Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å identifisere cap


Anbefalte innlegg

Litt placebo må man leke seg med! Moro å lodde ?!

Monterte Ero capen i en gitar i dag, men byttet pickup i samme slengen, så jeg kan ikke uttale meg om klangen endret karrakter. Jeg fornemmer at det har vært en debatt om ulike caps med samme verdi endrer klang....? Jeg vil tro at ulike typer caps endrer klangkarrakteristikk når den aktiveres, dog særdeles marginalt.

Endret av Hr Sanders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har ører så kan man høre forskjell på caps i en amp.

Til og med filtercaps.

Men det er mange som mener at caps er caps,

og at gitar er gitar. Så dem om det.

Det er caps i gitarer denne tråden handler om. Ikke i forsterkere. Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kondensatoren gjør jobben sin som den skal - er det ingenting som skal tilsi at du hører forskjell på merke x og merke y. Det som gjør at du hører forskjell på x og y er at x har en annen reel verdi enn det som står påskrevet, eller at den er defekt. Dyrere komponenter har mindre feilmarginer enn billige og leverer varene slik de er ment.

Forresten en artig test:

Endret av GreenMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har ører så kan man høre forskjell på caps i en amp.

Til og med filtercaps.

Men det er mange som mener at caps er caps,

og at gitar er gitar. Så dem om det.

Man må også ta med i beregningen av det er forskjell på hva folk kan høre. Hørsel trenes opp. Trente musikere hører nyanser vanlig folk aldri ville fått med seg. Og så er det også mange forskjellig typer caps. Laget av forskjellige matrialer som oppfører seg litt forskjellig. Så forskjeller har ikke nødvendighvis med produsent/merke å gjøre men forskjellig matrialet.

Men som med mye annet i livet handler det om valg. Gidder man å bry seg? Hvis man velger å bry deg om slikt er det viktig. Hvis ikke er det særs uviktig...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er caps i gitarer denne tråden handler om. Ikke i forsterkere.

Jeg vet, men jeg har ikke vært på testing av caps i gitar slik at jeg kan uttale meg om det.

Men i forhold til om caps er caps, mener jeg å kunne uttale meg ut i fra erfaring fra testing i amper.

Det pleier bestandig å komme en teoretiker som hevder at det eneste som har noe å si for lyden i en kondensator er verdien på kondensatoren.

Min praktisk erfaring tyder det helt motsatte.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.