Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blindtest av Axe FX Standard vs BIAS FX


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Vel vel folkens, første post her på ganske så mange år. Jeg holder fremdeles koken dersom noen enda husker meg. Håper ikke jeg er helt på jordet med å poste denne i kategorien her.

Lang historie kort: Kjøpte meg BIAS FX her om dagen for å se om det kan bytte ut min aldrende Axe FX Standard. Etter en del fikling frem og tilbake, fant jeg ut at jeg skulle lage en liten blindtest. Dette er naturligvis ikke eksakt vitenskap, da begge bruker ulik IR, ingenting har blitt reampet, men dette blir mer som en "in the mix" test. Jeg har behandlet sporene som jeg ville gjort ved hvilken som helst innspilling.

Utstyret som er brukt er en Ibanez RG7620 med en BK Aftermath i Bridge.

Sjekk det gjerne ut og se om dere klarer det! Resultatene kommer senere.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Fagerheim! Long time no see!
Kjøpte meg akkurat Bias FX til macbooken, utforsker på daglig basis og er mektig imponert over hva de har klart å klemt inn i denne relativt cost-effective vst'en!

Jeg har fremdeles til gode å lære meg å skru gode presets selv, men med antall timer jeg har plantet inn i dette de siste dagene, regner jeg med å få has på godlyden innen kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake!

Litt dumt at du ikke har brukt samme IR på dem mtp å kunne gjette det, men utifra at lyden i A er tynnere og mer "djenty" og B er mer fyldig i bunn tipper jeg at førstnevnte er Bias og sistnevnte er en Axe FX som dessverre ikke kan få Quantum. Om jeg er helt på jordet så er jeg heller ikke overrasket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som askret at man lett kunne stilt lydene mer likt (trimming av EQ etc). 

 

Sett fra lydmannsperspektiv ville jeg, slik alternativene presenteres, foretrukket å jobbe med signal A. Det hørtes mer ut som en ekte (transistor:-) amp og var mer fokusert. Signal B høres ut som soundtracket til et dataspill. Man skulle nesten tro det var en Atari-simulator i kretsen :-) (har du koblet inn en modellert DS-1?)

 

Men fra spøk til alvor; sats på alternativ A inntil videre.. og skru deg frem til jevnere resultater (hvis mulig) for en mer korrekt sammenlikning. 

 

Ellers var jo gitarspillet solid og presist. Og det er vel egentlig det mest sentrale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok skrudd lydene til å bli en del mer like ja, men i og med at jeg brukte forskjellig IR, så tenkte jeg at det ikke var så mye vits. Jeg har på en måte skrudd meg frem til èn god lyd på Axen, og èn lyd jeg er noenlunde fornøyd med i BIAS, uten å forsøke å få dem til å høres helt like ut.

Jeg kan avsløre såpass at A er Axe FX og B er BIAS. Sistnevnte er boostet av den virtuelle TS808'en i BIAS.

Så er det verdt å nevne et par ting til. Å spille med BIAS var av en eller annen grunn veldig lite tilfredsstillende, jeg fikk ikke helt samme "kontakt" med spillingen pga lyden. I tillegg fikk jeg plutselig problemer med Reaper-prosjektet da jeg hadde 3 stk BIAS og EZDrummer kjørende, det gikk tregt, jeg fikk plutselig uforklarlig latency og måtte knote masse. Sånt sett har jeg fått et ganske dårlig inntrykk av strømlinjingen ved å spille inn med BIAS. Det var også enormt mye støy i BIAS. Brukte Focusrite Scarlett 2i2 som lydkort.

BIAS er et fantastisk øvingsverktøy, og kommer nok til å bli tatt med rundt på laptopen som stedfortreder for en øvingsforsterker. Kjempeflott med tone-clouden også, har funnet en del bra tones der som folk tydeligvis har brukt mye tid på å skru seg frem til.

Så langt får vel BIAS FX ett noe svakt terningkast 4 av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel meddele at jeg selv bruker 2i2, og må bruke drøyt mye noisgate for å få ting til å være stille i BIAS. 2i2 er etter min mening skikkelig rævva. En god kamerat av meg tok med seg en Apogee Duet i dag, og ting hørtes mye klarere ut med en gang.

Er det ikke en DI-funksjon på Axe FX'en som lar deg bruke den som interface for BIAS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe FX II og oppover kan brukes som interface, men ikke standard/ultra som jeg har. Lurer derimot på om jeg kan kjøre gitaren gjennom Axen først som en ren preamp og så inn i 2i2. Men da bruker jeg like godt bare Axe FX til å få godlyden. Synes det er sjarmerende hvordan teknologi fra 2006 holder seg så godt den dag i dag, lydmessig hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert nå i det siste å gå til anskaffelse av en Axe FX, da jeg bor i leilighet hvor det ikke passer seg å kjøre Diezel Herbert.
Har spilt litt på diverse Diezel VH4 presets på Axe tidligere, og de er utrolig likt voicet som en ekte VH4 - helt sykt egentlig!

Det er forøvrig ganske sykt å tenke på hvor gamle vi er blitt, da vi tenker på teknologi fra '06 som gammal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har selv forsøkt Bias FX på iPad og mener programmet sorterer under leketøy skråstrek øvingsredskap. 

 

Lyd A (Axe) kan brukes profesjonelt, og kan sikkert forbedres noe med litt skruing. 

 

Lyd B forsvinner litt pga svakere dynamikk, mangel på mellomtone og litt for merkbar digital kvalitet, spesielt på simulering av preamp (pedal). Men kan sikkert skru seg til noe bedre også her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, 200.000,- kroner på lydutdanning gjorde meg svært lite godt. ? Har forøvrig samme erfaring med Bias som du har. Øvingsverktøy at best. Når det kommer til amp plugins foretrekker jeg Kazrog sine og impulser fra Ownhammer eller Rosen Digital. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo snakk om to ganske så forskjellige sound her, så noen skikkelig sammenligning er jo egentlig umulig å gjøre. I mine ører ble dette mer en "ja, både BIAS og Axe FX (gen.1) låter absolutt over gjennomsnittet brukbart til denne musikksjangeren". :) Som @Skela skriver så er B (for BIAS) litt for scooped i tonen i forhold til A, så den faller litt igjennom her hos meg også.

Jeg er heller ikke i tvil om at en kunne få begge preamps/plugins til å låte ganske så kliss likt ved å kjøre samme IR + litt tweaking med EQ. 

Uansett en bra demonstrasjon syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.