Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

American standard stratocaster


zxcvbnm

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en American Standard Stratocaster, helst sunburst uten at det har så mye å si.

-Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe en slik gitar? - ting jeg bør passe på, finnes det forskjellige varianter

-Hva bør jeg forvente å betale for en brukt en?

- Har hørt at det er forskjell på stratene fra USA som er før og etter 2008

- Hva er custom shop?

Forbilder: Frusciante, Gilmore, SRV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man gjerne bør være litt obs på, er halsen og båndene. Nå har ikke jeg vært borti noen strathals som har vært vridd, men det er greit å sjekke for sikkerhets skyld. Båndene bør ha såpass med liv at det ikke føles som en fretless.

Når det gjelder pris så er det litt vanskelig å skulle gjette på noe spesifikt, da det har skjedd en del med markedet det siste halve året. Vi har sikkert noen finn-lurkere her som kan gi deg en pekepinn. RalphDarwin, tar du denne? ;)

Forskjell på stratene før og etter '08 - denne er jeg ikke helt sikker på hva du mener med. Er det spec eller kvalitet du har hørt noe om? Om det er specs, ja, de flukterer litt, og det er småforandringer fra tid til annen. Kvalitet; Mja, kanskje det, men tviler. Du finner nok gode gitarer fra samtlige år.

Custom shop er en betegnelse som brukes dersom det ikke er en standardserie, og den er laget av Cusom Shop'en til Fender(eller annenn fabrikat, Custom shop er ikke en betegnelse Fender har monopol på :) )

Lykke til i jakten, og kom med spørsmål om du har, så forsøker vi å hjelpe det vi kan. Du kan selvfølgelig også stille spørsmål til spesifikke gitarer om du f. eks. skulle finne en på finn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man gjerne bør være litt obs på, er halsen og båndene. Nå har ikke jeg vært borti noen strathals som har vært vridd, men det er greit å sjekke for sikkerhets skyld. Båndene bør ha såpass med liv at det ikke føles som en fretless.

Når det gjelder pris så er det litt vanskelig å skulle gjette på noe spesifikt, da det har skjedd en del med markedet det siste halve året. Vi har sikkert noen finn-lurkere her som kan gi deg en pekepinn. RalphDarwin, tar du denne? ;)

Forskjell på stratene før og etter '08 - denne er jeg ikke helt sikker på hva du mener med. Er det spec eller kvalitet du har hørt noe om? Om det er specs, ja, de flukterer litt, og det er småforandringer fra tid til annen. Kvalitet; Mja, kanskje det, men tviler. Du finner nok gode gitarer fra samtlige år.

Custom shop er en betegnelse som brukes dersom det ikke er en standardserie, og den er laget av Cusom Shop'en til Fender(eller annenn fabrikat, Custom shop er ikke en betegnelse Fender har monopol på :) )

Lykke til i jakten, og kom med spørsmål om du har, så forsøker vi å hjelpe det vi kan. Du kan selvfølgelig også stille spørsmål til spesifikke gitarer om du f. eks. skulle finne en på finn.

Dette forumet as...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom endringer I 2008 og 2012, står en del om det på bl.a. tgp, samt ymse andre forum. American Standard ble reintrodusert I 2008, og skal visstnok ha blitt jevnere kvalitetsmessig. I 2012 kom det noen endringer, den største overgang til custom shop fat 50s pickup. Best å teste noen eksemplarer om du har mulighet til det og se hva du liker best mht. specs og variasjoner...

Edit: bruktpriser har typisk vært pluss/minus 7000, men kan være stigende pga svak krone. RalphDarwin kan sikkert skaffe deg en for et par gamle sokker og en boks vaselin.

Endret av shv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har potensiale til å bli en lang og forvirrende tråd, og jeg kan jo gi et bidrag til akkurat det :-)

Når det gjelder amerikanske standardstratter ble disse som nevnt oppgradert i 2008. Blant annet fikk de ny bru. Dette vil jeg tro hadde større effekt på telen, som fikk ei mer "strattaktig" bru da. Mikrofonene har vel vært brukbare hele veien, men her er det en del smak og behag.

Når det gjelder vridde halser er dette en risiko med lønnehalser. Dette er spesielt et problem på CBS- stratter, hovedsaklig fra 70- tallet. Som nevnt over er ikke dette vanlig på nyere instrumenter. 70- tallsfendere er i følge meg grovt overpriset og jevnt over av lavere kvalitet enn en ny en.

