Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gitar, teknikk og fart - et forskningsprosjekt


Straymond

Anbefalte innlegg

Fart = gymøvelse = trening = ugjenkjennelighet ?

Musikk er musikk,..... tror man Arve Tellefsen er opptatt av å måle seg med Stéphane Grappeli......på fart ?
Kjempet de stor komponister, Rachmaninov, Bach, Mozart, Beethoven, Page, McCartney, Coltrane, Sputnik ....... om fart?
Regner med at snittalderen her på forumet er lav nok til å falle for, " fort = bra og flink", samtidig som de ikke vet hva en 'tonika' er.


 

Endret av Hyrcanian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hyrcanian skrev:

Fart = gymøvelse = trening = ugjenkjennelighet ?

Musikk er musikk,..... tror man Arve Tellefsen er opptatt av å måle seg med Stéphane Grappeli......på fart ?
Kjempet de stor komponister, Rachmaninov, Bach, Mozart, Beethoven, Page, McCartney, Coltrane, Sputnik ....... om fart?
Regner med at snittalderen her på forumet er lav nok til å falle for, " fort = bra og flink", samtidig som de ikke vet hva en 'tonika' er.


 

jada.

 

forskning, om det så gjelder mitt eget fagfelt eller personlige interesser, syns jeg alltid er stas.

Endret av Straymond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hyrcanian skrev:

En god musiker (komponist) bør ikke avskrives pga. fart.  
Albert King vs. Eddie V. Halen.

Nei det bør være noen hurtige partier for å gjøre temaene spennende. Men man behøver ikke overdrive og det finnes mange måter å oppnå effekten på (også rytmisk). Man kan også benytte legato eller en ekko-boks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tarzan skrev:

Er enig ang vibratoteknikker. Dette er ofte en oversett ting hos yngre(også eldre) gitarister. Kan spille en million følelsesløse noter i minuttet, men har vibrato som låter fullstendig krise! 

Min observasjon (høyst personlig synsing) er at legendariske gitarister som regel har god vibrato, kan spille sakte og i tillegg har noen 'flashy licks' for å imponere litt i raskere partier. deretter kan man diskutere smak, behag og stilarter i det vide og brede... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troy Grady er en flink og fornuftig fyr som har lagt ut de beste instruksjonevideoene jeg har sett. Og ja, det han forsker på og viser frem er hvordan enkelte gitarister raser avgårde og likevel låter så musikalsk og klart. At øvelse på teknikk ikke har noe med musikk å gjøre er som å si at en sprintløper ikke kan nyte å gå tur i skogen.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SteikBacon skrev:

Troy Grady er en flink og fornuftig fyr som har lagt ut de beste instruksjonevideoene jeg har sett. Og ja, det han forsker på og viser frem er hvordan enkelte gitarister raser avgårde og likevel låter så musikalsk og klart. At øvelse på teknikk ikke har noe med musikk å gjøre er som å si at en sprintløper ikke kan nyte å gå tur i skogen.  

sn3VU.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.