Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det OK med billige strenger


N-Jay

Anbefalte innlegg

Hei,

har havnet i den situasjonen at jeg plutselig har en del gitarer (3 stk stålstrenger, 2 stk nylon, 1 stk 12-strenger og 1 stk elgitar).

Jeg spiller jevnlig på alle gitarene, men begynner nå å se at utgiftene til strenger begynner å bli høye. Har som regel kjøpt Elixir og dyre nylonstrenger. Ikke vært så nøye med strenger til elgitar.

Det jeg lurer på er om det er stor forskjell fra de billige strengene til Elixir til nesten 200 kr? Kan jo ikke kjøpe 5-6 strengesett til 200 kr stk i måneden :P

Jeg er selv ikke på nivå der jeg kan høre stor forskjell, men kanskje det er noe med levetiden å hente på dyrere strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levetiden er vel Exlixir's fortrinn, men for min del så har jeg aldri likt de strengene selv. 
Bruker D'Addarios selv, fås kjøpt rimelig i bulks fra f.eks stringsandbeyond.com. 
Ernie Ball er også ganske så rimelig. 

Utover smak og behag har det lite å si, så ser ingen grunn til å kjøpe strenger til 200kr pakken for en annen grunn enn at du liker de strengene særskilt godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, space skrev:

Å bytte strenger en gang i måneden hørtes voldsomt ut. Tror jeg bytter en gang i halvåret, max. 

Kommer vel veldig an på bruken. 
I min mest aktive periode som gitarspiller, bytta jeg en gang i uka. Nå bytter jeg nesten aldri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel kun D'Addario til 4.50$ per pakke fra Strings And Beyond, og de gjør jobben i massevis! Når det er sagt, skal det ikke være nødvendig å skifte Elixir-strenger en gang i måneden med mindre du ha lyden og feelen av nye strenger hele tiden. Og er det nødvendig er det mye å spare på å skifte til f eks D'Addario eller Ernie Ball til 1/3 av prisen, da de varer mer enn 1/3 så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaren har stainless steel frets slites vanlige strenger rasker, da kan det være en fordel med Elixir.

Har gitaren nickel silver frets slites båndene mye raskere ved bruk av Elixir, da er det bedre økonomi med D'addario EXL, GHS Boomers etc

Hvis du selv kun spiller på gitarene er levetiden god også med normale strenger (spesielt om hendene er forholdsvis rene og tørre).  

Hvis flere deler på en gitar kan kombinasjonen av ulike typer svette drepe strengene ganske raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Jeg har prøvd litt de billigste Martin-strengene... Tror de heter "Darco" eller noe..., koster vel en dollar mindre enn Daddario på Strings & Beyond. Helt kurante saker! 

GHS har en tendens til å daue kjapt i mine hender. Til dels det samme med EB. Daddario har god holdbarhet.

Tidligere eksperimenterte jeg endelig med ulike strengetyper, tykkelser og merker. Og endte opp med å bruke D'addario EXL I nitti prosent av tilfellene. Unntak for gitarene med stainless steel frets, der går det i Elixir. 

 

Men åpnet nylig en 6-pakning GHS Boomers, innkjøpt som nødløsning for 200kr for lenge siden, og de låt overraskende bra. Derav kommentaren. 

 

Hadde også en aha-opplevelse på akustisk gitar med et sett GHS innkjøpt på Clas Ohlson (eneste sted jeg fant 011-050 sett), ble også da positivt overrasket over kvaliteten på 'run-of-the-mill' settene.

 

Disse settene selges jo enda rimeligere under andre navn. I tidligere tider var vel Carvins husstrenger identiske med Boomers, til langt lavere pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.