Web Analytics
Jump to content

(Advarsel) Tonewood-debatten


MartheyG
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Kossoff skrev:

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for .

 

 

Fra utskilling:

 

"Disclaimer: blir du lett krenket, eller ikke tåler at ditt verdensbilde blir utfordret, forklart denne tråden, ta deg en kjeks og dra tilbake til safe spacen din. 

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet)."

Er det dét? 

Ikke at vi trenger å dra den diskusjonen lengre, men bare synes det er en veldig morsom diskusjon. Så vidt jeg har sett (ikke at jeg har lett veldig mye, men litt har jeg prøvd og gravd) finnes det ikke noe forskning eller vitenskap som sier at treverk skal ha noe å si når det kommer til elektriske gitarer. 

Jeg har heller ikke sett noe overbevisende "hjemmeforskning" (ala YouTube-videoer, blog-poster, etc.) som har fått meg til å snu. Har heller troen på en del andre faktorer som avstand til pickups, strenger, skalalengde, hvor man strummer, osv. som er de nyanseforskjellene. 

Hilsen en med ikke mange studiepoeng i fysikk, men greit korksniffende like vel ;)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arkadian said:

Er det noen som sier det, da? 

Ja, det er ganske mange som sier det.

 

23 minutes ago, MartheyG said:

Er det dét? 

Ja, jeg synes det. Jeg har opplevd tydelige forskjeller, men det kan jo alltids hende jeg hører og kjenner med øynene. Som jeg skrev i tidligere innlegg så er det nok ikke treverket som har mest å si, men jeg mener ganske bestemt at det ikke kan avskrives. Når det kommer til empiri så kan man jo blant annet se på treets mekaniske egenskaper, som påvirkes av treverkets (typiske) tetthet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Kossoff skrev:

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt.

(Jeg avsporer kanskje denne tråden, men jeg er ikke her inne så ofte.)

I den grad en el-gitar lager akustisk lyd, vil det som kommer ut gjennom pickupene bli påvirka. En plankegitar lager vellldig lite akustisk lyd, så det meste slipper ut gjennom pickupene. Der vil vel også være demping av klangen (vibrasjonene) i forskjellig grad med forskjellige tresorter som tar bort litt strenge-energi, en de fleste el-gitarer har en veldig tung bro av metall som reflekterer strengevibrasjonene tilbake til strengen. Broa slipper altså lite strenge-energi ut til kroppen. Så signalet fra pickuppene i en planke-gitar vil jeg påstå er veldig lite påvirka av tresort.

En fullvokst f-hull/jazz-gitar; kanskje tilogmed med bro av tre er annerledes: den vil både produsere mye mer akustisk lyd + mer demping. Både demping i treverket og produksjon av akustisk lyd vil ta bort betydelig signal fra pickuppen. Gitarkroppen legger altså et filter på pickuppen.

Så, for eksempel: en kraftig akustisk resonans i kroppen på 300Hz, vil ta bort endel pickupp-signal på 300Hz. Og hvis der f.eks. er null resonans i kroppen ved 1200Hz vil den frekvensen slippe uhindra ut gjennom pickupene. ... osv. Signalet i pickuppen blir dermed et stykke på vei negativen av det akustiske signalet!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: blir du lett krenket, eller ikke tåler at ditt verdensbilde blir utfordret, forklart denne tråden, ta deg en kjeks og dra tilbake til safe spacen din. 

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet).

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, MartheyG skrev:

Jeg er igrunn oppriktig interessert i om noen vet om det finnes noe reell forskning på hvor vidt "tonewood" har noe for seg? 

Jeg befinner meg nok mer i kategorien at det ikke har noen påvirkning, men jeg vil absolutt bli overbevist i andre retningen (det ville kunne forsvare en del gitar-kjøp, om ikke annet).

Dette eksperimentet indikerer at treslag definitivt spiller en rolle (se og hør video):
https://guitarworks.thestrandbergs.com/2014/12/28/the-impact-of-wood-choice-in-an-electric-guitar/

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, MartheyG said:

Joda, jeg liker den jeg òg, men den er ikke akkurat kjempe-vitenskapelig, den har definitivt sine mangler. 


Interessant lesning ! Jeg syns den var litt vel vitenskapelig … Blir litt sånn ‘tap tuning’ av en trebit som blir en del av et instrument med X andre deler ! :)

 

Ang plankegitarer og tonewood

Quote

Can pickups mask the characteristics and make two electric guitars with different tonewoods sound the same? Yes again. So, I guess the correct answer to the question if wood makes a difference in the sound of an electric guitar is “It depends”.

 

Link to comment
Share on other sites

At tresorten(e) gitaren er laget av påvirker lyden ut er det vel ingen tvil om … Er jo tydeligvis ikke vanskelig å bevise i en ‘isolert klinisk test’ som de som er linket til her ? ;)

Men di små nyanseforskjellene der kunde man sikkert få till med å skru bittelitt på tonekontrollene på ampen/pedalen(e) også ?  Eller justere pickupen litt ? 

Derfor syns jeg di testene der er interessante, men også litt meningsløse ? 

Hvor mange av oss plugger gitarn direkte i en amp uten noe som helst tonekontroller ? 

Så ‘does tonewood matter in a real world setting’ ? Hmmm … ? 

Link to comment
Share on other sites

hva tenker du på når du sier "forskning", da? er det kun utgitte doktorgradavhandlinger og annen universitetsutgitt materiale, eller teller også artikler og bøker av instrumentmakere med livslang erfaring på feltet?

og om du kun er ute etter universitestsorganisert forskning, ville det kanskje være en fordel å starte med fysikkgrenen akustikk, da det sannsynligvis vil være mange teorier der som vil kunne hjelpe deg. seismikk, for eksempel, er vel læren om hvordan ekko fra forskjellige materialer utarter seg. det er vel til en viss grad relevant. teorier om hvordan forskjellige materialtettheter påvirker vibrasjonsoverføring burde vel også være relevant.

om du er ute etter hvordan forskjellige tresorter påvirker lyd, akustisk, uavhengig av instrumenttype, vil jeg tro du vil ha betraktelig mer tilgjengelig stoff om du søker etter forskning på de akustiske egenskapene til fioliner og andre mye eldre instumenttyper enn elektrisk gitar. lutt, kanskje....?

uansett vil du nok ikke finne noe som leder til en uimotsagt konklusjon nesten uansett hva du søker etter, så om det er målet, vil jeg anbefale deg å droppe det.

Edited by mislykketmusikant
Link to comment
Share on other sites

Det er så mye som påvirker gitarlyden, at det å skille ut èn variabel er omtrent umulig. Hvem har vel ikke øvd to dager på rad og oppdaget at lyden suger på dag to, til tross for at man ikke har rørt en knott. 
 

Vi gitarfolk er veldig nerdete på småting, men bytter gjerne gitarer, pedaler og amper som sokker. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.