Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

(Advarsel) Tonewood-debatten


MartheyG

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Kossoff skrev:

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for .

 

 

Fra utskilling:

 

"Disclaimer: blir du lett krenket, eller ikke tåler at ditt verdensbilde blir utfordret, forklart denne tråden, ta deg en kjeks og dra tilbake til safe spacen din. 

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet)."

Er det dét? 

Ikke at vi trenger å dra den diskusjonen lengre, men bare synes det er en veldig morsom diskusjon. Så vidt jeg har sett (ikke at jeg har lett veldig mye, men litt har jeg prøvd og gravd) finnes det ikke noe forskning eller vitenskap som sier at treverk skal ha noe å si når det kommer til elektriske gitarer. 

Jeg har heller ikke sett noe overbevisende "hjemmeforskning" (ala YouTube-videoer, blog-poster, etc.) som har fått meg til å snu. Har heller troen på en del andre faktorer som avstand til pickups, strenger, skalalengde, hvor man strummer, osv. som er de nyanseforskjellene. 

Hilsen en med ikke mange studiepoeng i fysikk, men greit korksniffende like vel ;)

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arkadian said:

Er det noen som sier det, da? 

Ja, det er ganske mange som sier det.

 

23 minutes ago, MartheyG said:

Er det dét? 

Ja, jeg synes det. Jeg har opplevd tydelige forskjeller, men det kan jo alltids hende jeg hører og kjenner med øynene. Som jeg skrev i tidligere innlegg så er det nok ikke treverket som har mest å si, men jeg mener ganske bestemt at det ikke kan avskrives. Når det kommer til empiri så kan man jo blant annet se på treets mekaniske egenskaper, som påvirkes av treverkets (typiske) tetthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kossoff skrev:

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt.

(Jeg avsporer kanskje denne tråden, men jeg er ikke her inne så ofte.)

I den grad en el-gitar lager akustisk lyd, vil det som kommer ut gjennom pickupene bli påvirka. En plankegitar lager vellldig lite akustisk lyd, så det meste slipper ut gjennom pickupene. Der vil vel også være demping av klangen (vibrasjonene) i forskjellig grad med forskjellige tresorter som tar bort litt strenge-energi, en de fleste el-gitarer har en veldig tung bro av metall som reflekterer strengevibrasjonene tilbake til strengen. Broa slipper altså lite strenge-energi ut til kroppen. Så signalet fra pickuppene i en planke-gitar vil jeg påstå er veldig lite påvirka av tresort.

En fullvokst f-hull/jazz-gitar; kanskje tilogmed med bro av tre er annerledes: den vil både produsere mye mer akustisk lyd + mer demping. Både demping i treverket og produksjon av akustisk lyd vil ta bort betydelig signal fra pickuppen. Gitarkroppen legger altså et filter på pickuppen.

Så, for eksempel: en kraftig akustisk resonans i kroppen på 300Hz, vil ta bort endel pickupp-signal på 300Hz. Og hvis der f.eks. er null resonans i kroppen ved 1200Hz vil den frekvensen slippe uhindra ut gjennom pickupene. ... osv. Signalet i pickuppen blir dermed et stykke på vei negativen av det akustiske signalet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disclaimer: blir du lett krenket, eller ikke tåler at ditt verdensbilde blir utfordret, forklart denne tråden, ta deg en kjeks og dra tilbake til safe spacen din. 

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MartheyG skrev:

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet).

Dette eksperimentet indikerer at treslag definitivt spiller en rolle (se og hør video):
https://guitarworks.thestrandbergs.com/2014/12/28/the-impact-of-wood-choice-in-an-electric-guitar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, MartheyG said:

Joda, jeg liker den jeg òg, men den er ikke akkurat kjempe-vitenskapelig, den har definitivt sine mangler. 


Interessant lesning ! Jeg syns den var litt vel vitenskapelig … Blir litt sånn ‘tap tuning’ av en trebit som blir en del av et instrument med X andre deler ! :)

 

Ang plankegitarer og tonewood

Quote

Can pickups mask the characteristics and make two electric guitars with different tonewoods sound the same? Yes again. So, I guess the correct answer to the question if wood makes a difference in the sound of an electric guitar is “It depends”.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tresorten(e) gitaren er laget av påvirker lyden ut er det vel ingen tvil om … Er jo tydeligvis ikke vanskelig å bevise i en ‘isolert klinisk test’ som de som er linket til her ? ;)

Men di små nyanseforskjellene der kunde man sikkert få till med å skru bittelitt på tonekontrollene på ampen/pedalen(e) også ?  Eller justere pickupen litt ? 

Derfor syns jeg di testene der er interessante, men også litt meningsløse ? 

Hvor mange av oss plugger gitarn direkte i en amp uten noe som helst tonekontroller ? 

Så ‘does tonewood matter in a real world setting’ ? Hmmm … ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva tenker du på når du sier "forskning", da? er det kun utgitte doktorgradavhandlinger og annen universitetsutgitt materiale, eller teller også artikler og bøker av instrumentmakere med livslang erfaring på feltet?

og om du kun er ute etter universitestsorganisert forskning, ville det kanskje være en fordel å starte med fysikkgrenen akustikk, da det sannsynligvis vil være mange teorier der som vil kunne hjelpe deg. seismikk, for eksempel, er vel læren om hvordan ekko fra forskjellige materialer utarter seg. det er vel til en viss grad relevant. teorier om hvordan forskjellige materialtettheter påvirker vibrasjonsoverføring burde vel også være relevant.

om du er ute etter hvordan forskjellige tresorter påvirker lyd, akustisk, uavhengig av instrumenttype, vil jeg tro du vil ha betraktelig mer tilgjengelig stoff om du søker etter forskning på de akustiske egenskapene til fioliner og andre mye eldre instumenttyper enn elektrisk gitar. lutt, kanskje....?

uansett vil du nok ikke finne noe som leder til en uimotsagt konklusjon nesten uansett hva du søker etter, så om det er målet, vil jeg anbefale deg å droppe det.

Endret av mislykketmusikant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som påvirker gitarlyden, at det å skille ut èn variabel er omtrent umulig. Hvem har vel ikke øvd to dager på rad og oppdaget at lyden suger på dag to, til tross for at man ikke har rørt en knott. 
 

Vi gitarfolk er veldig nerdete på småting, men bytter gjerne gitarer, pedaler og amper som sokker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.