Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Renoveringsprosjekt av klassisk gitar.


Anbefalte innlegg

Heller en dårlig original enn en god kopi... Er det jo enkelte som mener. Vi snakker jo her om litt erfaringsbygging på en gitar som eller skulle kastes. 

 

hqdefault.jpg

Her er gitaren til Dave Kilminster som spiller for Roger Waters. Han gjør en god kopi av soloene til Gilmour. Suhren har han dekorert med svipenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemaling, tagging, tatoveringer, svipenn.. kunst eller vandalisme? Meningen er delte. 

 

Rottenikken virker å kombinere tradisjonelt håndverk med kreativ punk. God kunst skal også forarge og provosere. Kan hende er det gitarbyggingens svar på performance art vi her bevitner. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetu. 

Men her har det hvertfall ikke gått mer enn $3 på en gitar fra en container. Jeg heller mot å synes det er verre å kjøpe Fender CS-pickups til en gitar hvor båndplassering på halsen ikke stemmer med skalalengden, ref. andre tråder av forumets luthier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, isj skrev:

Huttetu. 

Men her har det hvertfall ikke gått mer enn $3 på en gitar fra en container. Jeg heller mot å synes det er verre å kjøpe Fender CS-pickups til en gitar hvor båndplassering på halsen ikke stemmer med skalalengden, ref. andre tråder av forumets luthier.  

Ja litt tradisjonellt håndtverk på en gitar er tingen og den har kostet meg 3$ og ellers bare tid. Men dete er jo hobbyen min. Jeg setter ikke inlays i ekte gull på en sånn gitar og bruker den til å fordrive tiden. Jeg har alltid likt tradisjonellt håndverk i min ungdom (blir 40 år i år) og hvorfor ikke prøve noe nytt på noe som det ikke er så farlig med. Går det i dass med denne gitaren så får jeg en flunka ny en til 39euro som sikkert er bedre atpåtil. Dette er for gøy fordi jeg har råd til å tape de 3$ som jeg har brukt på den. Om den ikke skulle lykkes 100% så er det noe helt annet enn hvis jeg hadde gjort dette på en flunka ny Takamine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har utfoldet meg en god del nå. Nå er jeg ferdig med å svi inn på kassa. Litt på hodet gjenstår. Men plekterbrett og klarlakk feks... Og forforsterker til 10$.

Når vi snakker om å lage mønster ogtadisjonelt håndverk så har denne litt til felles med Hardingfela der. Jeg vet ikke om det blir brukt svipenn der, mulig på noen, men det er fullt av dekorasjoner. 

 

image.jpeg

 

Jeg flyttet båndmarkering fra 18 bånd og opp til 17 bånd, slik det skal. (Det er gjort etter at fotoet over er tatt)

 

image.jpeg

 

Skal vi friske opp hukommelsen?

 

image.thumb.jpeg.a97fc7d53058b0ab9e7c66e6035e11ce.jpg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har heller ikke glemt hodet. Og selvfølgelig skal dere få se totalbildet av hele gitaren. (HJ er mine initsialer) Fortsatt mangler plekterbrett og litt lakk men jeg har kjøpt mye LEGO. Som svipenn bruker jeg en gammel loddebolt som snart takker for seg. Jeg har en til som er fin så...

(setter pris på et svar så det ikke blir trippelposting neste gang.)

 

image.jpeg

image.jpeg

 

I dag lakkerer jeg. 

image.jpeg

 

Dette er til innlegget under. 

den vikinghjelmen syntes jeg at gjorde det fint. Faktisk finere for den fylte opp et slags tomrom og jeg syntes at den er dekorativ. Fordi både alt annet møster og hjelmen er laget med svipenn så syntes jeg at den hjelmen går fint an uten at helheten ble brutt. For all dekorasjon er norsk håndverk. Noen liker å sette klistremerker på en elgitar og samme mener jeg her.  Men det er smak og behag. 

image.jpeg

 

Maskering fjernet og stemmeskruer satt tilbake. Se hvor mye lakken gjorde

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

Her er et bilde der jeg ikke har som formål å vise glansen

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt med den, og den er sikkert ikke verre enn den var i utgangspunktet, men om man synes svimerkingen din med loddebolt er pent, er vel det som er saken. Det viktigste er at du liker det selv, men å regne med stående ovasjoner blir kanskje feil, da det ikke ser veldig proft ut. Det er det jo heller ikke.

Endret av Audun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.