Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til snasen choruspedal?


Gubbe

Anbefalte innlegg

Er jo såpass gammel at jeg kun kjenner til, og har brukt sånn typisk 80-talls greier inntil jeg ble dritlei og solgte min siste choruspedal for to år siden.
Men altså...jeg tror jeg kan komme til å trenge en ny, men da vil jeg ha innspill på hva som er "the shit" nå om dagen, gjerne erfatringsbasert, google gjør jeg mer enn nok av, og YT orker jeg ikke på min bærbare.

Såeh...choruspedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig an på hva du liker. Skal du ha 80-tallslyd ville jeg snust på en eller annen Trichorus eller Dimension-type boks.

Ellers er jo bransjestandarden Boss CE-2, og med god grunn. Enkel, allsidig og låter alltid bra. Virker som at 70% av choruspedalene på markedet er en variant av CE-2-kretsen.

Vil du spante på noen ekstra kroner så tror jeg min anbefaling vil være enten Suhr Alexa eller Walrus Julia, eller eventuelt Boss CE-2 WAZA-versjonen. Vil du ha noe billigere så er Tone City Angel Wing en ganske ålreit CE-2-klon for et par hundringser.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Voodoo Lab Analog Chorus som er veldig fin, og så vidt jeg vet er den basert på en CE-1. Jeg kjøpte min til en god pris på finn, og har sett dem ligge ute av og, til greie priser. Har en CE-2 også som låter fint, men ikke i nærheten av Voodoo Lab-boksen. VL-pedalen låter mindre "chorus", om det gir mening... Altså, det er en chorus, men mer sløy enn CE-2. Nesten litt sånn Uni-Vibe-aktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har kun erfaring med Micro Vibe når det gjelder VL, og den syntes jeg gjorde altfor mye med lyden utover det den var ment til. (solgte den kjapt til @OsamaFetLaden om jeg ikke husker feil)

Liker big depth, slow rate når det gjelder bruk av chorus (tenk swells) og det kan gjerne være stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg chorus? Jeg tipper du vil kjøre mono?

Da ville jeg valgt denne: https://www.ebay.com/itm/ARION-SCH-ZD-STEREO-CHORUS-Analog-guitar-effect-pedal-SL168279/384086243637?epid=1451857959&hash=item596d52f935:g:Z9sAAOSwjH1gcFE7

Slenger også med et klipp av den samme pedalen: 

Jeg syns denne pedalen låter best i mono foran amp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jonta skrev:

Jeg har en gammel Japansk Arion Stereo Corus SCH-1 som jeg er svært fornøyd med.

Ikke så lett å få tak i lenger da...

https://www.ebay.com/itm/ARION-SCH-1-STEREO-CHORUS-VINTAGE-MADE-IN-JAPAN-in-great-condition/265103727405?hash=item3db969db2d:g:Hu8AAOSwLEJgFXs5

De fleste variasjonene av Arion SCH er relativt like. Noen har volum boost, drop, men SCH-ZD har unity. Det som dog går igjen er at de låter meeegaaa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bare hatt to stykk de siste årene. 

MXR Analog Chorus. Denne falt ikke i smak. Ensformig, lite liv, liten påvirkning på lyd. 

TC Electronic Afterglow: Billig, litt klumpete utførelse på design (store bokser). Men den leverer bra, klassisk chorus. Veldig fornøyd med lyden i denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, folkolainen. Mye nyttig og innafor, men jeg forsøker akkurat nå å finne ut av hva jeg brukte i et dansk studio på 90-tallet, en nokså svær sak som låt helt nydelig i mono. Kan det ha vært en Carl Martin eller en TC electronics av noe slag?

Eller tøver jeg aldeles fryktelig nå?

Liker ellers Boss-variantene og til og med Behringer Ultra Chorus, men det er sikkert fordi de koster like mye som en god burger med pilsner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gubbe skrev:

Takker for tips, folkolainen. Mye nyttig og innafor, men jeg forsøker akkurat nå å finne ut av hva jeg brukte i et dansk studio på 90-tallet, en nokså svær sak som låt helt nydelig i mono. Kan det ha vært en Carl Martin eller en TC electronics av noe slag?

TC-pedalen med chorus, flanger og pitch modulator er jo en klassiker. Stereo, meg jeg brukte alltid min i mono. Er sikkert den du har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.