Web Analytics
Jump to content

Renoveringsprosjekt av klassisk gitar.


Recommended Posts

Jeg har en klassisk gitar som ble reddet fra søppelhaugen som jeg har lyst til å renovere. Den skal bli som da den var ny, bare penere. Jeg skal lage ny finish, nye stemmeskruer, plekterbrett white pearl inlays, pynt rundt lydhull, plekterbrett mm. Hele gitaren skal pusses ned. Foreløpig er den rød som på bildet.

 

 

image.jpeg

Det som jeg har gjort er å ta av den stolen som hadde løsnet fra limingen, jeg måtte skru opp fra undersiden, og det er mulig at jeg kjøper ny stol. Men nå som den mangler stol så slipper jeg all maskering der ved ny finish. Båndene er godt pusset også og jeg gikk over hele gripebrett med sandpapir oppløsning 1200. Stemmeskruer har jeg også tatt av. Jeg skal ha nye. (Hvis de passer) 

 

image.jpeg

Edited by Rottenikken
Link to comment
Share on other sites

Stolen løsnet nok i limingen fordi lakken ikke var skrapet bort der stolen skulle limes. Lim + lakk er ikke spesielt gode venner. Her ser du hvordan jeg fjernet lakk fra der stolen skulle være på en gitar jeg bygget for en tid tilbake:

Lykke til med prosjektet! Jeg ville vært litt skeptisk til å forsøke å frese ut spor til pynt rundt lydhullet nå som 

  1. gitaren er ferdig montert
  2. hullet allerede er skåret ut (så du har ikke noe senterpunkt for fres med sirkeljigg)

Men du har mye annet moro å gjøre der. Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er grunnen til at lakken gikk av så er nok denne gitaren ikke fabrikklaget. Nå har jeg kommet lengre men det er masse igjen. Jeg venter forresten på white pearl inlays som klistremerker. Kjøpte noen kule fra Kina.  

Her er den inder pussing. Toppen pusses:

 

image.jpeg

Hodet og toppen er ferdig pusset: 

 

image.jpeg

Her er stolen montert og limt. Stemmeskruer er flyttet tilbake og den er strenget opp, men det er bare for at jeg skal kunne brukes samtidig som jeg pusser opp. Det vil bli tatt av før neste arbeidsøkt. Den mangler feks forstsatt inlays for å ta bare et eksempel. Jeg skal ha samme farge som originalt på resten av gitaren. Jeg skal pusse og utbedre skadene men maken lakk. 

 

image.jpeg

Edited by Rottenikken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er denne fargen den skal ha. Men den må pusses ned og lakkes på nytt. Så skal jeg olje toppen og hodet blank med Danish oil. For mange skader å lakken så et stykke med pussing må til på de fleste områder før nytt lag farge. Så skal jeg kjøpe samme farge og ha på for så å olje med Danish oil til det blir blankt. Fargen som er der er på en måte et defust forhånsglimt av hva den skal bli.

Edited by Rottenikken
Link to comment
Share on other sites

Bare ikke puss toppen for mye og lage ujevnheter. Lokket/toppen er laget i akkurat i den tykkelsen som er der på grunn av lyden. Om du sliper for mye så kan lyden endres veldig mye. Og hver forsiktig når du lakker, sån at du får tynne fine strøk. Det blir ikke som å lakke en "plankegitar" Dette er veldig tynne saker.

 

Link to comment
Share on other sites

Angående tykkelse på sandpapir så begynner jeg med 240 papir og så går jeg direkte over til 1200 papir så fort som mulig. 

Når jeg oljer så gjør jeg noe smart for nettopp der. Jeg har på et bare bittelitt for tykt lag olje og etter 15-20 minutter tørking så tar jeg en sponch over og tar pene strøk med den så bare den oljen som har trukket inn blir igjen og resten tas bort med sponch. Sånn får jeg eksakt riktig tykkelse på lagene og heller ingen stripete penselstrøk som blir synlige.

Et tips å bringe videre for de som ikke har tenkt på det og særlig til de som skal olje aukustisk gitar. 

Det naturelle tenkte jeg å olje og det som skal ha farge skal lakkes.

 

Edited by Rottenikken
Link to comment
Share on other sites

Her får du råd om at det du har gjort ser bra ut. Toppen på den, slik den ser ut, ser bra ut. Stolen er limt på, men likevel vet du bedre og skal mikse og trikse litt til. Kanskje du bare skulle lakkert lokket slik det er nå? Hvis ting funker bra, mener jeg?

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med å skifte fra 240 og rett til 1200? Det finnes mange grovheter mellom der, og noe av poenget er at det er smart å skifte gradering flere ganger. Det å hoppe så voldsomt mellom finhet resulterer bare at man skaffer seg selv ekstrajobb. Det er da i og for seg ikke noe problem, så lenge man liker å pusse. Jeg hadde som et minumum pusset litt med 600, for eksempel, og vannbeiset litt innimellom.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Audun skrev:

Her får du råd om at det du har gjort ser bra ut. Toppen på den, slik den ser ut, ser bra ut. Stolen er limt på, men likevel vet du bedre og skal mikse og trikse litt til. Kanskje du bare skulle lakkert lokket slik det er nå? Hvis ting funker bra, mener jeg?

Men det er jo det jeg skal. Jeg skal bruke Danish oil som bare gjør det blankt. Den er transperent så jeg skal ha toppn som den er og bare lakke, dvs olje den blankere. Jeg skal renovere lakken på siden. Pusse litt med 1200 papir inntil det blir matt og lakke over i 1stk supertynt lag i samme farge for å fjerne uskjønnheter Den ser nemlig penere ut på bildet enn den er og ærlig talt så må denne gitaren være privatbygget for så ujevn lakkering er ikke på serieproduserte.

 

Og til deg, Castorfiber: 

Jeg trodde at 240 var fint nok papir å start med. Jeg skulle bare komme nesten gjennom fargelaget. Når lakken ble delvis transperent, at jeg kunne skjimte litt av treverket men likevel litt brunt så gikk jeg på 1200 med en gang av sikkerhetsgrunner og fortsatte bare med det.

Edited by Rottenikken
Link to comment
Share on other sites

Den 12/20/2016 at 2.14, Rottenikken skrev:

Jeg trodde at 240 var fint nok papir å start med. Jeg skulle bare komme nesten gjennom fargelaget. Når lakken ble delvis transperent, at jeg kunne skjimte litt av treverket men likevel litt brunt så gikk jeg på 1200 med en gang av sikkerhetsgrunner og fortsatte bare med det.

Problemet med å gå direkte fra 240 til så superfint som 1200 er at 240 lager relativt grove riper, som du må bruke trekvart evighet på å fjerne med 1200. Det er mye enklere å fjerne riper fra korning 240 med 320. Det er grunnen til at du sjelden bør hoppe over mer enn én korningsgrad. Det kan være at du ikke ser ripene når du pusser, men du kan banne på at du ser dem veldig tydelig når du lakkerer eller oljer ?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enig med foregående taler; hvis man vil jobbe så effektivt som mulig så går man gjerne gradene 240-320-400-600-800-1200, det hadde ihvertfall jeg gjort :) 

(Kan kanskje hoppe over 320 og 600 hvis man ikke har dem tilgjengelig, men det medfører ihvertfall mer pussearbeid og -tid.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.