Det er ganske stor kvalitetsforskjell på Mexico og USA. Dette vil sikkert noen argumentere mot, og det finnes naturligvis gode Mexicanere der ute. Materialene er fra samme haugen, så man kan ha flaks, men min erfaring er at USA- strattene føles mye bedre ut - rett og slett bedre snekkerarbeid.

Customshop henter også materialer fra den samme haugen. De bruker mer tid på å matche treverk. Om man for eksempel har en kropp med mye bunn kan den matches mot an hals som har mye topp. Standsardstratene er vel skrudd sammen av tilfeldig valgt kropp og tilfeldig valgt hals. Dette fører meg fram mot poenget mitt - du burde teste gitaren uten forsterker og høre på den akustiske lyden. Jeg har som utgangspunkt at mye lyd på tørrspilling er bra, men dette har også noe med oppsett og ikke minst strenger å gjøre. Når det gjelder mikrofoner er det mye smak og behag, men dette kan lett oppgraderes og om man ønsker klassisk Fender-lyd er kanskje S. Duncan et utgangspunkt?

Det er svakheter på Fendere generelt. Trussroden går for å være tvilsom, men dette er nok ganske likt fra eksemplar til eksemplar. Greia er at jo mer du bruker den - jo verre, så vi er igjen tilbake på halsen. Beste tips her er stabil temperatur og fornuftig oppnevaring. Hardware er bra på alt fra USA. Mexico leverer også god hardware, men denne slites fortere i følge en gitarpusher jeg har snakket med. Det er uansett snakk om år.

Jeg ville som sagt ha prøvd meg fram og lett etter et instrument som ga deg "godfølelsen." Salgsargumenter som går på oppgraderinger ville jeg egentlig ha lagt lite vekt på. American standard er bra i utgangspunktet.

Jeg ville tro 7-8000 er et greit utgangspunkt, om gitaren er pent behandlet og lite slitt. Halvparten av dette for en standard Mexikaner og det dobbelte for customshop teambuildt. Fendere har utrolig stabil verdi, så om du kjøper en brukt standard USA, kan du høyst sannsynlig selge den videre for samme pris som du ga senere.

"Highway one" og liknende serier er interessant, og jeg liker faktisk den billigere lakken på disse bedre en den vanlige. Dog smak og behag. Det finnes også andre interessante løsninger. Duesenbergs "diego" er interessante stratter - dog ofte noget overpriset. Jeg ville gitt 4-5. Gitarer satt sammen av deler - f.eks fra warmoth er også spennende. Vær litt forsiktig med pris, da de ikke holder prisen som en Fender. Den stratten jeg savner mest er en Mexico roadworn. Den koster 5-6 brukt og har muligens godt av nye mikrofoner. Min hadde Suhr- mikrofoner og det låt fryktelig riktig.

Lykke til i jakten på strat.

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Stratocaster USA, fra 90-tallet, liker jeg veldig godt.

Halsene er litt feitere og gitarer som er spilt på i ca 20 år, er som oftest litt diggere enn nye!

Men sannheten (for min del i alle fall) er at, om du liker halsprofilen, kan du egentlig ikke gå feil med enn Strat fra USA - Eller American Standard om du vil. De er jevnt over godt bygget, mikrofonene er gode og de ser jo veldig (!) like ut alle sammen. Skulle du være missfornøyd med noe, er det heller ingen gitarer som er lettere å modde.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En US Standard strat til 5K er en bra deal.

Jeg ville fortsatt skifte ut mikkene i de, men det er en smakssak.

For min del er Suhr de ultimate strattene.

På linje med Fender Masterbuilt men til en brøkdel av prisen.

Vanlig Fender Custom Shop er i senere år i stor grad bare blitt en vanlig Fender strat med en heftig pricetag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En US Standard strat til 5K er en bra deal.

Jeg ville fortsatt skifte ut mikkene i de, men det er en smakssak.

For min del er Suhr de ultimate strattene.

På linje med Fender Masterbuilt men til en brøkdel av prisen.

Vanlig Fender Custom Shop er i senere år i stor grad bare blitt en vanlig Fender strat med en heftig pricetag!

Sier mannen som spiller Chibson :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chibson ist ze future!

Sett i forhold til prisen er jo Kina LP'en min en fantastisk gitar, så hvis bang-to-buck ration til Fender CS nærmer seg den skal jeg ikke klage mer :)

Men jeg mener seriøst at Fender CS er overpriset.

Masterbuilt er knall, men for noen priser!

Prøvde en kamerat sin her om dagen som var meget bra, men den kosta jo 2-3 Suhrs!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.