Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge selges


Guitarboy11

Anbefalte innlegg

Etter det ble en nytt og mer moderne forum for noen år siden, så døde det en sakte død.

KISS og don't change a winning team. Jeg har sett flere forum lide "moderniseringsdøden". Alt skal bli så fancy med ny teknisk plattform, og så legger man på en masse stæsj bare fordi det er der, og så drukner forumet i en masse funksjoner som ingen har bedt om

Det er viktig å i ikke kaste babyen (altså det som gjør at et forum fungerer godt) ut med badevannet når man "oppgraderer" til en ny plattform eller gjør andre vesentlige designvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares, her var det mye dommedagsprofetier.....

Hva andre forum har blitt solgt for, hvor mange "grupper" som dukker opp på FB, hvilke nye apper som kommer på markedet osv, anser jeg som svært lite relevant for denne problemstillingen.

"Gitarnorge" er et godt navn. Ikke spennende, men godt. Et forum for gitaristinteresserte i Norge. Og selv om aktivitetsnivået går litt opp og ned, så er folk innom og snuser. Ser etter spennende tråder, sjekke kjøp og salg osv. Eller sitter plutselig med en utfordring, og har et sted å spørre, hvor det finnes en haug med andre girtainteresserte.

For en stor aktør i gitarmarkedet, som f.eks. Gitarhuset, så er et forum som dette gull verdt. Selv om aktivitetsnivået vil variere, så vil medlemmene være interessert i nyheter, tilbud osv, og de vil fortsette å dele bilder av nytt stæsj, nye prosjekter osv osv.

Markedsføring er en stor utfordring for enhver kommersiell aktør. Dersom det kommer nye ting på markedet, så er det en passiv tilnærming for forhandlere å bare putte nyheten i nettbutikken, og vente på at noen skal kjøpe den. Det funker dårlig. Folk må få info om nyheten, før de søker den opp. Hemmelige nyheter får liten oppmerksomhet. Ergo må det markedsføres på en eller annen måte. Og da er et forum som Gitarnorge en utmerket plass å gjøre dette på, for markedsføring handler alltid om riktig budskap til riktig målgruppe.

Jeg tror ryktet om internettets død er sterkt overdrevet, for å si det enkelt. Hadde jeg drevet i bransjen, hadde jeg helt klart vurdert å kjøpe Gitarnorge. Som alt annet må det vedlikeholdes og fornyes naturligvis, men grunnlaget, i form av en etablert arena med tusenvis av gitarister, er jo på plass. Mye lettere å videreutvikle Gitarnorge, enn å starte med blanke ark.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi sikkert se om 'Gitarhuset' synes det er verdt gullet da.

Så du tenker at hvis Gitarhuset ikke kjøper forumet, så er påstanden feil? Sånn er jo ikke verden. Selv om ingen aktører kjøper forumet, så er ikke det ensbetydende med at påstanden er feil. Kan hende det ikke passer økonomisk, at de har andre kapitalkrevende prosjekter på gang, eller andre ting som påvirker en beslutning. Gitarhuset var bare et eksempel. Men de prøvde jo faktisk å dra i gang et forum selv, for noen få år siden. Hvis de forsto hvorfor det ikke tok av, så har de jo en ny mulighet nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x årlige inntekter er visstnok en slags tommelfingerregel for prissetting av fora. Det er viktigere enn antall brukere og burde vært oppgitt i annonsen.

Ellers er det en kjensgjerning at høy temperatur og krangling på fora trekker folk, også de som ikke poster men bare vil kose seg med å se på hanekamp. Utfordringene for moderatorene er å sette grensen et sted mellom sviende retorikk og injurier/personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke annet enn at jeg ser alskens gitarforum sliter. Også internasjonalt.

Sikkert ikke uten grunn. At situasjonen/grunnlaget er annerledes i Norge ville overraske meg.

Det er sikkert riktig. Samtidig er det vel bare et kraftig signal om behov for fornying. Men at internettbaserte fora som dette, spisset mot en konkret målgruppe vil dø hen, tror jeg ikke noe på. Ganske snart så er det noen som knekker koden. Folk er drittlei realityserier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Gitarhuset kanskje ? :D

Ja kanskje, for eksempel :D Det er alltid slik, at de som gir opp har tapt, litt. Om Gitarhuset ikke lykkes ved først forsøk, så kan det jo hende at de har noen tanker om hva som skal til for å lykkes. Det er jo defensivt å gå tilbake til steinaldertenking med annonser i media, med 24 timers levetid og effekt av en kostnad, eller bak på bussen. Greia er jo nettet, med mål om å nå sin egen målgruppe. Hvordan får man til nettopp det lissom... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det ligge jeg. Hvis ingen ser verdien av en slik arena, med tusenvis av medlemmer i en og samme målgruppe, så mangler det jo gangsyn, spørru meg :)

Enig. Hvis en nettbutikk som selger gitarer og gitarutstyr ikke ser verdien i et forum hvor folk daglig diskuterer det siste de har kjøpt på gitarfronten så forstår jeg ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært her siden ca 2008. Jeg likte forumet da, og jeg liker det nå.

Det er stort sett trivelige folk her, med mye kunnskap om alt mulig. Jeg har blitt kjent med folk her, fått reparert pedaler, kjøpt og solgt mye gear, diskutert og spurt om en hel masse rart. Det er en og annen tosk innom av og til, men de har en tendens til å falle i fra etterhvert.

Jeg tror GN består en stund til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye markedsføring man får i rikspressen for 200.000kr.

Hva som er av utgifter for å drifte GN kommer jo i tillegg for evt. interesserte.

Og jeg er ikke sikker på at varekatalogen til et firma er det rette utgangspunktet for et gitarforum.

Det har både Godlyd og Vintagegitar prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.