Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt innspill i "tonetre" debatten.


Mjah!

Anbefalte innlegg

Verken Husemoens eller denne videoen kan vel brukes som noe bevis til å motbevise den andre. 

2 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Denne demoen holder dårlig som vitenskapelig bevis for noe som helst utover at pickups virker som de skal.
Lydopptak og testing av Husemoens Norwegian Wood serie motbeviser påstandene i denne demoen,
men det holder selvfølgelig ikke som vitenskapelig bevis den heller.
Noe som er så subjektivt som gitarlyd og spillefølelse er kanskje heller ikke så enkelt å måle?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her altså… Vanskelig tema. Tonewood er nå en ting, men at hardheten til tre påvirker strengevibrasjoner kan jeg ikke legge fra meg. Desto mykere tre, desto mer vil det oppta vibrasjoner og således påvirke både volum og sustain. Men om lyden er «bedre», det vet ikke jeg.

 

Videoen i første post er helt unyttig, da massen til det strengene er festet i på ingen måte utgjør en neglisjerbar variabel i det eksperimentet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 2.2.2022 den 14.50, Naigewron skrev:

Lyden unplugged kommer nok mye fra treverket, det har jeg ikke noen problemer med å forstå. Der vibrerer alt i alle mulige frekvenser, og noen kombinasjoner harmonerer mer enn andre.

Men så lenge pickupen ikke plukker opp vibrasjoner fra treverket så stiller jeg meg sterkt tvilende til at det gjør hørbare utslag gjennom en forsterker, annet enn muligens sustain (fordi treverk som harmonerer med strengen muligens lar den vibrere over lengre tid).

Men det er jo en grunn til at dette krangles om. Billy Corgan påsto vel for noen år siden at han hører forskjell mellom gitarer med forskjellig farge, så...

Treverket påvirker strengevibrasjonen som pickupene registrerer. Noen tresorter har mer av en signatur enn andre, for mine ører. Gran, mahogny, rosentre og ibenholt er lettere å identifisere. Men det varierer også med hvor på halsen man spiller, og sikkert andre ting også. Rosentre-klangen høres mye klarere litt lenger opp på halsen, og også klarere med anslaget nærmere halsen enn ankret ved bridge.

James d'Acquisto--verdens beste archtopmaker--instisterte forøvrig på at svart finish påvirket lyden negativt.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.