup som blir voicet forskjellig? 

Uansett så er det slik at en gitar du føler "spiller på lag" er en bedre gitar enn en som ikke gjør det. Min erfaring er at du kan gjøre en god gitar bedre med å gjøre små mods som f.eks. bytte elektronikk, pickups og hardware. Hvis gitaren er "død" i utgangspunktet (som jeg også har opplevd), er det ikke mye du kan gjøre. Da hjelper det ikke om du setter inn pickuper, elektronikk og hardware til ti-tusenvis av kroner.

Hver pickup har seks forskjellige voicinger. De «tiårs-voicingene» låter marginalt forskjellig, men nok til at finner seg en favoritt.

Så er det Comp som komprimerer lyden litt og Mire som jeg synes er litt «money-for-nothing-ish). Har P90/Staple av disse i Les Paul Customen min. Tok kontakt med Ed når jeg syntes stock pickups var ikke på høyde med Edmire (ikke ToneFactory) i Husemoen gitaren. Sendte gitaren nordover og fikk ham til å installere og nå høre gitaren mye bedre ut.

Fikk også lånt meg ett SC sett for å prøve å lage en demo av disse. Sitter med det på kveldene for tiden.

Ang. luftgitaren… det er jo masse treverk i den gitaren. Hele det eksperimentet er jo en gedigen feil. Det er jo ikke at strengene ligger noen mm over treverk som skal utgjøre forskjell, men at det er treverk å resonnere i og i luftgitaren er det nok treverk nok for ti gitarer 🤷🏼
 

Her er forøvrig en liten demo av 60’s voicing og Mire av yours truly…

https://www.instagram.com/tv/CWeOcSrjajd/?utm_medium=copy_link

 

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg "vitenskapen" bak tonewood?

Mener man at treverkets vibrasjoner fanges opp av pickupen, eller er det strengen som vibrerer annerledes basert på hvilken tresort som er i gitaren?

Hvis det er førstnevnte skulle man jo tro at mer mikrofoniske pickuper ville vært mye mer ettertraktet?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Naigewron said:

Kan noen forklare meg "vitenskapen" bak tonewood?

Mener man at treverkets vibrasjoner fanges opp av pickupen, eller er det strengen som vibrerer annerledes basert på hvilken tresort som er i gitaren?

Hvis det er førstnevnte skulle man jo tro at mer mikrofoniske pickuper ville vært mye mer ettertraktet?

Mange som mener mye forskjellig, men jeg har tolket det som at det er lyden 'unplugged' som skiller tresortene fre hverandre ... Ie. at det er strengene som vibrerer annerledes basert på tresorten ...
Og det vil jo da høres i lyden, ie. vibrasjonene plukket opp av pickupene ... Eller noe i den dura der ... 

Hvor mye det da har å si da gitarn er plugget i pedaler og amper er en helt an sak... 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, juzzizhow said:

Mange som mener mye forskjellig, men jeg har tolket det som at det er lyden 'unplugged' som skiller tresortene fre hverandre ... Ie. at det er strengene som vibrerer annerledes basert på tresorten ...
Og det vil jo da høres i lyden, ie. vibrasjonene plukket opp av pickupene ... Eller noe i den dura der ... 

Hvor mye det da har å si da gitarn er plugget i pedaler og amper er en helt an sak... 🙂

 

Lyden unplugged kommer nok mye fra treverket, det har jeg ikke noen problemer med å forstå. Der vibrerer alt i alle mulige frekvenser, og noen kombinasjoner harmonerer mer enn andre.

Men så lenge pickupen ikke plukker opp vibrasjoner fra treverket så stiller jeg meg sterkt tvilende til at det gjør hørbare utslag gjennom en forsterker, annet enn muligens sustain (fordi treverk som harmonerer med strengen muligens lar den vibrere over lengre tid).

Men det er jo en grunn til at dette krangles om. Billy Corgan påsto vel for noen år siden at han hører forskjell mellom gitarer med forskjellig farge, så...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.