Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt innspill i "tonetre" debatten.


Mjah!

Anbefalte innlegg

For ordens skyld, jeg påsto ikke om tonewood var reelt i mitt innlegg, bare at han i den første videoen ikke beviste noe da strengene faktisk var forankret til syvende og sist til to relativt store klumer med tre (bl.a. vil jeg tro).

Om tonewood er reelt eller ikke skal jeg heller ikke uttale meg om. Jeg ser ikke på spec på treverk når jeg velger meg gitar. Jeg hører absolutt ingen forskjell om det er rosewood, ebony eller maple i gripebrettet eller kroppen forøvrig. Drar man spørsmålet med helt usaklige eksempler med at kunne man brukt ett treverk som var hardt og stivt nok, men samtidig hadde fastheten til skumgummi så er det lett å skjønne at jo, materialer har noe å si, men i den virkelige verden må man faktisk bruke virkerlige materialer som klarer å holde strengene... så i utgangspunktet mener jeg, så langt jeg kan resonere meg fram til, at treverk har lite å si...

MEN... jeg har vært borti gitarer som jeg slet med få noe god lyd ut av. Det ble mørkt og ullent med stock pickups og med ett par sett med litt mer high-end pickups og utskifting med RS kit og hele pakka. Den ene eier jeg ennå. Det er en Gibson Les Paul Standard. Leverte den til slutt til Åge Sæther (Mason Electrics) og fikk ham til å vikle noe og skifte ut hele røkkelet og han klarte å få godlyd i gitaren. Derfor har jeg den ennå :) 

Det beviser heller ingenting selvsagt, men det betyr at jeg ikke tar ett standpunkt og heller kjøper gitarer jeg rett og slett liker og overlater kranglinga til andre... Det er vel det som er det viktigste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Naigewron said:

Men så lenge pickupen ikke plukker opp vibrasjoner fra treverket så stiller jeg meg sterkt tvilende til at det gjør hørbare utslag gjennom en forsterker, annet enn muligens sustain (fordi treverk som harmonerer med strengen muligens lar den vibrere over lengre tid).

Men om strengene vibrerer annerledes (frekvens/amplitud/overtoner e.t.c ...) vil jo det 'høres forskjeliig' ut elektrisk også ? 

Og pickupen sitter jo også montert i trevirket ... direkte eller indirekte ? 

Jeg tolker det ikke slik som at pickupen plukker opp vibrasjoner fra trevirket, men at den 'vibrerer med trevirket' og påvirker signalet ... 

Om strengen f.eks vibrerer såååååå mye på en frekvens og pickupen såå mye vil jo det påvirke outputen sammenlignet med om pickupen står helt dønn still  ... ?

Tenk litt som Moving Coil eller Moving Magnet pickup på platespillere ! 

Totalt meningsløst men interessant tema IMO ! 

Er en gitar bra er den bra. Jeg har aldri tenkt på om den er laget av Brazilian Rosewwod eller Norsk juletre  ! :)

Ang Billy Corgan så hørte vel Eric Johnson forskjell på messings- vs stålplugger på patchekablene også ? 😄


 

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, juzzizhow said:

Men om strengene vibrerer annerledes (frekvens/amplitud/overtoner e.t.c ...) vil jo det 'høres forskjeliig' ut elektrisk også ? 


 

Hvis de vibrerer med en annen frekvens blir det jo en annen tone. Amplitud er volum, så jeg kan til nøds forstå at volum (og sustain) kan påvirkes. Overtoner? Tja...

Mange påstander går på forskjell i attack, og der er jeg enda mer tvilende. Treverket må i det minste få lov til å begynne å vibrere før man kan høre noen forskjell, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Naigewron said:

Hvis de vibrerer med en annen frekvens blir det jo en annen tone. Amplitud er volum, så jeg kan til nøds forstå at volum (og sustain) kan påvirkes. Overtoner? Tja...

Mange påstander går på forskjell i attack, og der er jeg enda mer tvilende. Treverket må i det minste få lov til å begynne å vibrere før man kan høre noen forskjell, eller?

Mente at strengen vibrerer forskjellig på en viss frekvens/amplitud på forskjellig trevirke ! 

At frekvens og amplitud er det samme som tone og volum er 'obvious' ! ;)

Masse korksnifferterminologi man kan bruke som resonans, egenfrekvens + overtoner ...


Som sagt : Er instrumenter bra er det bra ! 

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, SunMaster said:

Hele tonewood-debatten minner meg om en sånn kvalifsert høyttalerkabel-debatt mellom 2 hifi-entusiaster etter 16 cognac. Rett før naboene står opp.

