Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

humbucker til lavmælt jazz-klimpring


arneK

Anbefalte innlegg

Når man først bytter til humbucker kan man like gjerne fortsette oppgraderingen. Anbefaler Gotoh Gtc201 brass (NB de finnes også i stål men det må være solid messing i både plate og sadler). Sperzel gir mer masse ved headstock. Evt er Schaller en mulighet.

Dette er samme type mods som Keith Richards, Brent Mason og Andy Summers har gjort.

Jeg er av den oppfatning av at når det gjelder telecaster`en så traff Leo blink med en gang. Jeg ser ikke noe grunn til å "oppgradere" noe som helst på en skikkelig tele, iallfall hvis ikke det er noe spesifikt du prøver å oppnå.

Og grunnen til at jeg spurte tidligere om det måtte være humbucker, var fordi en god standard neckpickup fungerer utmerket til jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å sett inn humbucker i neck er at bridge pickup kan drukne litt. Derav best med en PAF (lav output) type pickup og en litt hottere bridge pickup.

Jeg planlegger egentlig en slik type gitarbygg selv men har ikke somlet meg til det. Jeg må også ha comfort cut pga tendens til å gnikke underarm i skarp kant på kropp.

Bill Frisell har vel også truffet på å balansere telecaster til jazzbruk. Men der er det vel mest p90, Filtertrons og slike Charlie Christian monorails det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å sett inn humbucker i neck er at bridge pickup kan drukne litt. Derav best med en PAF (lav output) type pickup og en litt hottere bridge pickup.

Jeg planlegger egentlig en slik type gitarbygg selv men har ikke somlet meg til det. Jeg må også ha comfort cut pga tendens til å gnikke underarm i skarp kant på kropp.

Bill Frisell har vel også truffet på å balansere telecaster til jazzbruk. Men der er det vel mest p90, Filtertrons og slike Charlie Christian monorails det går i.

Well... Kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seymour Duncan Jazz er finfin neckpickup. Ikkje så tung og ullen som jeg syns 59 blir..

Hva står i nå forresten?

der stod en humbucker tilhørende en squier som jeg solgte, jeg lot den orginale pickupen følge gitaren. Var fin lyd i den også. Akkurat nå er der kun bridge pickup, ingen pickup i neck- bare hullet.

Endret av killer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen som spiller bop era jazz med SD Jazz. Er du redd for ullen og tung lyd, men vil fortsatt ha bass og luftig trøkk, kjøp en Gibson Classic 57.

Åh nei, du har selvsagt helt rett. Går jo selvsagt ikke an å spille bop era jazz med SD Jazz... Blir å låte helt feil så ingen forstår at det engang er jazz. :P Hahaha.

(Forøvrig enig ang 57, ironisk nok av samme årsak som du nevner og som også passer SD Jazz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det an---det er bare ingen som gjør det. Og uansett hvor like du måtte mene de er, er det en kjensgjerning at gitarister som spiller straight ahead liker Classic 57 men hater SD Jazz. Da SD Jazz ble lansert var det mange jazzgitarister som kjøpte den pga. navnet, hvilket førte til at den har blitt særdeles, og kanskje ufortjent, upopulær. Men de eneste jeg har hørt anbefale den er gitarister som hovedsakelig spiller andre ting enn straight ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor, du burde moderert bort Sperzel-postene også. Har ingenting med humbucker å gjøre, dessuten er det ren synsing uten rot i virkeligheten.

Det er nå det som står montert i Richards 'Micawber' gitar. Og i alle telecastere til Keith Urban.

John 5 har vel også locking tuners i alle telecastere, ofte neck humbucker og six-saddle bridge.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.