Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Gitarnorge uke 5


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

2 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Facebook.

Det man sletter på facebook ligger jo ikke åpent for offentligheten. At informasjonen blir lagret er noe annet enn at informasjonen ligger tilgjengelig. Dere får finne ut av det. Et klart flertall ønsker varig redigeringsmuliget, det burde egentlig holde spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har stilt inn Facebook sånn at bare du kan se det som leses der, kan andre ha delt og lagra det og på andre måter republisert det. Ikke veldig sannsynlig, men heller overhodet ikke umulig. Folk har fått karrierene sine ødelagt av ubetenksomme ytringer i sosiale media, allerede, 

Er mulig jeg ikke forklarte godt nok hvorfor jeg er for begrenset redigeringsmulighet, eller at nye lesere ikke har lest det, så jeg prøver igjen:

Gitarist1 skriver at han skal bygge en flashlight inn i gitaren sin og bruke den som en del av sceneshowet sitt som mot slutten skal ende med brask og bram i et klimaks der lyset fra flashlight-en kommer til å bestråle hele publikum bak til rad 6.

Gitarzan, som er en utøvende shockrocker, svarer på dette at det er det døveste han har lest på lenge og at showet til Gitarist1 sannsynligvis vil være bra underholdning i en barnehage, men aldri i livet for voksne folk.

Gud-i-Gitaren, som jobber som kateket, er derimot henrykt av denne ideen og sier at han prompte vil gjøre den samme modden på en av sine gitarer og begynne å bruke den i konfirmantgudstjenestene utover vinteren, for å live opp stemningen litt.

Et halvt dusin andre forumitter responderer med noe mellom disse to ytterpunktene, de fleste i Gitarzans hjørne.

Gitarist1 blir forferdet av responsen og anklager både Gitarzan og Gud-i-Gitaren for pedofili. 

Gud-i-Gitaren er som kateket og ungdomsarbeider vant til hårreisende beskyldninger, men selv om det gjør vondt tar han det med fatning og forsvarer seg med at han bare vil ungdommens beste og at han som kristen overhodet ikke kan se noe moralsk betenkelig i å installere denne modden. 

Gitarzan skal ikke ha noe av pederastianklager og kjefter Gitarist1 ut etter noter, før han PM-er alle han kjenner på forumet for å finne ut hvem denne Gitarist1 er, så han kan avlegge ham et hjemmebesøk sammen med favorittbrekkjernet sitt. 

Akkurat da leser Gitarist1 originalposten sin og ser at det er hans tablet sin uhippe autokorrektur som har vært på ferde: Han skrev egentlig Fleshlight, ikke flashlight.

Herfra er det to veier det kan gå:

1) Det har gått over 30 minutter siden den første posten, så Gitarist1 korrigerer seg selv i en ny post og alle involverte får en god latter ut av det. Gitarzan gir uttrykk for å ergre seg over at han ikke fikk denne flotte ideen selv, før Gitarist1 pønsket den ut, mens Gud-i-Gitaren etter å ha bedt en stille bønn fleiper med at om han hadde stilt i 'sluttet orden' med Fleshlight i kirken, ville han nok måttet konvertere til katolisismen og flytte utenlands etterpå.

2) Det har gått under 30 minutter siden den første posten, så Gitarist1 korrigerer flashlight til Fleshlight i originalposten, puster lettet ut og begynner å tråle webshop-er etter en Fleshlight og Astroglide til lavest mulig pris. Noen av forumittene som har svart på Gitarist1s originalpost ser at han har redigert posten sin og redigerer ditto sine, mens andre ikke ser noe. Nye lesere kommer til og kjefter på og truer Gitarzan og Gud-i-Gitaren for sine pedofile tendenser, noen sletter postene sine, moderator kommer på banen og sletter poster og det hele blir et sammensurium av misforståelser ingen nye lesere kan ha håp om å danne noen slags form for koherens av.

Jeg foretrekker scenario 1, men et alternativ kunne kanskje vært at man fikk redigere på den måten at man kan legge tekst til i en egen editboks under den originale teksten, ikke redigere den direkte. Da kan alle som leser det i etterkant se hvilke endringer som er blitt gjort og være klar over at det sannsynligvis er førsteutgaven de første svarene svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasien, den kan ingen ta ifra deg i hvert fall. :P

Tror tråden hadde blitt slettet med en gang pedokortet ble slengt på bordet. Igjen; hvordan er dette relevant for GN hvor dette med redigering aldri har vært noe problem? Hvorfor fjerne en funksjon som brorparten av medlemmene ser på som nyttig? Imaginær krisemaksimering er ikke et godt argument.

