Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt les paul juniorish


Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for å prøve å lage en Les Paul Junior aktig gitar. Det blir ikke en nøyaktig kopi, da jeg må bruke en bolt on hals, samt orker ikke det nitidige kopiarbeidet.Jeg er visst tilhenger av at ting skal være lite avansert, isåfall når det gjelder gitarer. Falt for Les Paul Junior ,double cut utgaven. Dels på grunn av utseendet, og dels fordi den er lite avansert med sin ene pickup, og volum/tone kontroll. Så kan man heller rendyrke den ene pickupen. Har fått tak i en P-90 som skal stå i bridge. Det blir en bolt on hals samt wrap around bridge. Hals og bridge kommer fra E-bay, og er ikke i hus foreløpig.Det kommer vel ikke før august.Jeg lager to kropper paralellt denne gangen. Den ene er av gran, og den andre er av den tidligere omtalte Svensk Asal. Gran er veldig lett og jobbe med, skjærer som i smør, mens Asal er mye hardere og tyngre, og det kommer nok til å gå endel mer tid på den en på kroppen i gran,  vet ikke hvilken av de to jeg velger tilslutt.  Gran veier 2,2 kg sånn som den er nå, mens Asal veier 3,6 kg , de blir nok litt lettere, ettersom halslomme og kontroll hulrommet ikke er frest ut enda. I morgen blir det runding av kant, pluss fresing av elektronikk- hulrommet.Er det noen som vet hvor tykt treverket må være der jeg borer hull til potmeterene, altså "taket" i hulrommet? Legger ved noen bilder av prosessen så langt.  Kroppene.

KWP_20160716_008[1].jpg

Malen pluss det som blir mal elektronikk- hulrommet( eller hva det heter på norsk)

Tegninga er bare som veiledning.

WP_20160716_009[1].jpg 

Det regnet i dag, så jeg måtte slå opp en presenning for å kunne stå tørt.WP_20160716_001[1].jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle vel helst hatt en limt hals på denne type gitar, men med sløydkunnskapen min tar jeg ikke sjansen på det. Men det er kansje ikke så vanskelig? Jeg har uansett bestilt en bolt on hals, kan hende jeg sparer den ene kroppen til et  prosjekt senere hvor jeg limer halsen.. Er det noen som har erfaring på det å lage med limt hals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2016 at 8.17, Roger Wilco skrev:

Veldig kult prosjekt som jeg skal følge nøye med på! Er det noen spesiell grunn til at du velger bolt on fremfor å lime?

Shit, tror ikke bolt on vil bli så bra på dette, da nesten hele halsen vil stikke ut foran...at jeg ikke tenkte på det før, kunne ha laget en singlecut, det hadde nok gått an.  Jeg rykker tilbake til start, og går i tenkeboksen. Foreløpig ligger dette prosjektet brakk. Kommer tilbake når noe interessant dukker opp. Uansett ferietid.God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18 July 2016 at 11.44, arneK skrev:

Shit, tror ikke bolt on vil bli så bra på dette, da nesten hele halsen vil stikke ut foran...at jeg ikke tenkte på det før, kunne ha laget en singlecut, det hadde nok gått an.  Jeg rykker tilbake til start, og går i tenkeboksen. Foreløpig ligger dette prosjektet brakk. Kommer tilbake når noe interessant dukker opp. Uansett ferietid.God ferie!

Det går vel an å frese seg litt innover i kroppen og montere broen tilsvarende lenger bak? Da får du ikke så stor hæl. På den andre siden får du mye dårligere adgang til de øverste båndene, så da går kanskje vinninga opp i spinninga...

God ferie, ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt på forskjellige løsninger ,og mye går sikkert an å få til, men jeg velger å forkaste disse kroppene til dette prosjektet. Jeg kommer til å frese de ferdig klar for montering av set neck, og deretter blir liggende på hylla inntil videre. Jeg har studert litt på set neck løsningen på disse gitarene, det er ingen hokus pokus, men hvor får man kjøpe ferdige halser til dette? Kansje jeg må prøve å lage en selv.....Uansett, jeg er glad jeg oppfattet tabben såpass tidlig i prosessen, takk Roger Wilco, så er mye ergelse spart. Det ble tilbake til tegnebrettet så å si;WP_20160719_004[1].jpg

Halsen dukket opp i dag, så jeg fikk ny inspirasjon, på nett og lete opp tegning på single cut versjonen, skalere opp tegninga, og kopiere på steinaldermåten.Klipp & lim, så vips.WP_20160719_008[1].jpg

Så da blir det denne versjonen istedenfor. Skal kjøpe mdf-plate som jeg limer tegninga på, så skjærer jeg ut en fresemal etter tegninga. Halsen virker helt ok, har ikke hatt tid til å saumfare den, men det må vel litt båndjobbing til sikkert. Har mer treverk på lur heldigvis.Men det blir først etter ferien. God sommer videre!

Endret av arneK
stavefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Blåser til live denne tråden. Det ble kjøp av ny hals, fant dessverre ikke en som passer til Double cutavay, da halsen går inn i kroppen ved 21 bånd. Men denne halsen virker å være av grei kvalitet, så det blir da en Single cutaway .Har frest halslomme i dag, så får vi se hvor fort det går ned denne... Vi går snart inn i elgjakta, så det blir vel lite til til overs. Kansje det blir råstoff til bein-nut, hehe.

WP_20160921_001.jpg

WP_20160921_002.jpg

WP_20160921_004.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.