Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blindtest av Axe FX Standard vs BIAS FX


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

AMP ble for mye skruing ? Men, kom over noe forsåvidt interessant her om dagen, kanskje er det veldig innlysende. Et av banda mine driver og øver til innspilling, og da er jo halve moroa å skru gitarlyd. Tenkte å bytte litt mellom gitarer, og planen min er å ta med en med humbucker, en med single coil og en med P90 i studio. Bare for gøy tenkte jeg å spille inn et lydopptak hjemme med fem forskjellige gitarer for å danne meg et lite bilde av forskjellene/kvalitetene, kanskje sende blindtest til bassisten. Brukte FX og spilte inn samme riffet etter hverandre i Garageband. Overraskelsen kom når jeg skulle lytte på opptaket, det var umulig å høre forskjell på gitarene, være seg hot humbucker eller vintage single coil. Låt klin likt. Jaja, funker til øving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.12.2016 at 10.10, WelhavenT skrev:

AMP ble for mye skruing 1f61c.png Men, kom over noe forsåvidt interessant her om dagen, kanskje er det veldig innlysende. Et av banda mine driver og øver til innspilling, og da er jo halve moroa å skru gitarlyd. Tenkte å bytte litt mellom gitarer, og planen min er å ta med en med humbucker, en med single coil og en med P90 i studio. Bare for gøy tenkte jeg å spille inn et lydopptak hjemme med fem forskjellige gitarer for å danne meg et lite bilde av forskjellene/kvalitetene, kanskje sende blindtest til bassisten. Brukte FX og spilte inn samme riffet etter hverandre i Garageband. Overraskelsen kom når jeg skulle lytte på opptaket, det var umulig å høre forskjell på gitarene, være seg hot humbucker eller vintage single coil. Låt klin likt. Jaja, funker til øving. 

Du behøver bedre pickups/gitarer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SteikBacon skrev:

Du behøver bedre pickups/gitarer...

Hehe, er jo en fin unnskyldning for å skaffe flere gitarer ? Men jeg ble faktisk litt overrasket over hvor mye den farger lyden. 

Heldigvis er jeg medeier i et fett studio, så får leke meg litt der. Ender vel opp med å gjøre som jeg pleier; plugge favorittgitaren i Superlead'en fra syttitallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SteikBacon skrev:

Du behøver bedre pickups/gitarer...

Er dette svaret basert på egen erfaring med forskjellige gitarer gjennom en digital gitar-plugin? I mine øyne er oppfattelsen av at ulike gitarer med ulik lyd og ulike pickups låter ganske så likt og sterilt gjennom f. eks. Bias FX helt lik min egen. Jeg syns også dette stemmer. Om du har en annen erfaring må du gjerne utdype :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok svaret for å være litt fleipete jeg ?

Gitarene jeg testet med var forøvrig Collings 290, Gibson CS R6, ESP Navigator Strat, SG 61 og en tele bygd av Geir Falck med Cream-T og Van Zandt pickups. 

Nå kommer jo det selvsagt an på mengde vreng/effekter også da, men synes gitarens personlighet fort forsvinner. Som øvingsredskap er det selvsagt nema problema. 

Endret av WelhavenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt AxeFX II og har nå en Atomic AmpliFire og mener å høre stor forskjell med bruk av ulike pick-ups. Plakegitaren jeg spiller på har to humbuckere med en freeway switch som gjør at jeg i tillegg kan splitte coilene. Det gir mange muligheter, og forskjellene høres godt. 

Til cleanlyd holder jeg meg oftest til noe Fender/MB liknende greier, mens jeg til vreng har falt ganske bra for Friedmann HB/HBE variasjoner. Av effekter bruker jeg litt chorus og reverb på clean og vreng, og legger til delay på solovreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sak gående der en Axefx2 ikke responderer som rørampene mine. En splitfunksjon ender opp å låte mer ullent og grøtete. Totalt motsatt altså. Er selvsagt noe grums med den innstillingen. Sverger til rene amper når jeg tester pickups/gitarer... HELDIGVIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Troll skrev:

jeg har en POD HD300 som jeg sjeldent bruker siden det er mye knot..

Hvordan er slike programvarer kontra denne type POD? Er det noe vits i å bytte ut, eller er det like mye knoting før man rekker å spille? Er det lydmessig noe forskjell i kvalitet?

Akkurat POD 300 er ekstremt lite brukervennlig og veldig begrenset. Tror nok du ville kommet godt utav det med å bytte den ut med en god plugin. Om jeg skal blande inn enda et navn til tråden så er Overloud TH3 ganske bra :)
Jeg snakker jo nå ganske subjektivt siden mine mange inntrykk av Bias FX (og amp) har vært middelmådige hver gang (har installert og avinstallert begge X antall ganger).

PS: Om man har Focusrite Scarlett lydkort får man jo nå en litt redusert utgave av Bias FX gratis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.