Endret av UglyCasanova
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg altså å ha tunga rett i munnen når man poster noe eller registrerer whatever på nettet. 30 minutters redigeringstid for skrivefeil er kanskje litt lite så jeg øker det til 6 timer.. 

Har man behov for å redigere innleggene sine ut over dette (det vil si poster man oppdaterer jevnlig) så gi meg et signal så skal jeg fikse det om man ellers er edruelig, med plettfri vandel :)  Jeg tror jeg teknisk har fikset det for deg @UglyCasanova

Ubegrenset redigeringstid er uaktuelt for alle (med unntak av Støttemedlemmene) - og med unntak av "verdiløse" poster i Kjøp og salg som allikevel vil bli slettet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det lønner seg altså å ha tunga rett i munnen når man poster noe eller registrerer whatever på nettet. 30 minutters redigeringstid for skrivefeil er kanskje litt lite så jeg øker det til 6 timer.. 

Har man behov for å redigere innleggene sine ut over dette (det vil si poster man oppdaterer jevnlig) så gi meg et signal så skal jeg fikse det om man ellers er edruelig, med plettfri vandel :)  Jeg tror jeg teknisk har fikset det for deg @UglyCasanova

Ubegrenset redigeringstid er uaktuelt for alle (med unntak av Støttemedlemmene) - og med unntak av "verdiløse" poster i Kjøp og salg som allikevel vil bli slettet. 

Om redigeringstiden skal være 6 timer faller mye av poenget mitt med å ha begrensning bort. Jeg tror den beste løsninga for alle parter er at man kan redigere etter ubegrenset tid, men man må begrense redigeringen til å legge til informasjon etter den opprinnelige teksten, ikke endre den opprinnelige teksten.

For de fleste som det er aktuelt å bruke en skarve Kirsten eller to på nettforumet på er det å slippe reklame og det å vite at man støtter opp om forumet motivasjon god nok (kjenner jeg er litt stolt av å skrive ei så lang setning uten komma). De som ikke motiveres nok til støttemedlemskap av dét kommer neppe til å gjøre det pga. mulighet til ubegrenset redigering heller.

Jeg prøvde å bli støttemedlem her om dagen, og gikk gjennom rutinen for det, men brøt sammen da jeg kom fram til at jeg måtte oppdatere betalingskort hos PayPal. Det var bare litt for langt å gå og hente Visa-kortet lommeboka i akkurat da. Det var jo sikkert syv meter dit. Men jeg skal prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OsamaFetLaden skrev:

Om redigeringstiden skal være 6 timer faller mye av poenget mitt med å ha begrensning bort. Jeg tror den beste løsninga for alle parter er at man kan redigere etter ubegrenset tid, men man må begrense redigeringen til å legge til informasjon etter den opprinnelige teksten, ikke endre den opprinnelige teksten.

Det er ingen teknisk mulighet for dette. Jeg har opplevd å finne drapstrusler skjult i gamle redigerte poster, grov sexsjikane og ikke minst 3 ganger har jeg opplevd at brukere har slettet alt de har postet - og ødelagt hele tråder før vi fikk stoppet det. Det er respektløst overfor de andre medlemmene som har deltatt i diskusjonene. Man kan gjerne si at dette aldri har skjedd før, men hvilken garanti har man for at det ikke skjer her slik som det gjør på andre forum?

Ikke minst - hvorfor skal man ønske å endre et innlegg i en vanlig tråd lang tid etter at man har postet? Det er jo meningsutveksling man holder på med - og å endre posten etter at de fleste har lest den gjør at debatten kan se veldig rar ut. Se f.eks. her - på et mer aktivt forum

Det jeg har sagt over om eiere av tråder i spesielle poster står selvsagt ved lag.

Jeg har et mål om å få rankingen på nettstedet opp i google. Jeg ønsker å få inn flere nye medlemmer og at nye medlemmer skal delta og bidra - men med nye medlemmer vil det også kunne komme løse kanoner på dekk.. 

Om du ikke finner kredittkortet og paypal - så kan man vipps'e  91850333  eller betale  inn på 9722 52 33032. Send meg evt en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.