Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gitar til nybegynner?


Malmern

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Malmern skrev:

Blir å vente litt med kjøp,
får låne Fender Stratocastern til bruttern på ubestemt tid. 😁

Nettopp dette ville vært mitt råd. Lån deg en ålreit gitar. Lån deg fler ålreite gitarer etterhvert. Da begynner du å forstå litt hva det er som gjør at du liker en gitar, og ikke liker en annen gitar. Viss du skal kjøpe brukt: stikk innom en gitarbutikk og se om de har den modellen så du får prøvd den litt før du kjøper den.

Med tanke på musikkstil og denslags, så syns jeg det er ekstremt overvurdert. Det handler vel minst 90% om åssen du spiller. (Og alt etter type musikk så er ofte effekter, forsterkere, mikrofoner, osv., også viktigere enn selve planken.) Dette gjelder samme om det er Steve Jones, Ron Ashton, Taka, SRV, Alan Holdsworth, Slash, Kevin Shields, eller Roberth Smith, du liker. Skal du spille Metallica så skaff deg en gitar som du liker å spille, ikke en gitar som er maken til det Hetfield spilte på Nothing Else Matters-introen.

Viss du syns flyge-v er kul, så kan jeg forøvrig varmt anbefale Epiphone sin ltd korina-versjon. Går for 6-8 lapper for tida. (Gått opp i pris fra når den blei lansért.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Malmern skrev:

Blir å vente litt med kjøp,
får låne Fender Stratocastern til bruttern på ubestemt tid. 😁

Dette er jo muligens noe av det beste jeg har lest på lenge. Mange mer eller mindre gode tips fra forumitter med ulikt bias her, og så kommer du med dette. Ubetalelig! Fortell mer om straten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gubbe skrev:

Dette er jo muligens noe av det beste jeg har lest på lenge. Mange mer eller mindre gode tips fra forumitter med ulikt bias her, og så kommer du med dette. Ubetalelig! Fortell mer om straten!

 

Skal fortelle mer om straten når jeg har den i hånd,
forhåpentligvis allerede i morgen, kan ta bilder osv. da. :)

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Tok litt lengere tid å få tak i gitaren da bruttern jobber i helsevesenet og jobber mye overtid.

Får heller ikke lånt forsterker med det første,
så jeg har valgt å kjøpe en Rocksmith Real Tone Cable for å bruke med Rocksmith frem til jeg får lånt/kjøpt en forsterker.

Ps. Noen som vet om en nettbutikk med gitartilbehør som ikke koster skjorta i frakt?

Sjekket bla. Sound1.com og de skulle ha over 350,- i frakt for noen få pakker med plekter som kostet 150 tilsammen,
de andre nettbutikkene var ikke stort bedre, bortsett fra Clas Ohlson, men de har dårlig utvalg.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmusikk alltid max - 125,- (ble 55,- i fraktfor siste effektpedalen - sendt som brev)

Gear4music varierer noe voldsomt. Legg i handlekurven og legg inn postnummer og se. Sist jeg tok brevsending fra Gear4Music for å spare 100,- kr i frak, forsvant pakka. Men da kom pengene tilbake inn på konto etter jeg prata med dem (fikk velge mellom det og å få tilsendt på nytt).

Gitarist.no -som nevnt over her- sender mindre saker som brev.

Ellers har jeg brukt disse nettbutikkene og er fornøyd med alle - men ser ikke hva alltid frakt blir før man er i "kassa": Best2music.no, 4sound.no (oppe og går igjen), Musikkhuset.no, Gitarhuset.no, 9900watt.no, Speakon.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Malmern skrev:

En liten oppdatering:

Tok litt lengere tid å få tak i gitaren da bruttern jobber i helsevesenet og jobber mye overtid.

Får heller ikke lånt forsterker med det første,
så jeg har valgt å kjøpe en Rocksmith Real Tone Cable for å bruke med Rocksmith frem til jeg får lånt/kjøpt en forsterker.

Ps. Noen som vet om en nettbutikk med gitartilbehør som ikke koster skjorta i frakt?

Sjekket bla. Sound1.com og de skulle ha over 350,- i frakt for noen få pakker med plekter som kostet 150 tilsammen,
de andre nettbutikkene var ikke stort bedre, bortsett fra Clas Ohlson, men de har dårlig utvalg.

Send meg en PM med hvilke tykkelser du er ute etter, så kan jeg sende deg en konvolutt med et assortert utvalg plekter. Og er det noe annet du trenger, gi en lyd. Utrolig hva man har liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mad Season skrev:

Send meg en PM med hvilke tykkelser du er ute etter, så kan jeg sende deg en konvolutt med et assortert utvalg plekter. Og er det noe annet du trenger, gi en lyd. Utrolig hva man har liggende. 

Har ingen anelse om hvilke tykkelser jeg burde starte med,
endte derfor opp med å kjøpe Dunlop Variety PVP 102, da får jeg prøvd litt forskjellige plekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Troll skrev:

Har spilt gitar i 15+ år og har fortsatt ingen favorittplekter. Greit å variere på det. 

Har spilt med Dunlop Jazz III siden jeg kjøpte min første gitar i 1989(?). Overgang til Max grip i 2011 er den eneste variasjonen jeg har hatt 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.