 

Du glemte s...flokken som står og ser på og gauler 'det låter like bra med lampettkabel' ! ;)

Either way er det jo bortkastet tid og energi å debattere høyttalerkabler og/eller tonewood ! :) Men det er vel den sorts 'bortkastet tid' som holder liv i forum som dette ? Og bransjen også ? 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, juzzizhow skrev:

Du glemte s...flokken som står og ser på og gauler 'det låter like bra med lampettkabel' ! ;)

Either way er det jo bortkastet tid og energi å debattere høyttalerkabler og/eller tonewood ! :) Men det er vel den sorts 'bortkastet tid' som holder liv i forum som dette ? Og bransjen også ? 

Stygt redd for det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demoen viser i alle fall at pickup, satt opp med lik avstand til strenger med samme potentiometer gir veldig lik lyd. Kanskje så lik at resten handler mer om foretrukket ergonomi (f.eks tele vs strat), skalalengde, preferanser på farge og utseende (f.eks flammer vs plaintop) osv osv

Endret av blaamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, blaamann skrev:

Demoen viser i alle fall at pickup, satt opp med lik avstand til strenger med samme potentiometer gir veldig lik lyd. Kanskje så lik at resten handler mer om foretrukket ergonomi (f.eks tele vs strat), skalalengde, preferanser på farge og utseende (f.eks flammer vs plaintop) osv osv

Det viser at pickups virker slik de skal og er konstruert. At el-gitarer har forskjellig sustain, resonans og lyd akustisk er også lett å dokumentere. Så er spørsmålet om el-gitarens akustiske egenskaper påvirker strengene som sitter på gitaren.
Hvis det skjer så vil pickups fange opp det.
Et eksempel på problemstilling:
Neckpickup på Les Paul gitarer kan ofte være et problem. Den har en tendens til å låte mørkt og muddy, særlig med nedskrudd volum på pickup. Hvorfor låter samme neckpickup bra på en Les Paul, men dårlig i en annen? 
Skal ikke påstå at jeg vet svaret, men at pickups låter forskjellig i forskjellige gitarer har opplevd mange ganger.
Og nei, det er ikke forskjellig elektronikk som gjør det.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Det viser at pickups virker slik de skal og er konstruert. At el-gitarer har forskjellig sustain, resonans og lyd akustisk er også lett å dokumentere. Så er spørsmålet om el-gitarens akustiske egenskaper påvirker strengene som sitter på gitaren.
Hvis det skjer så vil pickups fange opp det.
Et eksempel på problemstilling:
Neckpickup på Les Paul gitarer kan ofte være et problem. Den har en tendens til å låte mørkt og muddy, særlig med nedskrudd volum på pickup. Hvorfor låter samme neckpickup bra på en Les Paul, men dårlig i en annen? 
Skal ikke påstå at jeg vet svaret, men at pickups låter forskjellig i forskjellige gitarer har opplevd mange ganger.
Og nei, det er ikke forskjellig elektronikk som gjør det.

Har samme oppfatning/erfaring. Det er som regel ikke store forskjeller, men nok til at man velger bort en gitar for en annen, og da er det jo ikke ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GunnarpåMo said:

Det viser at pickups virker slik de skal og er konstruert. At el-gitarer har forskjellig sustain, resonans og lyd akustisk er også lett å dokumentere. Så er spørsmålet om el-gitarens akustiske egenskaper påvirker strengene som sitter på gitaren.
Hvis det skjer så vil pickups fange opp det.
Et eksempel på problemstilling:
Neckpickup på Les Paul gitarer kan ofte være et problem. Den har en tendens til å låte mørkt og muddy, særlig med nedskrudd volum på pickup. Hvorfor låter samme neckpickup bra på en Les Paul, men dårlig i en annen? 
Skal ikke påstå at jeg vet svaret, men at pickups låter forskjellig i forskjellige gitarer har opplevd mange ganger.
Og nei, det er ikke forskjellig elektronikk som gjør det.

Kanskje demoen er fake? Who knows, men måten framgang skjer på er at en påstand blir møtt av et nytt eksperiment, modell eller demo som bekrefter, avkrefter eller stiller andre justerende spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, blaamann skrev:

Kanskje demoen er fake? Who knows, men måten framgang skjer på er at en påstand blir møtt av et nytt eksperiment, modell eller demo som bekrefter, avkrefter eller stiller andre justerende spørsmål.

Denne demoen holder dårlig som vitenskapelig bevis for noe som helst utover at pickups virker som de skal.
Lydopptak og testing av Husemoens Norwegian Wood serie motbeviser påstandene i denne demoen,
men det holder selvfølgelig ikke som vitenskapelig bevis den heller.
Noe som er så subjektivt som gitarlyd og spillefølelse er kanskje heller ikke så enkelt å måle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.